گزارشی از سفر دکتر ولایتی به اردکان و حضور در اختتامیه اردکان شناسی

به گزارش روابط عمومی انجمن چارسوق کویر: دکتر علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری به دعوت انجمن چارسوق کویر اردکان برای شرکت در اختتامیه چهارمین دوره اردکان شناسی در روز جمعه 29 مهرماه مهمان اهالی اردکان بود. مراسم استقبال از مشاور عالی رهبری ساعت 10 صبح با حضور امام جمعه اردکان، فرماندار، نماینده اردکان، شهردار و سایر مقامات شهرستان و تعدادی از مردم و جوانان اردکانی در گلزار شهدای اردکان برگزار شد. در این برنامه دکتر ولایتی ضمن حضور بر سر تربیت آیت الله خاتمی و آیت الله بهجتی و شهدای گرانقدر اردکان، با قرائت فاتحه نسبت به مقام شامخ آنان ادای احترام نمود.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

پس از آن دکتر ولایتی و همراهان از بافت تاریخی اردکان و موزه مردمشناسی بازدید نمودند. این بازدید از بازار چارسوق آغاز شد و طی آن از عصاری سنتی، کوچه آشتی کنان، مسجد جامع و خانه سنایی و خانه مرحوم آیت الله خاتمی(ره) که به موزه مفاخر اردکان تبدیل شده است نیز بازدید شد. در موزه مردمشناسی اردکان نیز آقای سپهری میراث دوست و پژوهشگر اردکانی توضیحات لازم را به آقای دکتر ولایتی ارائه نمود.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

بازدید از دانشکده در حال تاسیس طب سنتی اردکان از دیگر برنامه های سفر دکتر ولایتی بود که طی آن رییس فرهنگستان علوم پزشکی از نزدیک در جریان مراحل آغاز به کار این دانشکده قرار گرفت و مسولین امر بویژه جناب اقای دکتر مظلوم توضیحات مکفی را ارائه نمودند و دکتر ولایتی نیز ضمن ابراز خوشحالی از راه اندازی این دانشکده در اردکان برای پیگیری امور مرتبط با آن ابراز تمایل نمودند.

حضور در نماز جمعه اردکان آخرین برنامه قبل از ظهر ایشان بود که به درخواست امام جمعه و فرماندار اردکان، دکتر ولایتی طی سخنان کوتاهی در بین دو نماز ضمن ابراز خوشحالی از سفر به اردکان، این شهر را زادگاه بسیاری از عالمان و اندیشمندان دانست که منشا خدمات بسیاری به ایران و اسلام بوده اند. وی در ادامه اشاره کوتاهی به جریان بیداری اسلامی در منطقه نمود و کلیت این جریان را متاثر از انقلاب اسلامی ایران دانست.

بعد از ظهر آقای دکتر ولایتی در محل اقامت خود چند نشست غیررسمی و مصاحبه داشتند

اما برنامه اصلی سفر که حضور در برنامه اختتامیه چهارمین دوره اردکان شناسی بود ساعت 18 و 30 دقیقه جمعه شب در محل تالار هنر مجتمع فرهنگی – هنری آیت الله خاتمی(ره) اردکان برگزار شد.

در این نشست ابتدا رضا ملاحسینی اردکانی دبیر انجمن چارسوق کویر، ضمن عرض خیر مقدم به حضور مهمانان بویژه جناب آقای دکتر ولایتی، از فلسفه برگزاری دوره های اردکان شناسی و همچنین مباحث مطرح شده در آن گفت. استفاده نزیدک به 150 نفر از جوانان اردکانی از معلومات نزدیک به 30 نفر از اساتید و محققان طی چهار دوره گذشته از جمله موارد مورد اشاره وی بود. به گفته وی دلیل دعوت از جناب آقای دکتر ولایتی برای حضور در اختتامیه اردکان شناسی، تسلط و احاطه ایشان به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و تالیف چندین جلد کتاب و دهها مقاله در این زمینه بوده؛ علاوه بر اینکه سمت های اجرایی بویژه مقام مشاورت ایشان برای رهبری معظم انقلاب اشتیاق ما را مضاعف نموده بود.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

حجت الاسلام حسینی امام جمعه اردکان نیز طی سخنانی حضور دکتر ولایتی در اردکان را مجدداً خیرمقدم گفت و به بیان توضیحاتی پیرامون وضعیت گذشته و کنونی اردکان پرداخت. وی در انتهای سخنان خود ضمن تشکر از زحمات اداره میراث فرهنگی، از مدیرکل میراث استان خواست تا ضمن حفاظت از ابینه تاریخی در بافت تاریخی اردکان، توجه بیشتری به ساکنان و مالکان آن شود.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

پس از سخنان امام جمعه اردکان، سخنران ویژه مراسم اختتامیه اردکان شناسی یعنی دکتر ولایتی صحبتهای خود را با موضوع "ضرورتهای توجه نسل جوان به دانستن گذشته فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی" آغاز نمود.

به گزارش ایلنا دکتر ولایتی در این مراسم گفت موضوع اردکان‌شناسی اقدامی شایسته و ارزشمند است که توسط جمعی از جوانان اردکان درحال انجام است.

وی گفت: درخصوص چرایی شناخت هویت دینی و ملی باید پاسخ داد اگر می‌خواهیم جایگاه و سابقه خود و خدمات ایران به اسلام را بیان کنيم باید هویت خود را شناخت. علی اکبر ولایتی افزود: تمدن اسلامی حدود هزار سال در قله تمدن بشری بود و فرنگی‌ها نیز بدان معترفند. البته برخی از‌نژاد پرستان فرنگی می‌گویند بله! تمدن اسلامی در قله بود ولی شما در دوره قرون وسطی حاملین تمدن یونانی بودید!

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به عبارت «اردکان، یونان کوچک» گفت:‌نژاد پرستان فرنگی معتقدند تمدن اسلامی حاملین تمدن یونان باستان در زمان هزار سال قرون وسطی بوده و حال باید آن را به ما تحویل دهد و در واقع آن‌ها میراث داران تمدن رم و اسکندریه هستند! او ادامه داد: بدون تردید فرهنگ یونان قدیم بیش از آنکه فرهنگ توحیدی باشد، فرهنگ شرک است و برخی به غلط اسکندر را‌‌ همان ذوالقرنین در قرآن نامیدند درحالی كه اینان مشرک بودند و انواع خدا‌ها را داشتند. ولایتی در توضیح این مطلب گفت: چگونه ممکن است یک مشرک پیغمبر شود؟ و چگونه ممکن است یک مشرک مورد توصیف قرآن قرار بگیرد؟

مشاور بین الملل رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود به تاریخ ایران قبل از اسلام پرداخت و گفت: ایران و ایرانی تا قبل از ورود اسلام مجال شکوفایی نداشتند. علت، تحصیل طبقانی در آن زمان بود و فقط اشراف، روحانیون زرتشتی، نظامی‌ها حق تحصیل داشتند و جزء طبقات بودند. او ادامه داد: اکثریت مردم درحدود ۹۰ درصد جزء طبقات نبودند و حق تحصیل نداشتند. ولایتی تاکید کرد: میزان علم و فرهنگ و تمدن بعد اسلام قابل مقایسه با قبل از اسلام نیست و دانشمندان ما اغلب از طبقات معمولی جامعه بودند که مهم‌ترین آن‌ها شیخ الرئیس است. او همچنین تاکید کرد برای آنکه بتوان آینده را ساخت؛ باید اول خود، سابقه و ظرفیت خود را بشناسیم.


وی با بیان اینکه انسان احساس حقارت می‌کرد که در کتاب‌های درسی کمتر نامی از دانشمندان ایرانی و مسلمان دیده می‌شد، گفت: در کتاب‌هایمان نام صد‌ها نفر از دانشمندان سایر کشور‌ها بود و در مقابل این سوال که نام دانشمندان خودمان کجاست؟ تنها نام ۷، ۸ نفر را می‌گفتند و متوقف می‌شدند. او در عین حال افزود: در طی سال‌های اخیر در ۳۰۰ کتاب درسی این موارد اصلاح شد و بخشی از تمدن اسلامی در آن‌ها وارد شد.

اما پایان بخش برنامه اختتامیه چهارمین دوره اردکان شناسی اهدای تندیس و لوح یادبود مراسم به دکتر ولایتی از سوی معلم اردکانی وی بود.

به گزارش خبرگزای مهر اختتامیه چهارمین دوره اردکان شناسی با حاشیه ای دیدنی از جنس قدردانی و تجلیل همراه بود، حاشیه ای که تمام حضار در این مراسم را تحت تاثیر قرار داد.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

زمانی که مجری از محمد آثاری، معلم سابق علی اکبر ولایتی در مدرسه جم تهران خواست تا لوح تقدیر و تندیس این دوره را به وی اهدا کند، آثاری در حالی که از شدت شعف صدایش می لرزید سخنان خود را این گونه آغاز کرد: در دوران بازنشستگی آنچه باعث شادابی و نشاط روحی من می شد، مشاهده موفقیت کم نظیر دانش آموزان پیشینم بود. محمد آثاری افزود: در تمام 16 سالی که ولایتی مسئولیت وزارت امور خارجه را عهده دار بود هر بار که وی را در تلویزیون می دیدم به خود می بالیدم و اشک در چشمانم حلقه می زد.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

وی ادامه داد: زمانی که در مدرسه جم تهران تدریس می کردم، دانش آموزان تهرانی خوش نداشتند که معلمی آنان را با نام کوچک صدا بزند اما بنده همواره ولایتی را به نام کوچک صدا می زدم و امشب نیز با صدا کردن نام علی اکبر از او می خواهم به روی سن بیاید.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

مشاور عالی مقام معظم رهبری پس از رفتن به روی سن دست حاج محمد  آثاری را بوسید و او را در آغوش کشید.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

ولایتی پس از دریافت لوح و تندیس از دست آثاری با افتخار آن را به حضار نشان داد و از عکاسان خواست از او در کنار معلم سابق خود عکس یادگاری بگیرند.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار داشت: سالهای سال پیش بنده در مدرسه جم تهران از محضر استادانی چون حاج محمد آثاری تلمذ کرده ام.

گزارش تصویری: سفر دکتر ولایتی به اردکان

وی یاد دکتر محمود طباطبایی، دیگر معلم این مدرسه را نیز گرامی داشت و افزود: این دو معلم اردکانی منشا خدمات بسیاری برای کشور عزیزمان ایران بوده اند.

ولایتی با بیان اینکه آنچه به دست آورده ام از برکت تلاش و ایثار معلمانی چون آثاری بوده است، برای وی آرزوی صحت، سلامت و عمر با برکت کرد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری عنوان کرد: بنده درس افتادگی و ایثار را از این معلم با سابقه که پدر شهید نیز هستند، فرا گرفته ام

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا