اعطای وام میلیاردی با ضمانت چک توسط کمیته ی امداد استان یزد در ازای اشتغال 46 نفر!!!


گروه گزارش یزدفردا : محمد صادق احمد نیا :منابع آگاه از اعطای وام 9.200.000.000 ریالی توسط کمیته ی امداد به یک واحد تولیدی خبر می دهند .


گفتنی است کمیته ی امداد امام خمینی یزد این وام را طی دو بخش چهارمیلیارد و شش صد میلیون ریالی به ازای اشتغال 46 نفر از زنان بی سرپرست (سرپرست خانوار) در این واحد تولیدی و اعطای بخش اندکی از سهام این واحد تولیدی به آنان اختصاص داده است .


طی بررسی های انجام شده کمیته ی امداد برای ضمانت باز پرداخت این وام سنگین به دریافت سفته و چک این واحد تولیدی اکتفا کرده است .


در حال حاضر  نگرانی هایی برای بازپرداخت این وام که با درصد اندکی پرداخت شده است وجود دارد .


گفتنی است چندی پیش نیز خبرگزاری ها از اختلاس بزرگ 3 هزار میلیارد تومانی در ایران پرده برداشته بودند که به گفته آگاهان بخشی از این 3 هزار میلیارد تومان مربوط به واگذاری های بدون اعتبار و ضمانت بازپرداخت ضعیف و غیر معتبر بوده است که بانک عامل به همین دلیل برای بازپس گیری اموال خود ناتوان شده است .


هرچند رقم فعلی در مقایسه با 3 هزار میلیارد تومان ناچیز است اما بدلیل وظیفه ی ذاتی کمیته ی امداد و تعلق داریی های آن به اقشار بی بضاعت کشور حساسیت هایی وجود دارد .


این در حالی است که مقامات کمیته ی امداد استان یزد از وجود دو هزار زن سرپرست خانوار در یزد خبر می دهند که مبلغ 40 هزار تومانی که بصورت ماهانه برای تامین معیشت به آنها اختصاص داده می شود قطعا پاسخگوی نیاز ها و گذران زندگی آنان نخواهد بود .


هرچند مسئولین کمیته امداد اظهار داشته اند که این طرح (اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی ، صنعتی در ازای ایجاد اشتغال) برای نخستین بار و بصورت پایلوت انجام شده و شاید در آینده شاهد توقف و عدم ادامه ی این طرح باشیم اما چنانچه این نهاد بخواهد با همین روند برای زنان سرپرست خانوار اشتغال زایی کند تنها در یزد به 400 میلیارد ریال اعتبار نیازمند خواهد بود .


این در حالی است که نگرانی هایی در مورد وضعیت کار و فضای کاری زنان اشتغال یافته در این واحد صنعتی وجود دارد و مشخص نیست که سود سهام اختصاص یافته به این زنان بی سرپرست چگونه محاسبه می گردد .


بررسی ها نشان می دهد کمیته ی امداد به دفاتر و اسناد ارائه شده توسط این واحد تولیدی که بدون نظارت این کمیته تنظیم می گردد برای محاسبه ی سود سهام اکتفا می کند .


همچنین منابع آگاه از وجود شبهاتی از همکاری واحد تولیدی یاد شده با یکی از صندوق های مالی نیمه دولتی و استفاده از منابع دولتی در راه اندازی واحد های مشابه در سایر شهرستان های استان  خبر می دهند .


گفتنی است یکی از اعضای ارشد و سهام داران این واحد تولیدی از اعضای ارشد ستاد میر حسین موسوی در یزد در جریان انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال 88 است .


 وجود دو هزار زن بی سرپرست (یاسرپرست خانوار) در یزد و اعطای تنها مبلغ اندکی توسط کمیته امداد بصورت ماهیانه به آنها در صورتی که برنامه ای اساسی و مدون برای اشتغال آنها وجود ندارد چه پیامد های اجتماعی و فرهنگی برای دارالعباده دارد؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا