شربت خاکشیر بهترین نوشیدنی برای پیشگیری ازگرمازدگی!!

یزد"منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان یزدفردا :یک کارشناس تغذیه با تاکید براین مطلب که از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد در تابستان اجتناب کنید گفت:  این نوع غذاها علاوه بر اثرات سوئی که بر کبد می‌گذارند ناراحتی‌های معده و مری ایجاد می‌کنند.

ناهید برخورداری در گفت و گو با خبرنگار یزد فردا، اظهارداشت: در حالت عادی درجه حرارت بدن بین 36 تا 38 درجه است، گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به مدت طولانی و به دلایل محیطی و استعداد فردی به بیش از 40 درجه افزایش یابد.

وی ادامه داد: کاهش مایعات در بدن سبب گرمازدگی می‌شود و ما همزمان با از دست دادن مایعات در بدن سدیم و املاح را از دست می دهیم.بنابراین نمیتوانیم آب ساده را جایگزین کنیم و یکی از علت هایی که در فصل تابستان افراد تمایل به خوردن مایعات شیرین مانند شربت دارند نیز همین امر است .

وی توصیه کرد: بهتر است در فصل گرم سال افراد همراه با آب داشته باشند تا در صورت تشنگی یا مواجهه با گرما از آن استفاده کنند و اگر برای مدت طولانی قرار است در گرما باشند، مقداری نمک یا آب‌لیمو در آب نوشیدنی خود بریزند.

برخورداری عنوان داشت: وجود قند در مایعات هم عاملی برای دفع آب بدن است، چرا که هضم قند نیاز به آب دارد، بنابراین مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه و شربت در این موارد توصیه نمی‌شود.

برخورداری تاکید کرد: خوردن قهوه و چای در فصل تابستان آب بدن را کم می‌کند

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: در فصل تابستان نوشیدنی‌های گازدار ترجیحاً نباید استفاده شود چرا که دستگاه گوارش را به هم می‌ریزند.

وی ادامه داد: افراد بهتر است به منظور جلوگیری از گرمازدگی  ازخاکشیر و شربت به لیمو استفاده کنند.

استفاده از میوه و سبزیجات به خصوص هندوانه ، طالبی ، خربزه و سبزیجات یکی از راههای تامین آب از دست رفته در فصل تابستان است.

 

برخوردار همچنین یادآورشد: استفاده از عرقیجاتی که طبع خنک دارند مثل کاسنی و بید و شاطره میتوانند بسیار مفید باشند.

 

وی با بیان این مطلب که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن می شود توصیه نمود: افرادی که عادت به خوردن چای دارند نهایتا چای کم رنگ بنوشند.

 

این کارشناس تغذیه همچنین با تاکید براین مطلب که از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد در تابستان اجتناب کرد گفت:  این نوع غذاها علاوه بر اثرات سوئی که بر کبد می‌گذارند ناراحتی‌های معده و مری ایجاد می‌کنند. همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد باعث می‌شود که عمل هضم غذا متوقف شده و فقط هنگامی که طحال و کلیه‌ها معده را گرم کنند مجدداً به عمل هضم ادامه می‌دهد. اگر مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد به صورت عادت درآید، می‌تواند کاملاً سیستم هضم را از کار بیندازد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا