هر نماينده حق دارد در همه‌ي مسايل داخلي و خارجي اظهار نظر نمايد


مهلت ثبت نام كاندايداها براي نمايندگي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي روز جمعه 9/10/90 به پايان رسيد. بر اساس اعلام رسمي حدود 5400 نفر براي تصاحب 290 كرسي نمايندگي ثبت نام نموده‌اند تا پس از طي مراحل قانوني مردم در اسفندماه سال جاري به پاي صندوق‌ها حاضر شوند و با راي خود نمايندگانشان را انتخاب كنند. عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان، ‌كاهش آمار 2200 نفري كانديداها نسبت به دوره قبل را شرط داشتن حداقل مدرك كارشناسي ارشد براي آنان دانست.


«نمايندگان بايد در نخستين جلسه مجلس به ترتيب زير سوگند ياد كنند و متن نامه را امضاء نمايند:


بسم الله الرحمن الرحيم


من در برابر قرآن مجيد به خداي قادر متعال سوگند ياد مي‌كنم و با تكيه بر شرف انساني خويش تعهد مي‌نمايم كه پاسدار حريم اسلام و نگاهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم، وديعه‌اي را كه ملت به ما سپرده به عنوان اميني عادل پاسداري كنم و در انجام وظايف وكالت، امانت و تقوي را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي كشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پاي‌بند باشم، از قانون اساسي دفاع كنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها استقلال كشور و آزادي مردم و تامين مصالح آنها را مد نظر داشته باشم»1


«كساني كه از سوي مردم از يك حوزه انتخابيه به سمت نمايندگي انتخاب مي‌شوند، بايد در مجلس شوراي اسلامي حضور يافته و طبق مقررات داخلي مربوط به مجلس، در جلسات عمومي و كميسيون‌ها شركت كنند و انجام وظيفه نمايند....


طبق ماده 78 آيين نامه داخلي، نمايندگان، بر اساس مسئوليت نمايندگي، متعهد و ملتزم به حفظ حيثيات مجلس و نمايندگان و رعايت نظم و نوبت و اجراي آيين نامه داخلي مي‌باشند. در آيين نامه داخلي، اخراج نماينده پيش‌بيني نشده ولي در مواردي غيبت زياد يك نماينده يا بيماري و ناتواني او موجب مستعفي شناخته شدن و از دست دادن سمت نمايندگي قلمداد شده است. براساس ماده 88 آيين نامه نماينده‌اي كه بيش از يكصد ساعت غيبت متوالي يا دويست و پنجاه ساعت غير متوالي از جلسات مجلس و كميسيون‌ها بدون عذر موجه در يكسال داشته باشد، مستعفي شناخته مي‌شود و نماينده‌اي كه به علت ناتواني جسمي و يا بيماري بيش از چهار ماه در يكسال غيبت موجه داشته باشد بنا به درخواست سي نفر از نمايندگان و تصويب دو سوم نمايندگان حاضر مبني بر عجز وي از ايفاي وظيفه نمايندگي، سمت نمايندگي خود را از دست مي‌دهد. طبق ماده 92 آيين نامه هر نماينده كه اعتبار نامه او به تصويب رسيده، مي‌تواند از سمت نمايندگي استعفا دهد ولي پذيرش استعفاء، موكول به تصويب مجلس است كه ترتيب بررسي آن در مواد 93و 94 ذكر شده و قبل از شروع بررسي درخواست استعفاء در مجلس، نماينده مي‌تواند، استعفاي خود را پس بگيرد...


با اينكه هر نماينده، از يك منطقه و حوزه خاصي از كشور انتخاب مي‌شود ولي مسئوليت و اختيارات نمايندگي او محدود به حوزه انتخابي خودش نيست بلكه مربوط به تمام كشور مي‌شود و در قبال كليه مسايل داخلي و خارجي كشور، هم حق اظهار نظر دارد و هم در محدوده نمايندگي مسئوليت دارد، اصل 84 قانون اساسي در اين زمينه مقرر مي‌دارد:« هر نماينده در برابر تمام ملت، مسئول است و حق دارد در همه مسايل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر نمايد.....


قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز اين حداقل، اطمينان و امنيت خاطر را كه در عنوان ماده 75 آيين نامه داخلي مجلس از آن به مصونيت نمايندگان ياد شده به نماينده مجلس داده و در اصل 86 مقرر مي‌دارد:نمايندگان مجلس در مقام ايفاي وظايف نمايندگي، در اظهار نظر و راي خود كاملا آزادند و نمي‌توان آنها را به سبب نظراتي كه در مجلس، اظهار كرده‌اند يا آرايي كه در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود داده‌اند، تعقيب يا توقيف كرد......».2


دوران نمايندگي 4 سال، 8 سال و يا بيشتر با سرعت مي‌گذرد مهم سابقه درخشاني است كه انسان از خود به يادگار مي‌گذارد. بدان اميد كه همگي مصداق فرمايش مولاي متقيان علي (ع) باشيم كه فرمود:


«خدا شما را بيامرزد، اعمال نيكو بر اساس نشانه‌هاي روشن انجام دهيد زيرا كه راه روشن است و شما را به خانه امن و امان دعوت مي‌كند، ‌هم اكنون در دنيايي زندگي مي‌كنيد كه مي‌توانيد رضايت خدا را به دست آوريد با مهلت و آسايش خاطري كه داريد، اكنون نامه عمل، سرگشاده و قلم فرشتگان نويسنده در حركت است بدن‌ها سالم و زبان‌ها گوياست، توبه مورد قبول و اعمال نيكو را مي‌پذيرد.» 3


مردم هر شهر و منطقه و بخش به يقين مي‌د‌انند حضور فعال نماينده در جلسات بررسي طرح‌ها و لائحه‌ها وضع قوانين و تدوين آئين نامه‌هاي مفيد، شركت در جلسات تحقيق و تفحص در امور كشور، استفاده از نظريات و تجربيات ارزشمند ديگر نمايندگان، دادن راي اعتماد به وزيران، ارائه تذكر بجا و طرح سئوال دقيق و منطقي از اعضاي هيات دولت بر اساس قانون و آن گاه كه نفع مردم و مملكت لحاظ مي‌گردد از جمله مواردي است كه در موفقيت نماينده تاثيرگذار خواهد بود.


ضمناً نماينده موفق كسي است كه به دنبال اقدامات قانوني و نظارت‌هاي لازم در دوره نمايندگي وي در جهت از بين بردن تورم و گراني، ايجاد اشتغال، ‌رفاه و آسايش مردم، رفع بيكاري اقدام لازم و ضروري به عمل آمده و در دوران خدمتش آمار جرم، جنايت و دزدي، فساد، قتل ‌كاهش نشان بدهد.


-فاصله طبقاتي و تبعيض‌هاي كشنده موجود در زندگي در زمان نمايندگي‌اش كم شده و در بخش كمك و مساعدت به مردم براي رفع خشكسالي، كاهش آلودگي و توسعه كشور بتواند موارد قابل قبولي را عرضه نمايد.


- در مبارزه با زمين خواران، اختلاسگران، دريافت كنندگان تسهيلات چند صد ميلياردي و عدم استرداد آن عكس‌العمل مناسب و سزاواري از خود نشان بدهد.


-در دوران نمايندگي بتواند ادعا كند صنعت و مسائل فرهنگي و اجتماعي در شهر و ديارش رونق لازم داشته و آمار كارگران اخراجي و كارگاه‌هاي تعطيل شده افزايش نشان نمي‌دهد.


- در مدت نمايندگي به زندان‌هاي محل خويش سرزده و براي كمبود فضاي زندان و تامين بودجه مورد نياز و نگهداري آنان در فضاي مناسب و قابل قبول اقدام نموده و اگر در آن شهر افرادي به علت سرقت مبلغي ناچيز يا چند مرغ و يا چند لنگه كفش در زندان به سر مي‌برند در عوض سوء استفاده‌كنندگان از بيت‌المال يا زمين‌خواران با ظاهرسازي در خيابان‌هاي شهر گاه اشتلم‌كنان به رفت و آمد و گذران زندگي و در پي جمع مال و منال نباشند.


-در زمان نمايندگي با مسئولان ذي ربط همكاري نموده و فرد يا افرادي كه به علت ارتكاب جرم و خلاف به زندان افتاده‌اند به وضع زندگي زن و فرزند و خانواده آنان كه مقصر نيستند رسيدگي شده و تا حدي هزينه زندگي آنان ولو اندك و مختصر تامين شده است.


- در محدوده جغرافيايي نمايندگيش نظارت لازم صورت گرفته قوانين مصوب به اجرا درآمده و نيروهاي اجرايي و انتظامي و قضايي به وظايف خود عمل كرده و مشكلاتي را كه با آن درگير بوده‌اند توسط نماينده‌ به مقامات ذي ربط اعلام گرديده و در جهت بهبود و رفع مشكلات صرف وقت نموده است.


–بعد از انتخاب شدن با جرات و صراحت بگويد وامدار هيچ فرد، گروه و دسته، حزب و محفل، انجمن و دسته‌اي نيست و با شجاعت بتواند اعلام كند تنها قانون را ملاك قرار مي‌دهد، مصلحت واقعي نظام، موقعيت كشور و رضايت خدا را در نظر مي‌گيرد.


نماينده نبايد به مردم وعده‌هايي بدهد كه از عهده انجام آن برنمي‌آيد اما اين نكته را فراموش نكند تا اگر نتوانست مثلاً با رييس‌جمهور گفتگو كند براي اينكه از قافله عقب نماند در مجلس بر لباس او دست نكشد و البته براي تبرك بر سر و چشم خود بمالد چون موبايل و دوربين‌هاي موجود عكس‌هاي او را مي‌گيرند و منتشر مي‌كنند و مدتي بعد احياناً‌ با رفتار غير محترمانه‌اش مقايسه مي‌كنند كه چرا علاوه بر بي‌توجهي به رييس‌جمهور احترام مقام اول اجرايي را پاس نداشته است.


نماينده‌اي كه به موارد فوق توجه داشته باشد و براي احقاق حقوق مردم تلاش كند و در جهت رفع تبعيض و اجراي عدالت و براي حفظ جايگاه مملكت در داخل و خارج كوشش نمايد، به مردم و نظرات آنها بها بدهد، اظهارات موافق و مخالف را بشنود، جايگاه ارزشمند رسانه‌هاي وظيفه شناس را ارج نهد، خود را نماينده تمام مردم بداند چه آنان كه به او راي داده‌اند يا افراديكه به هر دليل او را قبول نداشته اند، وحدت و همدلي و هماهنگي را شعار عملي خويش بداند، به معناي واقعي شايسته سالاري را وجهه همت خويش قرار دهد و در يك كلام بداند در همه امور مملكت چه داخلي و چه خارجي به سهم خود نقش داشته تا به موقع بتواند پاسخگوي اعمال خويش باشد.


اميد آنكه همه منتخبان مردم به خواست پروردگار منان با اداي وظيفه در مسير خدمت به جامعه خدمات ارزشمندي نموده و كارنامه قابل قبولي از خود به جاي بگذارند و براي مردم مقاوم، صبور، ‌تلاشگر، مومن و آزاده و ايثارگر سرزمين مقدس اسلامي توفيق خدمتگزاري حاصل نمايند.




پي نوشت‌ها:


1- اصل 67 قانون اساسي جمهوري اسلامي


2- «حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران»، دكتر حسين مهر پور، صفحه 171 تا 173


3- « نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتي(ره)، خطبه 94، صفحه 125

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا