فسادی که به اعتماد عمومی ضربه زد؛

تحليل توكلي از عوامل فساد ۳۰۰۰ ميلياردي


تبارگرایی و قوم و خویش بازی، خريد نفوذ و حمایت ویژه از متهمان به فساد از عوامل مهم در اختلاس اخیر بوده است


احمد توكلي، نماينده مردم تهران در مجلس روز شنبه به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه يزد در در تالار شهيد منتظر قائم اين دانشگاه حاضر شد و ضمن سخنراني درباره ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادي در حكومت، به سوالات دانشجويان پاسخ داد.


به گزارش الف، توكلي در اين نشست با قرائت بخشهايي از نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر گفت: ما مسئولان با توجه به عهدنامه علي عليه السلام با فرماندار خود، باید به حق مردم نسبت به خود و همچنین حق خود بر مردم توجه داشته باشیم.


نماینده مردم تهران در مجلس، تبارگرایی و قوم و خویش بازی، خريد نفوذ و حمایت ویژه از عوامل خلل در عملکرد جامعه از عوامل مهم در اختلاس اخیر دانست و افزود: افرادی که در اختلاس اخیر حضور داشتند نیز به طور موثری از این راه ها استفاده کردند.


توكلي با اشاره به میزان فساد اقتصادی اخیر تصريح كرد: این رسوایی اخیر دو برابر بزرگتر از بزرگترین رسوایی سال ۲۰۰۹ آمریکا است و نمی توان گفت اثر آن صرفا ۳۰۰۰ میلیارد تومان است چرا که اثر آن در كاهش اعتماد عمومي به حكومت اسلامي بسیار بیشتر است و صدمه بزرگی كه اين فاجعه به اعتماد عمومی و ملی در کشور زده قابل محاسبه نيست.


وی تصریح کرد: كشور ما در پی این فاجعه هزینه های مالی و اقتصادی زیادی را پرداخت کرده است؛ چرا كه اين افتضاح از یک طرف باعث کاهش عمومی و از طرف دیگر کاهش اعتماد به سیستم قانونی و در نهایت باعث کاهش اعتبار دولت می شود.


نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ما رشد را ناشی از دو شاخصه می دانیم که می توان افزایش انباره سرمایه و افزایش بازدهی انباره سرمایه موجود را نام برد، که این اختلاس باعث خلل در این شاخصه ها شده و اختلال بزرگی در این شاخصه ها بوجود آورد.


رئيس مركز پژوهشهاي مجلس ادامه داد: ما باید برای انتخاب نمایندگان خود ملاک هایی مانند تمایل به زندگی کردن با مردم نه به صورت نمایش و همچنین بي ميلي به كسب ثروت و مطامع دنيوي را در نظر بگیریم؛ چراكه در غیر این صورت کشور و جامعه به خطر خواهد افتاد.


دكتر توكلي افزود: اگر نمایندگانی با صلاحیت را انتخاب کنیم جامعه ای سالم داشته و وضعی مناسبتر از وضع کنونی پیدا خواهیم کرد وي تاكيد كرد: ملاک های رفتاری مانند سابقه افراد، طرز برخورد افراد، گزافه گویی، طرز تبلیغات، تغییر وضعیت در قبل و بعد از نماینده بودن را برای انتخاب نماینده خوب در نظر بگیریم تا فریب نخورده و افرادی بدون صلاحیت را به نمایندگی خود برگزینیم.


نماینده مردم تهران در مجلس گفت: قانون بودجه آینه مالی حاکمیت است و اگر این قانون درست تدوين و اجرا شود جامعه به سمت تعالی خواهد رفت.


وی در پایان در پاسخ به سوال دانشجویان در خصوص مسئله وقف دانشگاه آزاد گفت: اين طرح با کشمکش های زیاد تصویب شد و بعد از مدتی مجددا اصلاح شد، به اين دليل است که می گویم مجلس ما بیمار است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا