اخبار یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری / 31  اردیبهشت ماه

 

منبع

شخصیت / رویداد

جریان سیاسی

اصولگرایان کاندیدای واحد نداشته باشند، حذف می‌شوند ./ در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با توجه به حضور هاشمی،‌ عارف و روحانی شاهد رقابتی جدی بین کاندیداها هستیم و با این اوصاف چنانچه اصولگرایان به کاندیدایی واحد نرسد، توفیقی کسب نخواهد کرد و از صحنه رقابت حذف خواهند شد. هاشمی، عارف و روحانی از افراد مطرح اصلاح‌طلبان هستند که در این انتخابات شرکت کرده‌اند. به نظر می‌رسد که هاشمی و روحانی برای ائتلاف عزمی جدی دارند و من فکر می‌کنم که بعد از احراز شدن صلاحیت این دو نفر، یکی نفر به عنوان کاندیدای این ائتلاف انتخاب شود./یک فرد ممکن است ظاهرا فراجناحی تعریف شود ولی در عملکرد، به گروهی خاص نزدیکتر باشد.

ایسنا

مصطفی قوام

(فعال سیاسی )

 

شورای نگهبان باید با قاطعیت با تخلفات برخورد کند ./ رسانه‌ها باید با رعایت بی‌طرفی و پرهیز از دروغ‌پراکنی و تخریب کردن رقیب به هر قیمت در جلب اعتماد مردم و در نتیجه آن برگزاری انتخابات سالم و پرشکوه انجام وظیفه کنند./در نظام اسلامی یکی از اساسی‌ترین عناصر تشکیل نظام، مردم هستند.

مردم ایران با وجود کارشکنی‌های استکبار جهانی طی بیش از سی سال گذشته همیشه در بزنگاه‌های مهم از جمله راهپیمایی‌ها و انتخابات در صحنه حضور خود را نشان داده‌اند ./حضور مردم نیازمند بسترسازی‌هایی است./عوامل اجرایی و هیات‌های اجرایی حاضر بر سر صندوق‌های انتخابات باید امانت‌داری را رعایت کنند.

ایسنا

محمدجواد ابطحی

(نماینده پیشین مجلس )

پایداری

کاندیداها درست حرف بزنند ./ اگر حرفی داریم می‌توانیم آن را عالمانه بیان کنیم؛ زیرا خداوند می‌فرمایند

" مؤمنین درست حرف بزنند و حرفِ درست بزنند". / اگر واقعا اشکالی وجود دارد، باید محترمانه و با استدلال گفته شود.

ایسنا

آیت‌الله جوادی‌آملی

 

 

مردم ، با بصیرت در انتخابات شرکت کنند ./ تبعیت محض از اوامر رهبری باید مهمترین ویژگی کاندیداها باشد.

ایسنا

مهدی عیسی‌زاده

(نماینده میاندوآب)

 

نامزدها اخلاق سیاسی را رعایت کنند./ فضای جامعه به دور از احساسات باشد./ نامزدهای انتخابات برای جذب مشارکت حداکثری، اخلاق سیاسی را رعایت کنند.

ایسنا

محمدهادی سلیمی‌زاده

(فعال دانشجویی )

 

ردصلاحیت شوم، حقم را از مسیر قانون پیگیری می‌کنم ./ اگر صلاحیت بنده احراز نشود، از مسیر قانون حق خود را پیگیری خواهیم کرد و این به معنای شلوغ‌کاری نیست./ما برای خودمان یک صلاحیت کامل و کافی قائل هستیم که اگر اینگونه نبود، اصلاً در انتخابات حضور پیدا نمی‌کردیم.

ایلنا

اسفندیار رحیم مشایی

دولت

نامزدها باید طرح ها و برنامه خود را ارایه دهند ./ ایراد تهمت و افترا به افراد کار ساده‌ای است که برخی ها برای رسیدن به منافع شخصی خود از آن استفاده و فضا را متأثر از این شرایط می کنند اما تبعات آن کوچک نیست./فضای سیاسی حاکم بر کشور بسیار خوب است، آفت‌هایی نیز وجود دارد که باید مراقبت کنیم؛ مهم‌ترین آفت‌های سیاسی که معمولا در دوره‌های مختلف انتخابات خود را نشان داده، ترویج تهمت‌ها از ناحیه بعضی افراد، جریانات سیاسی و یا دشمنان خارجی است./مردم ما بصیر هستند./ خدمات دولت به مردم خدمات مردم به مردم است ./در کشور میزان و معیار مشخصی داریم./انگیزه تخریب دولت

بسیاری از کاندیداهای انتخابات شبیه هم هستند که طبیعتا آرای عده ای از مردم بین آنان توزیع می شود و کسی از آنان برجسته نمی گردد، ایجاد یک رقابت پرشور مستلزم حضور همه سلایق است دراین صورت حضور حماسی مردم در پای صندوق های رای تشدید می شود.

ایلنا

سیدمجتبی ثمره‌هاشمی

( دستیار ارشد رئیس جمهور )

دولت

کامران باقری لنکرانی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری به‌نفع سعید جلیلی کناره‌گیری کرد./لنکرانی عصردیروز با جلیلی دیدار داشته و پس از آن تصمیم گرفت تا به‌نفع وی کناره‌گیری کند.

ایلنا

کامران باقری لنکرانی

پایداری

متن بیانیه انصراف باقری لنکرانی به نفع جلیلی

ضمن تشکر ویژه از آیت‌الله مصباح‌یزدی حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام می‌کنم.

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=74403

ایلنا

کامران باقری لنکرانی

پایداری

تكذیبیه دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد یك خبر / پیغام محرمانه جان كری به آیت الله هاشمی رفسنجانی کذب است./در پی انتشار خبری كذب در برخی رسانه های داخلی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی WND امریكا مبنی بر پیغام محرمانه جان كری به آیت الله هاشمی رفسنجانی توضیح ضروری ذیل جهت تنویر افكار عمومی به اطلاع می رسد.

ایلنا

خبر

 

آمریکا و اسرائیل بدنبال تخریب هاشمی هستند./ با کاندیداتوری همین پیرمرد(آیت الله هاشمی) حماسه سیاسی محقق می شود./ کسانی که بحث کهولت سن آیت الله هاشمی را می کنند، خودشان هم گرفتار کهولت سن و ویلچر هستند./ آن ها نمی دانند که در ایران، روحانی هر چه پیرتر می شود، آبرویش و تفکرش عالی تر می شود؛ لذا بیشتر مراجع ما حدود 80 سالگی به مرجعیت می رسند.

ایلنا

آیت الله تقی قرائتی

 

جبهه پایداری از جلیلی حمایت خواهد کرد ./ برای ایجاد شور و شوق انتخاباتی باید فضای رقابتی با حضور همه سلیقه‌ها ایجاد شود./ آقای جلیلی مسئولیت اجرایی و عقبه سیاسی ندارد  و به نظر می رسد توسط حامیان دولت و جبهه پایداری مورد حمایت قرار گیردد.

ایلنا

حسین کنعانی مقدم

(مسئول کمیته سیاسی جبهه ایستادگی )

ایستادگی

صادق واعظ‌ زاده از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم انصراف داد.

صادق واعظ‌زاده  رئیس مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت از کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری یازدهم انصراف داد./ گفتنی است، وی از روز گذشته سفرهای انتخاباتی خود را لغو کرده بود.

باشگاه خبرنگاران

صادق واعظ‌ زاده

 

راهکار جلوگیری از تکثر ائتلاف کاندیداهای اصولگراست ./ گزینه‌های اصولگرایی باید بعد از تایید صلاحیت‌ها ائتلافی با هم داشته باشند و تمهیداتی را فراهم کنند تا بر اساس اقبال مردمی به نفع یکدیگر کنار روند.

باشگاه خبرنگاران

علیرضا زاکانی

اصولگرای تحول خواه

( ایثارگران )

کاندیدای مورد حمایت حزب آبادگران جوان بعد از تایید صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد .

حزب آبادگران جوان بعد از اظهارنظر شورای نگهبان، حمایت خود از کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران

بيت‌الله بدرلو

( سخنگوي حزب آبادگران جوان )

 

ديدار جمعيت ايثارگران با لنکراني، زاکاني، جليلي و قالبياف

اين جمعيت براي معرفي يک گزينه اصلح به مردم در انتخابات رياست‌جمهوري با نامزدهاي مطرح در اين عرصه همچون لنکراني، قاليباف و زاکاني ديدار خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران

احمد نجابت

(عضو جمعیت ایثارگران انقلاب )

اصولگرای تحول خواه

( ایثارگران )

امروز؛ آخرين مهلت شوراي نگهبان براي اعلام اسامي به وزارت کشور/ فرصت دو روزه وزارت کشور براي اعلام اسامي / امروز آخرین مهلت ارسال اسامی نامزد‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور است و این زمان به هیچ وجه قابل تمدید نیست./پس از اعلام اسامی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی وزارت کشور روند تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری نیز آغاز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران

حسنعلی نوری

( مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور)

 

فقها و حقوقدانان شورای نگهبان بهتر از همه اصل نظام را می‌فهمند ./ گر بنا باشد صلاحیت هاشمی برای ریاست‌جمهوری رد شود، به یک معنی اصل انقلاب و اصل نظام جمهوری اسلامی زیر سوال می‌رود.

تسنیم

سید شریف حسینی

 

 

وزارت کشور هنوز زمان اعلام اسامی کاندیداها را تعیین نکرده است ./ هروقت شورای نگهبان اسامی را به وزارت کشور اعلام کند، این وزارتخانه 48 ساعت برای اعلام اسامی فرصت دارد.

تسنیم

صولت مرتضوی

 

 

زاکانی در دانشگاه خواجه نصیر: هاشمی‌رفسنجانی با سن بالا، عدم‌شادابی و تحرک برای ریاست‌جمهوری نامناسب است ./ هاشمی رفسنجانی در حال حاضر شادابی و تحرک گذشته را ندارد و از سن بالایی برخوردار است. هاشمی رفسنجانی از آرمان‌های انقلاب و فلسطین تنزل کرده است. به‌عبارت دیگر از گذشته خود پشیمان است. بنابراین بنده حضور وی را مناسب نمی‌دانم./به‌دنبال سیاه‌نمایی نیستیم ./بنده نام دولت خود را "دولت مردم" نهاده‌ام" ./ ما برای تدوین برنامه‌های خود از نظرات کارشناسان استفاده کردیم.

ما دنبال شایسته‌گزینی در دولت آینده هستیم ./جبهه حماسه‌سازان را جمعی از دانشگاهیان و نیروهای فعال تشکیل داده‌اند که بنده در اینجا اسم برخی از سخنگویان این جبهه را اعلام می‌کنم،‌ الیاس نادران سخنگوی اقتصادی،‌ روستاآزاد سخنگوی علمی،‌ فناوری، منوچهر محمدی سخنگوی سیاست خارجی و زهره الهیان سخنگوی حقوق بشر جبهه حماسه‌سازان هستند. ما از این جنس افراد در دولت خود استفاده می‌کنیم. البته همان‌طور که گفتم ما براساس شایسته‌گزینی افراد را انتخاب می‌کنیم.

تسنیم

علیرضا زاکانی

اصولگرای تحول خواه

( ایثارگران )

هاشمی با ۸۰ سال سن توان مدیریت کشور را ندارد ./ هاشمی توان مدیریت کشور را در شرایط حاضر ندارد، فردی‌که در سن ۸۰ سالگی است اساسا نمی‌تواند کارهای اجرایی کشور را انجام دهد./ بنده طی یادداشتی که ارائه داده‌ام، اعلام کرده‌ام که به هشت دلیل آقای هاشمی صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد و یا حداقل در این زمینه احراز صلاحیت نمی‌شود.

تسنیم

حمیدرسایی

(نماینده مردم تهران )

پایداری

عدم‌احراز صلاحیت رفسنجانی با کهولت سن عین عدالت است./ هاشمی توانایی اداره کشور را ندارد.

هاشمی رفسنجانی توانایی اداره کشور را ندارد و صلاحیتش رد است، این موضوع هم ربطی به نظام ندارد./ آقای هاشمی اکنون دو پوئن منفی کهولت سن و همکاری و همسویی با فتنه‌گران را در پرونده دارد؛ هاشمی نمی‌تواند هرروزی با کابینه‌اش به یک استان برود و به داد مردم برسد.

تسنیم

جعفر شجونی

( عضو جامعه روحانیت مبارز )

جبهه پیروان

محسن هاشمی: ردّ صلاحیت پدرم را باید از شورای نگهبان شنید

یکی از فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خبرهای مربوط به ردّ صلاحیت پدرش را "خبرسازی رسانه‌ای" دانست و گفت: سایت‌ها، نماینده شورای نگهبان نیستند که به‌جایش اظهارنظر کنند لذا باید از منبع رسمی این خبر را شنید./ ما این خبرها را از سایت‌ها شنیده‌ایم و بیشتر آن را خبرسازی رسانه‌ای می‌دانیم./ سایت‌ها، نماینده شورای نگهبان نیستند که به‌جایش اظهارنظر کنند لذا باید از منبع رسمی این خبر را شنید.

تسنیم

محسن هاشمی

کارگزاران

بیانیه شماره ۳ هاشمی رفسنجانی: همه باید پایبند به اخلاق باشیم./ سومین بیانیه انتخاباتی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد ریاست جمهوری یازدهم، امروز دوشنبه با عنوان «اخلاق مبارزه، موعظه حسنه و تبدیل دشمن به دوست» منتشر شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سومین بیانیه انتخاباتی خود با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی گفت: همیشه از خداوند متعال می‌خواهم که توفیق رعایت اخلاق را از ما دریغ نفرماید.

تسنیم

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

کارگزاران

ردّصلاحیت‌ها نظام را زیر سؤال نمی‌برد/ عدم‌تمکین به نظر شورای نگهبان افراد را زیر سؤال می‌برد

مردم پشت سر شورای نگهبان ایستاده‌اند، ردّصلاحیت‌ها نظام را زیر سؤال نمی‌برد بلکه، عدم‌تمکین به نظر شورای نگهبان افراد را زیر سؤال می‌برد.

تسنیم

مهدی چمران

( رئیس شورای اسلامی شهر تهران )

جبهه پیروان

تمکین به رأی شورای نگهبان نماد قانون‌مداری کاندیداها است

تمکین به رأی شورای نگهبان نماد قانون‌مداری کاندیداها است، اگر کسی ردّصلاحیت شود، به‌معنای این نیست که صلاحیتی برای هیچ مسئولیتی ندارد، بلکه آن فرد برای این جایگاه امکان فعالیت ندارد.

تسنیم

سید مهدی هاشمی

( نماینده مردم تهران در مجلس )

 

شورای نگهبان هیچ ملاحظه‌ای جز رعایت قانون ندارد./ اعضای شورای نگهبان افراد مجتهد و با بصیرتی هستند که هیچ ملاحظه‌ای جز قانون در بررسی صلاحیت‌ها را مد نظر قرار نمی‌دهند.

تسنیم

محمد دهقان

(عضو هیئت رئیسه مجلس )

جبهه پیروان

اجازه نمی‌دهیم تحریم‌ها به مردم آسیب وارد کند ./ اگر ما تحریم‌ها را خنثی کنیم، بهتر می‌توان مساله هسته‌ای را حل و فصل کرد.

تسنیم

محسن رضایی

 

ایستادگی

محسن هاشمی به جای تردید درباره ردصلاحیت پدرش قانون را بخواند

محسن هاشمی باید به جای تردید درباره رد صلاحیت پدرش، حتما قانون اساسی و سایر قوانین مربوط به انتخابات ریاست جمهوری را مطالعه کند و به نظر شورای نگهبان تمکین کند./ تقریبا همه گروه ها و موافقین و مخالفین هاشمی رفسنجانی معتقدند که وی  توانایی جسمی لازم برای ریاست جمهوری را ندارد.

تسنیم

قاسم جعفری

( نماینده مردم بجنورد)

 

انقلاب ارث پدری کسی نیست که با ردصلاحیتش اصل نظام زیر سوال برود

نظام میراث پدری است که تا آخر عمر باید در رهن کسی قرار بگیرد و اینگونه نیست که اگر شورای نگهبان به احراز کاندیدایی نرسید، اصل نظام زیر سوال برود./چندین قشر از جامعه نخبگانی نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی نظر دارند و می‌گویند که آقای هاشمی امروز نمی‌تواند رئیس‌جمهور نظام اسلامی باشد.

تسنیم

مجتبی ذوالنور

( مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران )

 

وظیفه همه کاندیداها تبعیت از نظر شورای نگهبان و تن دادن به قانون است ./ بعد از اعلام نظر شورای نگهبان وظیفه هر‌کاندیدایی است که از نظر این شورا تبعیت کنند و به قانون تن دهد.

تسنیم

محمد علی اسفنانی

 

اگر احراز صلاحیت نشوم، باز هم تابع نظر شورای نگهبان خواهم بود .

تسنیم

مصطفی کواکبیان

اصلاح طلب

خود را یک بسیجی و انقلابی می‌دانم / منتظر اعلام نظر رسمی شورای نگهبان هستم .

انصراف علی‌رضا زاکانی از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری تکذیب شد. بنده خود را یک بسیجی و انقلابی می‌دانم و صادقانه نسبت به انقلاب، رهبری عزیز و مردم و با احساس تکلیف حقیقی نسبت به آینده کشور به صحنه آمدم./تا این لحظه تماسی از سوی شورای محترم نگهبان با بنده گرفته نشده تا احراز یا عدم‌احراز صلاحیتم اعلام شود لذا منتظر اعلام نظر رسمی شورای نگهبان هستم و نظر نهایی این شورا را مطابق قانون، فصل الخطاب می‌دانم و از هر تصمیم آن شورا استقبال می‌کنم.

اگر هم صلاحیتم از سوی شورای محترم نگهبان احراز نشد، خدا را شکر خواهم کرد؛ اگر این بار سنگین با تشخیص این شورا از دوشم برداشته شود، لذا از آنها تشکر خواهم کرد و در هر دو صورت خود را در پیشگاه خدا روسفید و پیروز خواهم دید.

تسنیم

علیرضا زاکانی

اصولگرای تحول خواه

( ایثارگران )

سیاسی‌کاری علیه شورای نگهبان تضعیف مبانی شرع است./ همه باید به قانون تن بدهند.

حضرت امام (ره)‌ در جهت احترام به شورای نگهبان سخنی دارند که "اگر کسی گفت تصمیم شورای نگهبان کذا است، مفسد است"./برای شورای نگهبان فرقی ندارد که آقای هاشمی و یا فرد دیگری را بررسی کند بلکه وظیفه شورا احراز یا عدم احراز صلاحیت افراد است.

تسنیم

احمد سالک

( عضو جامعه روحانیت مبارز)

جبهه پیروان

هاشمی خودش گفته بود که از نظر جسمی توان ریاست جمهوری را ندارد./ زمانی که عده‌ای به هاشمی رفسنجانی اصرار می‌کردند که برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود گفته بود "از نظر جسمی توان ریاست جمهوری را در شرایط فعلی ندارد" ./ مطهری گاهی بدون ملاحظه اظهار نظر می‌کند. کسی به دنبال تضعیف هاشمی رفسنجانی نیست. وی شخصیت تاثیرگذار در کشور بوده است که کسی نمی‌تواند این موضوع را منکر شود. اما چیزی که تاکنون قطعی نشده این بوده که ممکن است هاشمی رفسنجانی به دلیل کهولت سن از عهده ریاست قوه مجریه برنیاید.

تسنیم

حسین نجابت

( نماینده مردم تهران در مجلس )

اصولگرای تحول خواه

( ایثارگران )

سعید جلیلی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری یازدهم امروز سه شنبه 31 اردیبهشت ماه به شهر مقدس قم سفر می‌کند.

تسنیم

سعید جلیلی

 

کاندیداهای ردصلاحیت شده باید اعتراضات خود را از مجاری قانونی پیگیری کنند./ موضع شورای نگهبان از جایگاه قانونی است.

نسیم

محمدرضا تابش

اصلاح طلب

پس از انتخابات از تمام کاندیداها برای اداره کشور استفاده می کنم ./ در حال حاضر میزان کاندیداهای اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان است ./ من در چارچوب کار آمدی ائتلاف را قبول دارم، یعنی همه دست در دست هم دهند تا یک دولت قدرتمند تشکیل دهیم، پیشنهاد من این است که اکنون به جای مسائل جناحی به فکر مردم و نظام باشیم.

تسنیم

محسن رضایی

ایستادگی

مشکلات اقتصاد ایران از دولت هاشمی کلید خورد/تفکر سرمایه‌داری در رفسنجانی نهادینه است .

ریشه تمام مشکلات فعلی اقتصاد به دولت هاشمی بر می گردد و سیاست‌ تعدیل اقتصادی موجب ورود نقدینگی لجام گسیخته به کشور شده است./ 3 عامل اصلی مشکلات اقتصادی ایران/ رئیس جمهور یازدهم برنامه بدهد ./مشکلات اقتصادی را شامل گرانی، گران‌فروشی، تورم و تورم توأم با رکود / رئیس‌جمهور آینده باید برای 4 عامل مذکور برنامه داشته باشد؛ زمانی که می‌گوییم گرانی این ریشه در 2 کالا وجود دارد اما تورم ساختاری ریشه در خون اقتصاد دارد./ تفکر آقای رفسنجانی تفکری است که در پی اجرای آن اقشار سرمایه‌دار جامعه تقویت و اقشار آسیب‌پذیر بیشتر از گذشته لطمه می‌خورند؛ این نگرانی در مورد ایشان وجود دارد./ از دیدگاه سرمایه داری نو تا سیاست تعدیل اقتصادی/ هاشمی 8 سال با کشور چه کرد؟

آقای هاشمی معتقد بود باید دروازه‌های مملکت باز شود به همین منظور در آن سالها موضوع اقتصاد آزاد مطرح شد که این امر به طور کامل با اقتصاد اسلامی در تناقض بود./سیاست و تعدیل اقتصادی از دیگر سیاست‌های آقای هاشمی بود که با چند هدف خاص اجرا کردند؛ البته این سیاست‌ها یک‌شبه به فکر ایشان نرسیده بود بلکه طبق توصیه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از سوی آقای رفسنجانی مطرح شد.

تک نرخی کردن ارز؛ شعار دولت هاشمی و احمدی نژاد / در دولت هاشمی طبقه ضعیف جامعه ضعیفتر شد ولی لایه‌های بالای هرم درآمدی در ایران قوی‌تر شد./ ریشه مشکلات فعلی اقتصاد ایران به زمان هاشمی بر می گردد./ رئیس جمهور آینده به فکر درمان بیماری هلندی اقتصاد ایران باشد.

تسنیم

ناصر حکیمی‌پور

(اقتصاددان )

 

احتمال دیدار‌حدادعادل و جلیلی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان /تاکنون برنامه‌ریزی خاصی برای ملاقات حداد و جلیلی انجام نشده است./بحث کنار کشیدن به نفع جلیلی مطرح نیست، بلکه حداد عادل معتقد است باید افرادی که در میان اصولگرایان رای قابل توجهی به دست می‌آورند در نظر گرفته شوند و لذا از ناحیه خودش اعلام کرد که حاضر است  به نفع کسی که مصلحت کشور و اصولگرایان است کنار برود.

تسنیم

حسین نجابت

( رئیس ستاد انتخاباتی غلامعلی حداد عادل )

اصولگرای تحول خواه

( ایثارگران )

اعتراض به ردصلاحیت هاشمی نباید از طریق اغتشاش و شلوغ‌کردن خیابانی باشد ./ راه‌حل رد صلاحیت آقای هاشمی از سوی شورای نگهبان، اعتراض خیابانی، شلوغ کردن و اغتشاشات نیست./ کهوت سن هاشمی رفسنجانی،  بهانه خوبی برای ردصلاحیت وی نیست، کهولت سن چیزی نیست که شورای نگهبان تشخیص دهد چرا که قانون اجازه کاندیدا شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری را در این سن می‌دهد. شورای نگهبان اگر هاشمی را رد صلاحیت کرد، باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کارش داشته باشد و  قطعا اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آقای هاشمی از طرق قانونی پیگیری خواهد کرد، هر چند که فکر نمی‌کنم که وی اعتراضی در این باره داشته باشد.

تسنیم

نعیمه اشراقی

اصلاح طلب

حامیان فتنه نمی‌توانند سکان هدایت کشور را به دست گیرند./ معیار انتخاب رئیس جمهور آینده التزام عملی به ولایت فقیه است، کسانی که در برابر فتنه سکوت یا به آن کمک کردند، نمی‌توانند سکان‌دار هدایت کشور شوند.

فارس

علی ثمری

(کارشناس مسائل سیاسی

 

نپذیرفتن رأی شورای نگهبان بهترین سندِ اثبات صحت تصمیم شوراست ./ اگر کسانی که صلاحیت‌شان احراز نمی شود از قانون تمکین نکنند، بهترین سند و مهر تأیید بر صحت تصمیم شورای نگهبان است.

فارس

محمدحسن قدیری ابیانه

 

عدم تمکین از نظر شورای نگهبان قانونمداری افراد را نقض می‌کند.

 

فارس

سید علی طاهری

نماینده مردم گرگان)

 

موج دستگیری های اخیر حامیان دولت، با چه مجوزی؟!

در روزهای اخیر و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری که رهبری حکیم و عادل انقلاب اسلامی، شکل گیری حماسه سیاسی را از آن انتظار دارند، موجی از دستگیری های بدون توجیه و غیرمنطقی حامیان گفتمان انقلاب اسلامی و دولت عدالت محور دکتر احمدی نژاد در برخی استان های کشور به راه افتاده است.

از سوی دیگر حجت الاسلام بهمن شریف زاده، از فضلای فرهیخته حوزه که عَلَم دفاع و تبیین گفتمان فرهنگی دولت را بر دوش گرفته است، دو روز پیاپی به دادسرای ویژه روحانیت احضار گردیده و همزمان 5 سایت حامی گفتمان انقلاب و دولت خدمتگزار بدون هیچ اطلاع قبلی و هرگونه توضیحی یکباره فیلتر شده اند!

به نظر می رسد سناریویی برای تحت فشار قرار دادن دولت و حامیان آن طراحی شده که سؤالاتی را در اذهان به وجود آورده است:

موج دستگیری ها و احضارهای اخیر حامیان گفتمان انقلاب اسلامی و دولت اسلامی که همگی به دیانت و وفاداری به انقلاب و رهبری حکیم اشتهار دارند، با چه مجوزی؛ از سوی چه کسی و با چه حجت شرعی صورت گرفته است؟!

اخبار تأسف باری که از برخی استان ها به گوش می رسد حاکی از آن است که برخی نیروهای به ظاهر امنیتی که هویتشان به روشنی معلوم نیست با ریختن در منازل برخی چهره های موجه روحانی و غیرروحانی حامی دولت با ایجاد رعب و وحشت برای خانواده های مظلوم این شخصیت ها اقدام به دستگیری آنها نموده اند؛ این اقدامات خودسرانه با چه حجت شرعی انجام می شود؟

این رفتارها چه نسبتی با انقلاب مقدس اسلامی دارد که اینگونه چهره تابناک آن را مخدوش می نمایند؟! خصوصا اینکه از برخی بازداشت شدگان تعهد کتبی گرفته شده که هیچگونه فعالیت سیاسی انجام ندهند! این امر چه جایگاهی در انقلاب اسلامی دارد که توده های مردم را به عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی کشانده و مورد تشویق قرار می دهد؟ چه کسی هزینه گزاف این بی تدبیری را خواهد پرداخت؟!

سؤال مهمتر اینکه پس از دستگیری های اخیر چه چیزی به دست آورده اند و چه چیز به اثبات رسیده است؟ لازم است برای افکار عمومی پاسخ روشنی منتشر شود، در غیر اینصورت اعاده حیثیت و پیگیری های قانونی، کمترین حقی است که افراد مذکور از آن برخوردار خواهند بود.

نکته مهمتر آنکه در تماس هایی که با مسئولین مربوطه در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی گرفته شده، همگی اظهار می کنند این رفتارهای خارج از ضابطه کار نیروهای زیرمجموعه ما نبوده؛ سؤال اینجاست که که کدام مقام یا نهاد، مسئول برخوردهای غیرقانونی با این افراد است؟!

گفتنی است پیگیری جدی این اقدامات بی ضابطه همچنان در دستور کار مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی نظام قرار داشته و امید می رود به زودی نتیجه بررسی ها به اطلاع افکار عمومی برسد.

شبکه ایران

گزارش

 

ادغام ستادهای انتخاباتی لنکرانی و جلیلی در کهگیلویه و بویراحمد/امروز دکتر لنکرانی با کناره‌گیری خود به نفع سعید جلیلی نشان داد که قبل از هر چیز قلب این جوان مؤمن و انقلابی برای گفتمان انقلاب می‌تپد.

فارس

مرادعلی پیوند

 

چراغ سبز کواکبیان برای کناره‌گیری به نفع هاشمی/ جمعه این هفته حزب مردم‌سالاری در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند./ اگر من را رد صلاحیت کنند پس چه کسی را می‌خواهند تأیید صلاحیت کنند.

مشایی خودش خودش را قبول ندارد ./ تخریب هاشمی ناجوانمردانه است ./ نرخ تورم را به زیر 20 درصد می‌آورم.

فارس

مصطفی کواکبیان

(دبیرکل حزب مردم‌سالاری )

اصلاح طلب

در پی اظهارات کدخدایی صورت گرفت

افزایش شایعه رد صلاحیت هاشمی در فاصله چند ساعت مانده به اعلام نظر شورای نگهبان

ساعات زیادی به اعلام  اسامی تایید صلاحیت شدگان این دور از انتخابات ریاست جمهوری، نمانده است اما از صبح دیروز خبرهایی مبنی بر رد صلاحیت  هاشمی در برخی رسانه ها منتشر شده است.

این احتمال زمانی جدی تر شد که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اظهاراتی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالاتی در خصوص تاثیر سن کاندیداها بر احراز صلاحیت آنها با اذعان به اینکه قانون اشاره صریحی به این موضوع نداشته عنوان کرده بود«در قانون تصریح نشده که رییس‌جمهوری چه توانایی‌هایی داشته باشد، یا اینکه اگر سلامت کامل جسمی دارد یا ندارد درباره آن اظهارنظر کنیم؛ اما شرایط مندرج در اصل 115 کلی تلقی می‌شود خصوصا برای اشخاصی که از یک مرحله عبور کردند و در گردونه رجال مذهبی و سیاسی قرار گرفتند، این افراد طبیعتا اشخاصی هستند که باید توانایی‌های جسمی لازم را داشته باشند. »

تا این دوره اشخاص ثبت‌نام کننده سن بالا یا ناتوانی خاصی نداشتند که بخواهیم به صورت رویه درباره آن اظهار نظر داشته باشیم، اما اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی‌تواند تایید شود، اینکه آیا شرایط جسمی در مباحث توانایی‌های رییس‌جمهوری مد نظر قرار خواهد گرفت یا خیر موضوعی است که ممکن است آن را مد نظر قرار دهیم، اما هنوز بحثی درباره آن نشده است .

 

سایت الف نیز در خبری غیررسمی اعلام کرده بود اکثریت اعضای شورای نگهبان معتقدند که هاشمی صلاحیت حضور در این دوره از انتخابات را ندارد.

شبکه ایران

گزارش

 

همه باید از قانون تبعیت کنند./ تسلیم نظر شورای نگهبان هستم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه همه باید از قانون تبعیت کنند،هر چه شورای نگهبان در خصوص صلاحیتم اعلام کند تسلیم می‌شوم.

فارس

محمدباقر قالیباف

 

ائتلاف سه گانه

تصمیمات شورای نگهبان عین قانون است./همگان باید از قانون تبعیت کنند./ همگان باید با تبعیت از قانون نتیجه احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان را بپذیرند و در برابر خروجی بررسی صلاحیت‌ها تمکین کنند چرا که نتیجه تصمیمات این شورا عین قانون است.

فارس

منصور حقیقت‌پور

(نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی )

 

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای با حمایت از تصمیمات شورای نگهبان اعلام کرد: تمکین از رأی شورای نگهبان واجب است و اگر گروهی خیالی غیر از این داشته باشد در مقابل عزم و اراده پولادین مردم انقلابی کشور قرار می‌گیرد.

فارس

بیانیه

 

کسی که به رای شورای نگهبان احترام نگذارد در برابر نظام، ولایت و قانون ایستاده است ./ در صورتی که کسی به نظر و رای شورای نگهبان احترام نگذارد در برابر نظام، ولایت و قانون ایستاده و این عین مصداق نافرمانی از دستور الهی است.

فارس

مجید جلیل

(عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس )

جبهه پیروان

نظر شورای نگهبان برای همگان حجت است. / قانون پست و جایگاه نمی‌شناسد.

رأی و نظر شورای نگهبان بر همه حجت است و افراد باید در برابر آن تمکین کنند.

فارس

سعید زمانیان

 

یکی از اصول انتخابات لزوم پذیرش نتایج آن بر اساس مردم‌سالاری دینی است .

انتخاباتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور برگزار شده در مقایسه با سایر کشورها بهترین انتخابات بوده است، یکی از اصول انتخابات پذیرش نتایج آن بر اساس مردم‌سالاری دینی است.

فارس

علی محمدی

(رئیس سازمان اوقاف )

 

ستادهای شهرستانی حامیان جلیلی در ایلام راه‌اندازی می‌شود .

فارس

حسین نیک‌روش

 

تایج معتبرترین نظرسنجی اعلام شد

تصمیم قطعی ۷۰ درصد مردم برای مشارکت در انتخابات / اصولگرایان پیشتازند.

ب یکی از معتبرترین مراکز افکارسنجی کشور نتیجه اخرین نظرسنجی خود درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را که روز 28 اردیبهشت ماه جاری انجام داد، منتشر کرد.

این مرکز نظرسنجی خود را با پرسش از 164 هزار نفر از 31 شهرستان مرکز استان و 70 شهرستان و 140 روستا در سراسر کشور انجام داده است.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته، حدود 69 و 6 دهم درصد از پرسش شوندگان اعلام کردند که تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات آتی گرفته‌اند و 13 و 7 دهم درصد نیز تصمیم به عدم مشارکت دارند.

همچنین 16 و 7 دهم درصد از پرسش شوندگان اعلام کرده‌اند که هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفته‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، بیشترین مشارکت در استان خراسان جنوبی 86 و 8 دهم درصد و کمترین مشارکت مربوط به استان کرمان با 53 و 3 دهم درصد است.

همچنین طبق نظرسنجی صورت گرفته، رأی مردم به مجموع اصولگرایان شامل حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، کامران باقری لنکرانی، سعید جلیلی، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی جمعاً 43 درصد و مجموع آرای اصلاح‌طلبان شامل حسن روحانی، محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان و اکبر هاشمی رفسنجانی 32 درصد و رأی نامزدهای مستقل شامل محسن رضایی و محمد سعیدی کیا جمعاً 5 و 2 دهم درصد است.

بر اساس این نظرسجنی میزان آرای کاندیداهای تحت حمایت رئیس جمهور نیز 4 و 8 دهم درصد است و حدود 15 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم گفته‌اند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رأی بدهند.

به این ترتیب، اگر 40 میلیون نفر در انتخابات مشارکت نمایند، با این درصدها تعداد آرای اصولگرایان در مرحله نخست انتخابات 17 و 2 دهم میلیون نفر، تعداد آرای اصلاح‌طلبان 12 میلیون و 8 دهم میلیون نفر خواهد بود.

همچنین نامزدهای مستقل 2 میلیون نفر و کاندیدای مورد حمایت رئیس جمهوری 1 و 9 دهم میلیون رأی خواهند داشت.

فارس

گزارش

 

رییس‌جمهور باید در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی پیش رود ./ اجرای قوانین مهمتر از تصویب آنها بوده و رویکرد رییس جمهور آینده باید ضمانت اجرای قوانین باشد.

ایسنا

مهدی مطهرنیا

 

 

چهار سال قبل دکور مناظره‌ها در‌ عرض‌ چهار‌ روز‌ ساخته‌ شد!

امیر آبروانی‌ که اولین تجربه‌ی ساخت دکورهای مناظره‌یی را در دوره‌ی قبل داشت‌، امسال هم طراحی دکور برنامه انتخاباتی شبکه اول و جام‌جم را عهده‌دار است./ در دکور برنامه‌های مناظره‌یی هویت ایرانی باید حفظ شود؛ ضمن اینکه دکور باید در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری و موضوع برنامه باشد. همچنین مسائل دیپلماتیکی که خیلی مهم تلقی می‌شوند باید در دکورها رعایت شود./ دکور مناظره‌یی شبکه اول امسال هم توسط خودم طراحی شده است که تقریبا کامل شده؛ همچنین دکور شبکه جام جم هم در حال ساخت است که به زودی آماده می‌شود.

ایسنا

امیر آبروانی

 

رای دادن امروز مثل جهاد در جبهه جنگ است ./ انتخابات در ایران همیشه سالم‌ترین انتخابات بوده است و اینکه دشمنان انقلاب القاء می‌کنند که نمی‌گذارند، نمی‌خواهند و نمی‌شود حرف‌های است که همیشه بوده و الان هم هست.

ایسنا

محمدرضا امیری

( نماینده مجلس )

 

اطلاع از حقوق عمومی برای رییس‌جمهور یک ضرورت است ./ رییس‌جمهور باید اطلاعات دقیقی در مورد قانون اساسی کشور و شان تصویب هر یک از اصول آن و حتی تفسیرهای شورای نگهبان از قانون اساسی داشته باشد.

ایسنا

محمدصالح نیک‌بخت

(وکیل دادگستری )

 

اصولگرایان قطعا به وحدت خواهند رسید ./ من معتقدم کسانی که مهارت و توانایی اداره کشور را داشته باشند و بتوانند وقت بگذارند باید در این عرصه وارد شوند./ آقای هاشمی مدت‌ها در عرصه بوده‌اند و امروز باید به افرادی که روحیه جهادی دارند فرصت داده شود تا در مدیریت کلان کشور خدمت کنند.

ایسنا

ارسلان فتحی‌پور

 

 

با پیام نوری‌همدانی، همایش "اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی" آغاز شد .

به همت سازمان اوقاف و امور خیریه و با قرائت پیام آیت‌الله نوری همدانی همایش "اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی" با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، صاحب‌نظران، محققان، پژوهشگران و مسوولان و مدیران فرهنگی و سیاسی کشور در سالن همایشهای صداوسیما آغاز شد.

در این همایش قراراست سیداحمد خاتمی، حائری شیرازی، کاظم صدیقی، محمدی ری‌شهری، علی محمدی، قرائتی، حاج‌ علی‌اکبری، عالی و پناهیان درباره مهمترین مباحث اخلاق انتخاباتی در معارف دینی و قرآنی به ایراد سخنرانی بپردازند.

ایسنا

خبر

 

تمام دنیا به ریاست‌جمهوری ختم نشده است ./ رییس‌جمهور خوب کسی است که هم به معیشت و دنیای مردم و هم به دین مردم برسد./رییس‌جمهور کسی است که هیچ‌کس از او نترسد و از گفتن حرف حق هراس نداشته باشد ./اخلاق ماندگار است و هر کسی به آن تمسک جست، می‌ماند./یکی از ویژگی‌های رییس‌جمهور خوب دین‌دانی و دینداری است./: قرار نیست هرکسی رییس‌جمهور می‌شود، عزیز شود .

سیاست ما اگر از قرآن باشد، همیشگی است و اگر از قرآن نباشد بی‌اثر است ./ملاک‌های فرد اصلح در قرآن ذکر شده است، فرد اصلح از نظر قرآن فردی است که دارای ایمان، تقوا، سابقه، علم، سلامت جسمی و علمی و قدرت باشد. تمام این‌ها ملاک‌هایی است که در قرآن ذکر شده است. بهتر است تبلیغات، سمینارها، کنفرانس‌ها، تیترهای روزنامه‌ای را رها کرده و به اصل قرآن عمل کنیم.

ایسنا

محسن قرائتی

 

کاندیدای اصولگرایان تنها یک نفر خواهد بود ./ تولید ثروت باید به دست خود مردم باشد .

ایسنا

علی‌اکبر ولایتی

ائتلاف سه گانه

هاشمی اعلام کرد می‌خواهم شما در عرصه انتخابات باقی بمانید ./ همانقدر که ایجاد یأس و ناامیدی در مردم نسبت به آینده مذموم است، توقع‌آفرینی‌های بی‌منطق نیز محکوم است./ از ابتدا اعلام کرده بودم در صورتی که آیت‌الله هاشمی، حجت‌السلام سیدمحمد خاتمی، حجت‌الاسلام ناطق نوری و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی وارد عرصه انتخابات شوند، از عرصه انتخابات کناره‌گیری خواهم کرد که البته دلایل آن را پیشتر بیان کرده بودم./ با توجه به اینکه تکلیف حضور یا عدم حضور هیچ‌یک از این بزرگان روشن نشده بود، گام‌های خوبی در راستای ایجاد اجماع در میان کاندیداهای اصلاح‌طلبان برداشته شد و کار به سمت و سوی نهایی شدن پیش رفت که البته اگر این اتفاق رخ می‌داد کاندیدای اجماعی اصلاح‌طلبان، کاندیدای اجماعی یک جبهه و یک جناح بود و تمام فعالیت‌های ستادی که برای حضور هریک از این دوستان در سراسر کشور طی سالهای گذشته آماده شده بود، به دفاع از پشتیبانی از این کاندیدای واحد می‌آمد./ شریعتمداری با اشاره به صحبتهای هاشمی رفسنجانی در دیدار با وی گفت: ایشان بیان کردند که "می‌خواهم این را بدانید که تمایل دارم شما در عرصه باقی بمانید چون وضعیت امور سیاسی کشور آنچنان روشن نیست که تا پایان وقت قانونی شورای نگهبان چه کسانی در صحنه انتخابات باقی خواهند ماند و چه کسانی بار مسئولیت از دوششان برداشته می‌شود؛ لذا شما تصمیمی را اتخاذ نکنید. بنده در هیچ موضوعی در تبلیغات و برنامه‌هایی که اعلام کرده‌اید کوچکترین زاویه‌ای با آن نداشته و همه آنچه که شما صحبت کرده‌اید خواست و آرزوی بنده است و طبیعتا می‌خواهم که این مسیر ادامه پیدا کند.

ایسنا

محمد شریعتمداری

اصلاح طلب

ابراز تمایل مرتضی حیدری برای اجرای مناظره‌های انتخاباتی تلویزیون / برنامه «پایش» از دو هفته‌ی گذشته، رویکردی کاملا انتخاباتی به خود گرفته است و این رویکرد تا پایان انتخابات با برنامه همراه خواهد بود./حضور آقای احمدی‌نژاد در برنامه‌ی «پایش» بستگی به اعلام دفتر ریاست جمهوری دارد و آن‌ها باید اعلام کنند که پیش از انتخابات می‌توانیم چنین برنامه‌ای با حضور ایشان داشته باشیم یا خیر

ایسنا

مرتضی حیدری

 

اجازه استفاده از اموال عمومی و دولتی را برای حمایت از کاندیداهای خاص نخواهیم داد

روند خدمت رسانی دستگاه‌های اجرایی در استان تهران علیرغم برگزاری انتخابات هرگز متوقف نخواهد شد./بعنوان مجری انتخابات در استان تهران وظیفه داریم زمینه‌ها و بسترهای لازم را برای حضور حماسی مردم فراهم کنیم و برای دولت تحقق شعار حماسه سیاسی اصل است./به هیچ عنوان اجازه استفاده از اموال عمومی و دولتی را برای حمایت از کاندیداهای خاص نخواهیم داد و با خاطیان برخورد قانونی خواهیم داشت.

ایسنا

مرتضی تمدن

(استاندار تهران )

 

هنگام انتخابات نباید به شهرت و نام‌آوری نگاه کرد ./ هنگام انتخابات نباید به شهرت و نام آوری نگاه کرد، باید کارنامه‌ها و سوابق را جستجو کرد که توانایی و کارآمدی یک کاندیدا را نشان می‌دهد.

باید به گروه‌های مختلف اطلاع رسانی کنیم که پس از تایید صلاحیت‌ها اگر کسی تایید نشد همه چیز به هم نخورده و انقلاب در کشور پابرجاست./باید مردم را به پای صندوق‌های رای بیاوریم .

ایسنا

مرتضی طلایی

 

در پی انتشار شایعاتی درباره بررسی صلاحیت‌ها؛ دعوت وزارت کشور از افکار عمومی به صبر

باید تا زمان اعلام اسامی از سوی شورای نگهبان صبر کرد تا بعد از آن در مورد این که این اسامی چطور به سمع و نظر مردم عزیز از سوی وزارت کشور برسد، تصمیم‌گیری کنیم.

ایسنا

سید صولت مرتضوی

 

ستاد اصولگرایان همراه هاشمی رفسنجانی اعلام موجودیت کرد ./ستاد اصولگرایان همراه هاشمی رفسنجانی به ریاست علی مطهری در پی انتشار اطلاعیه‌ای از سوی دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام موجودیت کرد.

ایسنا

بیانیه

 

جبهه اصولگرایان اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بر لزوم حفظ وحدت در جامعه، حرکت در چارچوب قانون و پرهیز جدی از هرگونه بداخلاقی و تخریب تاکید کرد.

ایسنا

بیانیه

 

تقدیر کوچک‌زاده از مصباح یزدی و لنکرانی برای حرکت در جهت وحدت اصولگرایان

من از همه دوستانی که در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری شرایط را برای وحدت فراهم کردند، تشکر می‌کنم.

ایسنا

مهدی کوچک‌زاده

دولت

نتیجه انتخابات هر چه باشد همه باید به آن تمکین کنند ./ در این صورت انتخابات در جوی سالم برگزار می‌شود ./ در مجلس عده‌ای خودشان صریحا نظراتشان را اعلام کرده و بر نظرشان استوار هستند، عده دیگری اعلام نظر نکرده‌اند اما طرفدار هاشمی رفسنجانی هستند و اقلیتی هم با ایشان مخالفند اما من به ضرس قاطع می‌گویم اگر رای و نظر مردم به هاشمی رفسنجانی باشد و او رییس‌جمهور شود در مجلس اکثریت را خواهد داشت و اکثریت نمایندگان حامی ایشان خواهند بود./با توجه به اینکه اصولگرایان کاندیداهای متعددی داشتند و بیشتر توجه‌شان این بود که خودشان کاندیدایی را مورد حمایت قرار دهند اما اکنون ایده‌شان محقق نمی‌شود جمعی از آنها ابراز تمایل کرده‌اند که از هاشمی حمایت کنند و در چند روز آینده هم ستاد اصولگرایان حامی هاشمی رفسنجانی اعلام موجودیت خواهد کرد./اصلاح‌طلبان از ابتدا به دلیل اینکه کاندیدای برجسته‌ای نداشتند از ایشان اعلام حمایت کردند و بر این حرف و قول‌شان استوار هستند. خوشبختانه رویه و روحیه این است که اصلاح‌طلبان سهمی نمی‌خواهند اما هر جا لازم باشد که در عرصه انتخابات کار تبلیغی کنند، سفری بروند و یا سخنرانی انجام دهند و در ستادها حضور داشته باشند حسب نیاز ستادها حاضرند این نقش را ایفا کنند.

ایسنا

محمدرضا تابش

اصلاح طلب

فضای انتخابات فضای رقابت و مسابقه در خیرات باشد ./ باید قانون در کشور اجراشده و از سوی دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری را توجیه نکرد. باید صادقانه آنچه معظم‌له می‌فرمایند را عمل کنیم؛ چه باب میل ما باشد و چه نباشد.

ایلنا

مصطفی پورمحمدی

جبهه پیروان

لغو فعالیت ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی كذب است .

بر اساس بیانیه شماره2 آیت الله هاشمی که در آن بر اخلاق مداری و قانون مندی تاکید شده است فعالیت ستادهای انتخاباتی به شکل عادی درحال انجام است./لغو فعالیت ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی كذب است. نتایج بررسی صلاحیت‌ها هنوز اعلام نشده است و شایعاتی که هم اکنون مطرح می‌شود صرفا برای ایجاد فضاسازی است که قطعا ما به آن توجهی نخواهیم کرد.

ایلنا

اسحاق جهانگیری

اصلاح طلب

محمد‌باقر خرازي به نفع عارف صحنه انتخابات را ترک کرد.

"حجت‌الاسلام محمد باقر خرازي" کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري انصراف داد.

لازم به ذکر است، به زودي بيانيه‌اي از سوي خرازي در راستاي دليل انصراف خود از انتخابات، خطاب به هوادارانش منتشر خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران

محمد‌باقر خرازي

 

هاشمی شرایط جسمانی ریاست‌جمهوری را ندارد .

ایرادی که به هاشمی رفسنجانی وارد است، این است که وی شرایط جسمانی را ندارد، ریاست جمهوری فردی را می‌خواهد که از نظر جسمی آمادگی داشته باشد.

تسنیم

محمد علیپور

(سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس )

 

دیدار رضایی با آیات عظام مظاهری و مهدوی

محسن رضایی هم زمان با حضور در اصفهان با آیات عظام مظاهری و مهدوی دیدار کرد.

محسن رضایی در سفر به اصفهان ضمن دیدار با مردم، با اعضای ستاد انتخاباتی خود نیز دیدار کرد و آخرین هماهنگی ها جهت نحوه ورود به عرصه رقابت انتخاباتی را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

تسنیم

محسن رضایی

ایستادگی

کاندیداهای ریاست‌جمهوری باید تابع تصمیمات شورای نگهبان باشند

شورای نگهبان همواره نقشی اساسی در همه ادوار گذشته در برگزاری انتخابات داشته است و همه کاندیداها باید به تصمیمات این شورا تمکین کنند./ موضوعی که امروز احمدی‌نژاد را به این وضعیت رساند، حضور مشایی در کنارش است که در کنار هاشمی هم افرادی نظیر مهدی و فائزه هاشمی حضور دارند. اگر فرض کنیم که هاشمی احراز صلاحیت شده و رأی هم بیاورد، وی رئیس جمهور نیست. بلکه دیگرانی رئیس جمهور هستند که باعث شده‌اند که هاشمی در صحنه انتخابات حضور پیدا کند. قطعا هاشمی اختیار امور را نخواهد داشت بلکه دیگران برای سرنوشت کشور تصمیم‌گیری می‌کنند.

تسنیم

حسین حاجی دلیگانی (عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس )

جبهه پیروان

محمود رضوی سرپرست تیم سازنده فیلم انتخاباتی قالیباف شد/ رونمایی از پوستر تبلیغاتی قالیباف

فیلم مستند تبلیغاتی محمد باقر قالیباف کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سرپرستی سید محمود رضوی ساخته می‌شود./ چند نفر از چهره های برجسته هنری، رضوی را در مدیریت امور تبلیغاتی اعم از تبلیغات محیطی یا سمعی بصری که فیلم های تلویزیونی هم جزو آنهاست، یاری می‌دهند.

اکثر اعضای تیم تبلیغاتی وی به صورت افتخاری همکاری می کنند و تلاش بر این است که حداکثر صرفه جویی در هزینه های تبلیغاتی انجام شود ./همزمان با آغاز مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی، طی مراسمی رسما از پوسترهای تبلیغاتی قالیباف رونمایی خواهد شد و حتی شمارگان و تعداد چاپ آنها نیز برای اطلاع عموم اعلام می شود./بدین ترتیب تبلیغات ستاد قالیباف متمرکز و کم‌هزینه خواهد بود و امیدواریم علاقمندان به وی از هر گونه اقدامات شخصی، ناهماهنگ و چه بسا پر هزینه خودداری کنند.

تسنیم

پرویز اسماعیلی (سخنگوی ستاد انتخاباتی قالیباف )

ائتلاف سه گانه

سعید جلیلی کاندیدای ریاست جمهوری که امروز به قم سفر کرده است با حضور در بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید قم با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.

تسنیم

سعید جلیلی

 

داوطلبان باید به نظر شورای نگهبان تمکین کنند/ ردصلاحیت افراد مشهور هیچ ضرری ندارد.

شورای نگهبان در بررسی داوطلبان انتخابات سیاسی عمل نکرد، همه باید به نظر این شورا تمکین کنند.

دولت باید انتخابات را به خوبی اجرا کند،شورای نگهبان هم باید نظارت دقیقی به انتخابات داشته باشد.

تسنیم

حسین ابراهیمی

(عضو جامعه روحانیت مبارز)

جبهه پیروان

داوطلبان برای اثبات ولایتمداری و قانونمداری خود به نظر شورای نگهبان تمکین کنند.

در حال حاضربرای کاندیداها شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و همه موظند از ریز و درشت تصمیمات این شورا تبعیت کنند./ در مرحله بعد از احراز صلاحیت  تمامی کاندیداها اخلاق انتخاباتی را باید مراعات کنند و در تبلیغات انتخاباتی اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند.

تسنیم

آیت‌الله مجتهد شبستری (عضو مجلس خبرگان رهبری)

 

بعیت از شورای نگهبان بر همگان واجب است / نامزدهای ریاست جمهوری تمکین کنند ./ تبعیت از شورای همگان امری ضروری بوده که باید همه به آن تمکین داشته باشند.

 

تسنیم

محمدرضا آشتیانی

(معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم )

 

به نفع کسی کناره‌گیری نمی‌کنم./ نظر شورای نگهبان را به دیده منت می‌پذیرم.

به هیچ وجه نه ائتلاف خواهم کرد و نه کناره‌گیری خواهم کرد و هیچ ارتباطی با دیگر کاندیداها ندارم و تحت هیچ شرایطی با هیچ شخصیت و مسئولیتی در تمام رده‌های نظام ملاقات نکرده‌ام.

تسنیم

محمدباقر خرازی

( داوطلب انتخابت ریاست جمهوری )

 

"با دوستتان تا درب جهنم نیز بروید، ولی داخل جهنم نشوید"

روزی با جمعی از همکاران عضو دولت، خدمت رهبری معظم حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله العالی رسیدیم و به مناسبتی ایشان خاطره ای تعریف کردند که به نظرم بسیار مهم و شنیدنی بود . "ایشان گفتند ؛حتی با دوست نیز به داخل جهنم پا نگذارید."/ایشان همچنین فرمودند که این بحث اخلاقی در زندگی اجتماعی بسیار برای انسان درس آموز است و من توصیه می‌کنم دوستانم به این مسئله مهم بها بدهند و البته به قسمت اخیر این درس اخلاقی که می‌گوید، اما با او پای در جهنم نگذارید نیز خوب دقت کنند.

تسنیم

محمد شریعتمداری

 

اصلاح طلب

گوشزدهای قانونی را به کاندیداهای ریاست جمهوری خواهیم داد .

این ستاد به ریاست وزیر کشور قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری جلسات متوالی را با کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد و گوشزدها و تذکرات قانونی لازم را به آن‌ها خواهیم داد.

فارس

اسماعیل کوثری

(عضو کمیسیون امنیت ملی)

اصولگرای تحول خواه

( ایثارگران )

ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در لرستان اعلام موجودیت کرد.

ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در لرستان با عنوان «حیات طیبه» پس از ساماندهی چارت اصلی تشکیلاتی در لرستان رسماً تشکیل و با تأیید ستاد مرکزی اعلام موجودیت کرد./ هدف ایجاد ستادهای مردمی خودش با محوریت سعید جلیلی است و صرفاً با هدف پیشبرد اهداف کلی تبلیغات استان این ستادهای مردمی شکل گرفتند./بر همین اساس ستاد مرکزی استان شکل گرفته است و در کنار این ستاد تابه‌حال ستاد حامیان مردمی «مقاومت» و همچنین ستاد مردمی خودجوش «استقامت» قابلیت‌های خود را برای چارت‌بندی و تشکیل کمیته‌های زیر مجموعه در دستور کار قرار دادند.

فارس

حامد احمدی‌راد

 

بهره‌برداری از پروژه امام علی بعد از ۴۰ سال/ تهران در مسیر پیشرفت و عدالت

پروژه امام علی(ع) حدود ۴۰ سال بر زمین مانده بود و کسی جرأت نداشت این پروژه را اجرا کند، با توکل به خدا این پروژه اجرا و در سالروز ولادت امیرالمومنین(ع) به بهره‌برداری می‌رسد./ فرهنگ جهادی و روحیه کار یعنی تسلیم نشدن در برابر فشارها و سختی‌ها یعنی مقاومت و از خود گذشتن است و فرهنگ جهانی یعنی دوری از اختلاف، تنش و کارکردن در فضای صمیمی است./ همه گروه‌ها در تهران چه مخالفین و چه موافقین شهرداری این اتفاق نظر را دارند که تهران در مسییر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است و خوشبختانه مردم با اعتماد به مجموعه شهری نگاه می‌کنند.

فارس

محمدباقر قالیباف

ائتلاف سه گانه

ستاد انتخاباتی سعید جلیلی با حضور جمعی از طرفداران مردمی وی در زنجان آغاز به کار کرد.

فارس

سعید جلیلی

 

ملت ایران با خودبرتربینی و سیری‌ناپذیری سیاستمداران مقابله می‌کند .

دولتی که شایسته و کارگزار انقلاب است هرگز نباید با مطلق‌نگری و خودبرتربینی خود را در مظان اتهام قرار دهد زیرا مردم با این جریان مقابله می‌کنند./اساسا معتقدم که شرایط متفاوتی بر انتخابات امسال نسبت به انتخابات دوره قبل حاکم است. کسانی که پشت سر احمدی‌نژاد بودند و سوم تیر را رقم زدند حالا به حداقل رسیده‌اند و کسانی هم که پشت سر هاشمی رفسنجانی هستند، اتفاقا همان افرادی هستند که کتاب عالیجناب سرخ‌پوش را نوشتند و اگر هاشمی امروز احساس رأی آوری می‌کند به واسطه شخصیت خودش نیست بلکه به واسطه جریانات خاصی است که مثلا از طریق اعتراض به احمدی‌نژاد و حمایت از اصلاحات، پشت سر او شکل گرفته است.

فارس

مجتبی ثابتی

(مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس )

 

نگاه موروثی به قدرت شروع خطاهای بزرگ کاندیداهاست ./ نگاه موروثی به قدرت، شروع خطاهای بزرگ کاندیداهاست، برخی کاندیداها نگاه خدمت به قدرت ندارند در صورتی که مملکت مربوط به همه مردم است و باید به مردم خدمت کنند./ کسانی که دوقطبی را مطرح می‌کنند توهم دارند.

فارس

اکبر شهبازی

 

شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها فقط «منافع کشور» را در نظر می‌گیرد

شورای نگهبان بر اساس قوانین و شرع مقدس عمل می‌کند، نظر اعضای شورای نگهبان، نظر شخصی نبوده و مبتنی بر مصالح و مبانی نظام است.

فارس

سید کمال‌الدین سجادی (سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری)

جبهه پیروان

کسانی که خلاف قانون عمل کنند، بدنبال براندازی و فتنه هستند .

کسانی که مخالف قانون و نظر شورای نگهبان عمل کنند مصداق افرادی هستند که در سال 88 در فکر فتنه و براندازی نظام بودند.

فارس

ابوالفضل چمندی

( دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان)

 

قدرت‌طلبی غیردموکراتیک رفسنجانی و احمدی‌نژاد

افتادن فضای دو‌قطبی هاشمی مشایی در ذهن برخی از عوام ، تصور شکل‌گیری چنین دو قطبی‌ای توهم محض است. این دو قطبی به هیچ وجه ایجاد نشده و این دو نفر در فضای فکری کاملا متفاوتی از یکدیگر قرار دارد./به عقیده من گفتمان مشایی و هاشمی کاملا متفاوت از یکدیگر است و ایجاد فضای دوقطبی هاشمی مشایی یک تقلب گفتمانی است. این دو قطبی شکل نگرفته و ذهنیت‌های غلط به وجود آمده در این زمینه هم کار رسانه‌های منتصب به این افراد است که دوست دارند به این دو قطبی دامن بزنند. بنابراین مردم نباید گول این بازی‌های رسانه‌ای را بخوردند.

فارس

عبدالحمید ثامنی

 

کسانی که پایبند اسلام و انقلاب هستند باید در انتخابات شرکت کنند.

تمام کسانی که پایبند به آرمان‌های اسلام و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، باید فرصت حضور در انتخابات را داشته باشند./به طور قطع اصلاح‌طلبان نیز به دنبال سربلندی و تعالی ایران هستند و نمی‌خواهند توطئه‌های دشمنان قسمخورده علیه ملت ایران محقق شود و در گذشته نیز این امر را با عملکرد خود اثبات کرده‌اند./برگزاری انتخابات حداکثری آرزوی هر ایرانی است .

فارس

علیرضا محجوب

اصلاح طلب

حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در همایش دانشگاه تهران حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در همایش دانشگاه تهران/ همایش بیداری اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری با حضور کاندایداهای انتخابات ریاست جمهوری از فردا در دانشگاه تهران آغاز می‌شود ./ قرار است علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی کاندیداهای ریاست جمهوری به شرط تائید صلاحیت در روز پنج شنبه در این همایش حضور یابند./ در حاشیه این همایش مناظراتی نیز برگزار می‌شود.

 

خبر

 

موضع‌گیری در برابر شورای نگهبان موضع‌گیری در برابر مردم‌سالاری است .

شورای نگهبان فصل‌الخطاب است وموضع‌گیری در برابر شورای نگهبان پس از احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری موضع‌گیری در برابر مردم‌سالاری است.

فارس

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی

 

زیاد قائل به دسته بندی اصلاح‌طلب و اصولگرا نیستم./هاشمی نباید اشتباه احمدی‌نژاد را تکرار کند.

اشتباهات آقای احمدی‌نژاد از زمانی شروع شد که تصور کرد منجی کشور است و نباید آقای هاشمی اشتباه آقای احمدی نژاد را تکرار کند؛ هر کس به میدان بیاید بناست یک خدمتگذار باشد. /حضور گسترده مردم، موجب تسریع حل مشکلات داخلی و خارجی /زیاد قائل به دسته‌بندی اصلاح طلب و اصول گرا نیستم/ این دسته بندی را اقلیت اصلاح‌طلبان به‌وجود آوردند تا به خود اعتبار دهد و ملت را اقلیتی مانند خودش نشان دهد./اگر برخی جریان‌های سیاسی آبرویی داشتند، خود به میدان می‌آمدند، نه پشت سر آقای هاشمی اشتباهات آقای احمدی نژاد از زمانی شروع شد که تصور کرد منجی کشور است/نباید آقای هاشمی اشتباه آقای احمدی نژاد را تکرار کند ./هیچگاه انتخابات سه قطبی نمی‌شود./ جریان‌های انحرافی از نظر «فکری» و «سیاسی» اگرچه به ظاهر باهم اختلاف هم داشته باشند یک قطب را تشکیل می‌دهند.

مردم ما انقلابی بودن و مقاومت در برابر استکبار را دوست دارند.

فارس

علیرضا پناهیان

(مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها )

 

ستاد حامیان سعید جلیلی در دانشگاه تهران اعلام موجودیت کرد/ جلسه مشترک با حامیان ابوترابی و لنکرانی/همچنین در پی انصراف ابوترابی و لنکرانی قرار است پس از جلسه مشترک با حامیان این دو، شورای مرکزی این ستاد معرفی شود.

فارس

سعید جلیلی

 

تکذیب حمایت دفتر ارتباطات مردمی رضایی در خراسان‌رضوی از هاشمی

سخنگوی دفتر ارتباطات مردمی محسن رضایی در خراسان‌رضوی حمایت ستاد انتخاباتی محسن رضایی از هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرد./به گفته محسن رضایی، وی تا آخرین لحظه در صحنه رقابت باقی مانده و قصد کناره‌گیری به نفع هیچ کس را هم ندارد./ تیمور علی عسگری از حامیان هاشمی رفسنجانی در جلسه آغاز فعالیت رسمی ستاد مردمی هاشمی رفسنجانی در خراسان‌رضوی بیان کرده بوده که ستاد مردمی محسن رضایی و حامیان وی اعلام حمایت از هاشمی رفسنجانی داشته‌اند.

فارس

سید کاظم هاشمی

 

انجمن اسلامی دانشجوئی پیروان ولایت طی بیانیه‌ای اعلام کردند: مردم مواظب باشند که عده‌ای با وعده‌های آنچنانی به دنبال بازگشت اشرافیت به عرصه قدرت هستند.

فارس

بیانیه

 

ردصلاحیت‌شدگان بر مبنای قانون عمل کنند./ مردم هوشیارند.

پایبندی به قانون را مایه نجات و موفقیت در همه عرصه‌ها دانست و از نامزدهایی که صلاحیت آنها تأیید نمی شود خواست قانون را مبنای اقدامات خود قرار دهند./رعایت قانون قطعاً به حفظ آرامش در جامعه کمک می‌کند که موضوع حساسی است، در عین حال موضوع مهم‌تر از آن را فرهنگ‌سازی برای احترام به قانون است .

فارس

سیدمرتضی بختیاری

( قائم مقام هیئت مرکزی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری )

 

ولایتی در گرگان: یک دولت قوی تشکیل میدهم/ تا آخر هستم ./دولت باید خدمتگزار مردم باشد.

شورای نگهبان باید اعلام کند که چه کسانی صلاحیت دارند یا ندارند، حدود شاید 15 نفر احساس مسئولیت کردند که رئیسجمهور شوند که بالاخره شورای نگهبان بررسی میکند و نتیجه را اعلام خواهد کرد./ گرانی روزافزون قابل قبول نیست/ قدرت خرید مردم کم شده است ./رقم بیکاری بالا است./ بیکاری امالفساد است ./باید اعتماد را به مردم برگردانیم ./درمان در کشور باید رایگان شود/ که بیمه درست عمل نمیکند .

فارس

علیاکبر ولایتی

 

ائتلاف سه گانه

پس از رای «شورای نگهبان» هیچ مقامی حق رد آن را ندارد .

امام راحل(ره) فرمودند: من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است.

فارس

بازخوانی دیدگاه‌های امام خمینی(ره) درباره یک نهاد قانونی

 

ستاد حامیان مردمی محسن رضایی، کاندیدای احتمالی انتخابات با عنوان 'قرارگاه انتخاباتی شهید برونسی' با صدور بیانیه‌ای اعلام موجودیت کرد .

نسیم

محسن رضایی

ایستادگی

همه کاندیداها در روز ثبت نام نظر خود را در تمکین به نظر شورای نگهبان اعلام کردند؛ افکار عمومی قبول نمی‌کند که کاندیداها خلاف حرفشان عمل کنند .

نسیم

علاء‌الدین بروجردی

دولت

غلامعلی حدادعادل، عضو ائتلاف پیشرفت فردا طی سفری به اهواز در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و نفت سخنرانی و با علما و روحانیور این شهر دیدار و گفتگو می‌کند .

نسیم

غلامعلی حدادعادل

ائتلاف سه گانه

پیرامون تائید یا عدم احراز صلاحیت کاندیداها، قبل از اعلام نظر شورای نگهبان، هیچ اظهار نظری مسموع نیست .

 آیت الله هاشمی همواره در مدار قانون و قانونمداری حرکت کرده‌اند./ دو ستاد با ریاست جهانگیری و مطهری تشکیل داده‌ایم.

نسیم

محمدرضا صادق

( معاون تبلیغات ستاد هاشمی )

کارگزاران

بازخوانی نظرات هاشمی رفسنجانی: شوراي نگهبان بايد راي خودشان را بدهد/ اينها مجتهد هستند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی در سال 1382 عنوان کرد: شوراي نگهبان بايد راي خودشان را بدهند، قانون اساسي اين را مي گويد. نبايد بگويند فتواي امام يا رهبري اين است بحث حكم نيست بحث فتواست، بحث ولايت، در حكم مطرح مي شود. اگر نظر امام راجع به معدن با نظر فقهاي شوراي نگهبان متفاوت باشد، آنها بايد با نظر خودشان عمل كنند.

مهر

هاشمی رفسنجانی

کارگزاران

آخرین شنیده‌ها از بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری

شنیده‌ها از منابع آگاه حاکی از آن است که کار بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان به پایان رسیده در نهایت 8 نفر از داوطلبان احراز صلاحیت شدند.

شنیده شده که عدم‌احراز صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی و اکبر هاشمی رفسنجانی برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری قطعی شده است.

همچنین محمد غرضی از جمله 8 نفر احراز صلاحیت شده است

 هنوز منابع رسمی خبری از احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان اعلام نکرده‌اند.

تسنیم

خبر

 

مردم اجازه موج‌سواری و تشنج‌آفرینی را به برخی جریانات سیاسی نمی‌دهند .

در این دوره انتخابات ریاست جمهوری مردم بیش از هر چیزی به برنامه‌های نامزدهای انتخابات را بررسی می کنند و این روند به هیچ عنوان نمی‌تواند بسترساز تشنج آفرینی و التهاب در فضای کشور باشد.

ارزیابی کلی حکایت از این دارد که عقلانیت در فضای عمومی کشور حاکم شده و مردم با رفتار منطقی و توأم با عقلانیت تاکنون اجازه موج‌سواری و تشنج‌آفرینی را به برخی جریانات سیاسی که همواره با ادعای داغ کردن تنور انتخابات، فضای کشور را ملتهب و به قول معروف ماهی خود را از آب گل آلود صید می‌کنند، نداده‌اند./متاسفانه به بهانه کسب قدرت توسط گروه‌های سیاسی در هر دوره‌ای شاهد سوءاستفاده از مظاهر دین هستیم که البته این قبیل سناریوها در هر دوره با بی‌اقبالی رای دهندگان مواجه و شکست می‌خورد./مردم از ادبیاتی چون توسعه سیاسی و اقتصادی و این قبیل شعارهای ظاهرفریب خسته شده اند و می‌خواهند در آرامش سیاسی و اقتصادی، زندگی کنند.

فارس

علی‌اکبر روح‌نواز (تحلیلگر مسایل سیاسی)

 

رهبرا! بیعت ما با شما کاغذی نیست که موریانه آن را بخورد، بر قلب ماست

جمعی از دانشگاهیان و طلاب نامه‌ای برای تجدید بیعت و اعلام آمادگی برای خلق حماسه سیاسی به پیشگاه رهبر معظم انقلاب نوشتند.

فارس

خبر

 

ردصلاحیت ریاست‌جمهوری به معنای ردمطلق صلاحیت نیست/ افراد در عرصه‌های دیگر کار کنند

به کاندیداهای ریاست جمهوری توصیه می‌کنم که قانونی عمل کنند و اگر برای خدا آمده‌اند، جای نگرانی نیست؛ انشاءالله خداوند اجرشان را خواهد داد./ این امتحانی است که کاندیداها می‌توانند در آن نشان بدهند که به چه میزان به قانون پایبند هستند./ نظر امام راحل نیز، قانونمداری است.

تسنیم

آیت‌الله خاتمی

( امام جمعه موقت تهران

 

سی که به عدم احراز صلاحیتش تمکین نکند، درستی نظر شورای نگهبان را اثبات کرده است.

افرادی که احراز صلایتشان به تائید شورای نگهبان نرسیده باشد، باید به تصمیم شورا تمکین کنند؛ اما اگر این تصمیم را نپذیرند، قانون‌شکنی خود رابه اثبات می‌رسانند و معلوم می‌شود که شورا درست تشخیص داده است./از افراد با سن بالا بهتر است در جنبه‌های مشورتی استفاده کرد

حماسه سیاسی با وحدت محقق می‌شود ./اگر کسانی بعد از اعلام احراز صلاحیت‌ها آرامش کشور را به هم بزنند، به مردم خیانت کرده‌اند ./کسی که به نظر شورای نگهبان تمکین نکند، درستی نظر این شورا را اثبات کرده است .

تسنیم

ابراهیم انصاریان

(کارشناس مسائل سیاسی

 

حداد عادل در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف:نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت بعد از تبلیغات تلویزیونی مشخص می‌شود ./ استقلال ما در تمام مناسبات بین‌المللی باید رعایت شود.

1+ 2 یا ائتلاف سه‌گانه یا ائتلاف پیشرفت شما هر چه که دوست دارید اسمش را بگذارید، اما فلسفه این ائتلاف جلوگیری از تعدد کاندیدای اصولگرا در عرصه انتخابات ریاست‌ جمهوری بود و تشکیلاتی هم نبود.

 بنا بود که در ائتلاف پیشرفت دو نفر در نهایت کنار بروند و یک خروجی داشته باشند. هنوز هم بر همان عقیده هستم. بنابراین تصمیم گرفتیم هر سه در انتخابات شرکت کنیم و بعد از اعلام شورای نگهبان هر سه نفر نیز در تلویزیون حضور یابیم چرا که بهترین فرصت برای نظرسنجی در مورد کاندیدا مواضعی که آنان در تلویزیون مطرح می‌کنند بنابر این تصمیم گرفتیم یک هفته دیدگاه‌مان را بیان کنیم و بعد بر اساس نظرسنجی نهایی که مقدماتش را نیز انجام داده بود، بقیه به نفع یک نفر کنار بروند.

دولت آقای احمدی‌نژاد دو دوره بود. یک دوره نهم و دیگری دوره دهم. ما در دوره نهم راضی‌تر از دوره دهم بودیم و در دوره 4 ساله دوم ما انتقادمان به دولت بیشتر شد.

ما در صورتی با آمریکا مذاکره می‌کنیم که واقعیت جمهوری اسلامی و انقلاب ما را به رسمیت بشناسند و نظرشان را به ما دیکته نکنند چرا که اگر این دو اتفاق صورت نگیرد مذاکره‌ها به جایی نخواهد رسید.

ما به طور کلی معتقدیم هر چه تعدد در اصولگرایان کمتر باشد، بهتر است و  لنکرانی با توجه به همین اصل و همچنین چون گفتمانشان نزدیک به هم بود به نفع جلیلی کنار رفت.

فارس

 

غلامعلی حدادعادل

ائتلاف سه گانه

نظر شورای نگهبان لازم‌الاجراست./ مردم اجازه نخواهند داد که خاطره تلخ فتنه88 تکرار شود.

جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور طی بیانیه‌ای تاکید کردند که مردم نجیب و مومن این مرز و بوم بار دیگر اجازه نخواهند داد که خاطره تلخ فتنه‌گری‌های سال 88 تکرار شود.

فارس

بیانیه

 

تمکین به نظر شورای نگهبان خواست رهبر انقلاب از کاندیداهاست.

تمکین به نظر شورای نگهبان و فصل‌الخطاب قرار دادن آن، خواست رهبر انقلاب از کاندیداهاست.

فارس

آیت‌الله عباس کعبی

 

رابطین خبری ستاد «حیات طیبه» در استان‌ها معرفی شدند

ستاد مردمی سعید جلیلی به‌منظور شکل‌دهی شبکه اطلاع رسانی گسترده ستادهای استانی این کاندیدا، رابطین خبری خود در استان‌ها را معرفی کرد.

فارس

سعید جلیلی

 

علیرضا علی‌احمدی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از کاندیداتوری در انتخابات انصراف داد.

تسنیم

علیرضا علی‌احمدی

 

خبر انصراف واعظ‌زاده از نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری تکذیب شد.

ستاد مردمی انتخاباتی صادق واعظ‌زاده از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خبر انصراف وی از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری صحت ندارد.

 

خبر

 

علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری عصر سه‌شنبه با جمعی از علمای مازندران در شهرهای مختلف استان دیدار کرد.

تسنیم

علی اکبر ولایتی

ائتلاف سه گانه

صلاحیت 8 نفر در انتخابات ریاست جمهوری احراز شد

شنیده ها حاکی است که بر اساس بررسی های شورای نگهبان صلاحیت هشت نفر برای حضور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری احراز شده است.

اسامی این هشت نفر به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:

غلامعلی حداد عادل

                                                       سعید جلیلی

                                                      محسن رضایی

                                                      حسن روحانی

                                                     محمدرضا عارف

                                                     محمدباقر قالیباف

                                                      محمد غرضی

                                                      علی اکبر ولایتی

گفتنی است هنوز شورای نگهبان به صورت رسمی این اسامی را اعلام نکرده و اسامی ذکر شده صرفا شنیده های خبرنگار مهر می باشد.

مهر

خبر

 

تشدید اختلاف برخی گروههای اصولگرا

ولایتی و قالیباف با یکدیگر کنار نیامدند: هر دو تا پایان می مانیم

اصولگرایان با چالش کاندیدای واحد در مقابل آیت الله رفسنجانی مواجه شده اند و هنوز بر روی فرد خاصی اجماع نکرده اند. قابل ذکر است، حدادعادل که پیشتر گفته بود کاندیدای نهایی ائتلاف، پس از ثبت نام مشخص می شود، در تازه ترین سخنان خود اعلام کرده که «نامزد نهایی ائتلاف 2+1 پس از تبلیغات تلویزیونی اعلام می شود .»

در حالی که علی اکبر ولایتی امروز گفت که «قطعاً از ائتلاف 2+1 و اصولگرایان، یک نفر کاندیدا خواهد شد» ، الحیات از تشدید اختلافات بین اعضای این ائتلاف بر سر تعیین کاندیدای واحد برای رقابت با هاشمی خبر داد.

اصولگرایان با چالش کاندیدای واحد در مقابل آیت الله رفسنجانی مواجه شده اند و هنوز بر روی فرد خاصی اجماع نکرده اند.

ائتلاف 1+2 که شامل علی اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل می شود هم مدتیست دچار شکاف شده است.

منابع می گویند،ولایتی حاضر به کناره گیری به نفع قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری نیست.

این درحالیست که آمار و ارقام مربوط به نظرسنجی های معتبر، حکایت از فاصله ی زیاد قالیباف با دو عضو دیگر این ائتلاف دارد.

به نوشته ی الحیات، این به معنای ادامه رقابت این دو کاندیدا در انتخابات است که در نهایت به نفع هاشمی تمام می شود.

قابل ذکر است، حدادعادل که پیشتر گفته بود کاندیدای نهایی ائتلاف، پس از ثبت نام مشخص می شود، در تازه ترین سخنان خود اعلام کرده که «نامزد نهایی ائتلاف 2+1 پس از تبلیغات تلویزیونی اعلام می شود»

انتخاب 

گزارش

 

به تایید صلاحیت شدن خوش بین هستیم./ برای ساخت فیلم انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی اقدامات لازم در حال انجام است ./ ا کنون خبر تایید صلاحیت آقای هاشمی به صورت رسمی از سوی وزارت کشور به ستاد آقای هاشمی اعلام نشده است.

خبر آنلاین

اسحاق جهانگیری

(رئیس ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی )

اصلاح طلب

علیخانی: هیچ وقفه ای در فعالیت ستاد هاشمی ایجاد نشده

جهانگیری: فضاسازی می کنند

یاسر هاشمی: تعطیلی ستادها دروغ است

انتشار اخباری در رسانه ها درمورد احتمال رد صلاحیت برخی نامزدها و انتشار اخباری در این خصوص توسط برخی رسانه ها پیش از اعلام رسمی شورای محترم نگهبان نگرانی هایی را در جامعه ایجاد کرد.

بنابراین شنیده ها، انتشار این اخبار در راستای جوسازی و فضاسازی ستاد های انتخاباتی برخی کاندیداهای ردصلاحیت شده و انصرافی، است.

 

حجت الاسلام و المسلمین قدرت الله علیخانی مشاور ارشد آیت الله هاشمی ضمن رد این اخبار می گوید: فعالیت ستادهای انتخاباتی کاملاً عادی است و مشکلی ایجاد نشده است.

ستاد آقای هاشمی به فعالیت خود ادامه داده و قفه ای در آن ایجاد نشده است.

جهانگیری: دروغ است

لغو فعالیت ستادهای انتخاباتی آیت الله هاشمی كذب است. نتایج بررسی صلاحیت‌ها هنوز اعلام نشده است و شایعاتی که هم اکنون مطرح می‌شود صرفا برای ایجاد فضاسازی است که قطعا ما به آن توجهی نخواهیم کرد.

یاسر هاشمی: تعطیلی ستاد های انتخاباتی پدرم کذب محض است.

جهانگیری: دروغ است.

نه تنها این خبر صحت ندارد بلکه طی یکی دو روز اخیر، تعداد زیادی ستاد د رحمایت از آیت الله هاشمی اعلام موجودیت کرده اند.

انتخاب

گزارش

 

ادعای الحیات: حمایت آیت الله سیستانی و بیت ایشان از کاندیداتوری آیت الله هاشمی/ فرزند آیت الله به نفع مردم خاورمیانه است./ نظر مثبت 7 چهره سرشناس حوزه در مورد هاشمی

درحالیکه پیشتر دفتر آیت الله سیستانی، حمایت علنی از کاندیداتوری آیت الله هاشمی را رد کرده است، روزنامه فرامنطقه ای الحیات به نقل از منابعی که با آیت الله سیستانی دیدار کرده بودند ، مدعی حمایت ایشان از کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی شده است.

 

این منابع همچنین با محمد رضا سیستانی فرزند این مرجع عالیقدر شیعه دیدار کردند. او معتقد بود که پیروزی هاشمی می تواند انعکاس مثبتی بر روی وضعیت حاکم در منطقه چه در عراق و چه در سوریه و خلیج فارس داشته باشد.

به گفته ی فرزند آیت الله سیستانی، این انعکاس به دلیل تجربه سیاسی وسیع هاشمی است که او را قادر به حل مشکلات پیش آمده در منطقه می کند که در نهایت به نفع مردم تمام خاورمیانه است.

الحیات در ادامه مدعی شده نظر حوزه علمیه قم درخصوص هاشمی این است که وی کاندیدای مناسب و اصلح در زمان حاضر می باشد .

این روزنامه فرامنطقه ای به اسامی 7 چهره مشهور مرجعیت و حوزه علیه قم اشاره کرده و مدعی حمایت این افراد از هاشمی شده است اما «انتخاب» به دلیل عدم قطعیت خبر الحیات، به اسامی این بزرگان اشاره ای نمی کند.

به نوشته الحیات، موضع مراجع مذهبی فاکتور بزرگی در انتخابات است که بر روی رای دهندگان در ایران تاثیر دارد چراکه دکترین تقلید در شیعه وجود دارد.

انتخاب

گزارش

 

جزئیاتی از جلسه صبح امروز برخی از نمایندگان و چهره های سیاسی با هاشمی رفسنجانی

در راهروهای مجلس شنیده شد که صبح امروز برخی از نمایندگان مجلس که حامی هاشمی رفسنجانی هستند و همچنین برخی از چهره های فعال سیاسی در دفتر هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافتند./ در این جلسه برخی از حاضرین نکاتی را مطرح کرده و هاشمی رفسنجانی نیز سخنرانی کرد./ هاشمی رفسنجانی توضیحاتی پیرامون انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین عدم احراز صلاحیت خود کرد./ همچنین بحث و بررسی در خصوص عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی مهمترین موضوع این جلسه بود؛ البته در این جلسه در خصوص تشکیل ستاد اصولگرایان حامی هاشمی نیز مباحثی مطرح شد.

بولتن

خبر

 

توصیه انتخاباتی فرزند آیت الله بجهت / شورای نگهبان باید تنها صلاحیت کسانی را که کاندیداتوری آنان به صلاح دین و دنیای مردم می باشد را تائید کنند و در این راه از عصبانیت و ناراحت شدن افراد و جریانات خوف و باکی نداشته باشند. / به هر کسی نمی توان اعتماد کرد بلکه کسی را باید انتخاب کرد که امین دین و دنیای مردم شود و مردم هم نباید یان امانت را بدست هر کسی بسپارند.

بی باک

علی بهجت

(فرزند مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت )

 

فصل الخطاب ما رهبري است نه شوراي نگهبان / جناب مهندس مشايي باورشان اين نيست كه تنها يك ستاد رسمي‌انتخابات داشته باشند بلكه هواداران و حاميان خودشان را در تشكيل ستاد آزاد گذارده‌اند.

مسئله اينجاست كه چه انحرافي رخ داده است آنها نكاتي را بازگو كرده‌اند مانند اينكه اين جريان از ارزش‌هاي اصيل انقلاب روي برگردانده است.

رهبري به تمام دولت‌ها انتقاد داشته‌اند اما بين انتقاد و انحراف تفاوت وجود دارد رهبري همواره افزون بر حمايت به ضعف‌ها هم اشاره و گاه تصريح مي‌كند، قطعاً هيچ دولتي در آينده هم بدون ضعف نخواهد بود به غير از دولت كريمه انسان كامل. اگر انتقاد را به معني انحراف بدانيم پس در طول سي و پنج سال گذشته مديريت كشور دچار انحراف بوده است.

تنها مرجع تصميم گيري در كشوركه شوراي نگهبان نيست!

مواضع مشايي در قبال فتنه 88 همان مواضع رهبري است، همان مواضعي كه احمدي نژاد بارها بيان كرده‌اند.آقاي مشايي جايي گفته‌اند خدا لعنت كنند كساني را كه در سال 88 فتنه اي بر پا كرده اند كه امروز به جاي اينكه از كانديدا‌ها سوال شود اگر رئيس جمهور شويد چه مي‌كنيد مي‌پرسند اگر رد صلاحيت شويد چگونه رفتار مي‌كنيد.

پارسینه

 بهمن شريف‌زاده

دولت

نگفته ام جلیلی توان مدیریتی ندارد./حمایت از نامزدی دیگر در دست بررسی است./ موضوع حمایت از کاندیدای دیگر در دست بررسی است و در حال رایزنی هستیم ./ یکی از دلایلی که جبهه پایداری از آقای لنکرانی حمایت کرد سابقه وزارت ایشان بود و این سخن به معنای نفی توانایی دیگر دوستان که مسئولیت های متنوع در همین سطح داشتند نبود.

خبر آنلاین

امیرحسین قاضی زاده

(سخنگوی جبهه پایداری

پایداری

کاندیداهای رد صلاحیت شده به قانون تمکین کنند ./کاندیداهایی که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت

می شوند، به عنوان کسانی که به قانون پایبند هستند، باید رأی و نظر این شورا را تمکین کنند.

در این روزها که بحث تایید و یا رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری در شورای نگهبان در حال بررسی است، به کاندیداهایی که طبق نظر و رای شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند، توصیه می کنند تا به قانون احترام بگذارند و از نظر شورای نگهبان تمکین کنند./کاندیداهایی هم که طبق قانون و نظر شورای نگهبان صلاحیت شان احراز می شود و وارد فاز جدی انتخابات می شوند، در فرصتی که تا انتخابات مانده و در تبلیغات شان احتیاط کنند چرا که تا دقیقه 90 تحت نظارت شواری نگهبان قرار دارند و باید مراقب شعارهایشان باشند و توقعات دور از واقعیت های جامعه ایجاد نکنند.

شفاف

عوض حیدرپور

 

اصولگرای تحول خواه

( ایثارگران )

 «الشرق الاوسط»: ۱۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید صلاحیت می شوند .

روزنامه عربستاني الشرق الاوسط، چاپ لندن در سرمقاله امروز سه شنبه 31 ارديبهشت ماه با عنوان «ايران .. به كجا مي رود؟»، نوشت: با نزديك شدن به موعد مقرر براي اعلام صلاحيت هاي كانديداهاي رياست جمهوري ايران توسط شوراي نگهبان، و با توجه به سابقه آن در ايران، به نظر مي رسد كه اين شورا فقط صلاحيت 10 نفر را تاييد خواهد كرد./ سخن درباره انتخابات ايران ما را با چندين پرسش روبرو مي كند؛ اول،‌ آيا انتخابات ايران ضامن تغيير در سياست هاي كلي و استراتژي هاي ايران به ويژه رابطه با آمريكا و پرونده هسته اي مي شود؟ / دوم، آيا رهبران ايران استراتژي منطقه اي خود در قبال سوريه، لبنان و عراق دگرگون خواهند كرد؟/ سوم، آيا ملت ايران پس از انتخابات همچنان با استراتژي اجتماعي و فرهنگي جديدي روبرو خواهند شد؟ آيا ايراني ها از آزادي و تساهل بيشتري برخوردار خواهند شد؟ سرنوشت ميرحسين موسوي و مهدي كروبي و بقيه اصلاح طلبان كه در حصر هستند، چه مي شود؟

به خاطر قانون اساسي ايران، جايگاه ويژه رهبري ايران و همچنين گذشته و تاريخ سياسي اين كشور، كسي نمي تواند پاسخ هاي منطقي و دقيقي به اين پرسش ها بدهد./ بنابراين، رئيس جمهور در ايران سازنده استراتژي ها و تعيين كننده خط مشي هاي كلي نيست، اما در برخي از امور داراي قدرت مانور است؛ مثلا در امور اقتصادي و اجتماعي رئيس جمهور داراي اختيارات مؤثر و گسترده اي مي باشد.

خبر آنلاین

یادداشت

 

هیچ کس حق طغیان در برابر ولی امر و قانون را ندارد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه ای در واکنش به طرح مباحثی درباره رد صلاحیتش در شورای نگهبان و یا احتمال انصراف از نامزدی در انتخابات گفت : من به تکلیف خود عمل کرده ام  و در راستای صیانت و حفاظت از نقطه ثقل نظام که رهبری و ولی امر می باشند اقدام خواهم کرد./ نباید اجازه داد مقابل رهبری طغیانی صورت پذیرد و همه باید به قانون تمکین کنند.

سفیر

آیت الله هاشمی رفسنجانی

کارگزاران

اقتصاد دو ساله سامان میگيرد اگر...

اگر دولت برنامه‌اي داشت و بر اساس اين برنامه عمل میكرد بسياري از مشكلات اقتصادي امروز اصلا پيش نمیآمد./ از سوي ديگر دولت اعتقادي به برنامه و برنامه‌ريزي نداشته، يعني گاهي برنامه‌ها هم نوشته شده‌اند اما دولت به آنها اعتقادي نداشته و آنرا اجرا نكرده‌است. مجموع چنين عملكردهايي موضوع صحبت ماست و من معتقدم اين عملكردها چنين شرايطي را پيش آورده‌اند./صل مهم برنامه‌ريزي و اعتقاد و ثابت قدمي در اجراي برنامه‌ است. مسلما افرادي كه به برنامه‌ريزي اعتقاد دارند میتوانند وضع معيشت مردم را در دو سال به سامان برسانند. اصولا هر كجا ما با برنامه حركت كنيم نتيجه مثبتي میگيريم. ما در ابتدا بايد برنامه‌اي براي كنترل نرخ تورم و همزمان ايجاد اشتغال داشته باشيم. وقتي كه نرخ تورم ما كنترل میشود يعني اولين قدم را براي مبارزه با گرانیها برداشته‌ايم. وقتي نرخ تورم بر عددي ثابت بماند يعني گرانیها كنترل شده و تداوم چنين فضاي براي مردم اعتمادسازي میكند./همه اين موارد با برنامه‌ريزیاست كه عملي میشود و با گذشت دو سال از آغاز برنامه‌ها و پايبندي به اين برنامه‌ها میتوان به سامان گرفتن دو ساله اقتصاد اميدوار بود.

شفاف

عزت‌الله يوسفيان ملا

 

جیهه پیروان

چهارشنبه، زمان اعلام اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری

اسامی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری پس از اعلام نظر شورای نگهبان روز چهارشنبه (اول خرداد) از سوی وزارت کشور اعلام می شود./ بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری براساس قانون از22 اردیبهشت توسط شورای نگهبان آغاز و 31 اردیبهشت ماه به پایان می رسد./ تبلیغات رسمی نامزدهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هشت صبح سوم خرداد ماه آغاز و به مدت 20 روز یعنی تا تاریخ 22 خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

عصر ایران

سید صولت مرتضوی

 

روند تحولات انتخاباتی به نفع سعید جلیلی است .

در شرایطی که چهره های مختلف برای حضور در انتخابات ثبت نام کردند، ورود دبیر شورای عالی امنیت ملی، نمی‌تواند اتفاق عجیبی باشد.

 در شرایطی که همه منتظر اعلام رای شورای نگهبان در خصوص صلاحیت‌ها هستند، سعید جلیلی یکی از کاندیداهای شاخص انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به شمار می‌رود و از مابقی تلاشگران جلو زده است.

نمی‌توان چهره ای که به عنوان دبیر در شورای علی امنیت ملی عضویت دارد را منتسب به جناح یا گروهی بدانیم. البته می‌توان گفت که دانشگاه امام صادق(ع) حزب نامریی است که جلیلی در آن عضویت دارد.

بعضی از گروه‌ها با او ائتلاف خواهند کرد، فعلاً او تلاش برای لابی کردن را بر اساس ارزش‌هایش زشت و در مسیر قدرت پرستی می‌داند ولی به مرور و در آینده احتمالاً او هم به این روش‌ها روی خواهد آورد.

عصر ایران

امیر محبیان

(تحلیلگر مسایل سیاسی )

 

اسپانسر "انتخاباتی" مشایی مشخص شد

یکی از موسسه های اعتباری کشور به دلیل ارتباط نزدیکی خانوادگی با حامی نامزد دولت در انتخابات ریاست جمهوری اسپانسر تبلیغاتی مشایی شد.

مدیرعامل این موسسه به نام "ابولفضل.میم" که از بستگان و همشهریان اسفندیار رحیم مشایی است توانسته از طریق ارتباط نزدیک با وی و به تبع آن با شخص رییس جمهور مجوزهای بانکی خود را در سال های گذشته از سوی بانک مرکزی تمدید و در جشنواره های مختلف دولتی و بانکی تقدیرنامه دریافت نماید.

مدیرعامل "مازنی" این موسسه تا کنون موفق شده بدون شرکت در مناقصه در چندین پروژه عظیم اقتصادی دولت شریک شود که البته در جواب این لطف بزرگ احمدی نژاد این موسسه اعتباری تمام هزینه های سفرهای خارجی خانوادگی نامزد مورد نظر و فرد حامی او را در طول این چند سال پرداخت نموده است که به عنوان مثال می توان به سفر خانوادگی این شخص به آمریکا اشاره کرد که احمدی نژاد در جواب منتقدان گفته بود که همراهانش در سفر به نیویورک هزینه سفر را از جیب شخصی پرداخت نموده‌اند.

اسپانسرانتخاباتی مشایی در گام اول مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از سوی این موسسه به ستاد انتخابتی مهندس کمک کرده است.

این موسسه مالی که در سایت خود به داشتن بیش از ۴۸۰ شعبه در سراسر کشور اشاره کرده ولی لیست ۴۱۶ شعبه را منتشر کرده که بیشتر آنها در محل تولد اسفندیار دولت است.

خوش خدمتی این موسسه بانکی از چشمان تیزبین مشایی دورنماند و باعث شده این موسسه در جشنواره های و همایشهای زیر عنوان برتر و یا برگزیده را کسب نماید.

اخذ تقدیر نامه رئیس کل و معاونت محترم بانک مرکزی به ریاست محترم هیئت مدیره و مدیر عامل محترم موسسه مالی و اعتباری.... در امر ساماندهی تعاونی های اعتبار آزاد و صندوق های قرض الحسنه، برگزیده برترجشنواره ایران بانک ۲۰۱۰، برگزیده برتراولین جشنواره تخصصی بانک, بیمه وموسسات مالی و اعتباری و لیزینگ، برگزیده برتر همایش ملی" تعاون" در سال ۸۹ و ۹۰، برگزیده برتر همایش ملی " توسعه زیر ساختهای اقتصادی"، برگزیده همایش بین المللل فرصت‌های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و صنعت گردشگری، برگزیده برتر همایش ملی بزرگان کارآفرین.

 

این در حالی است که پیش از این مشایی مدعی بود تمامی ستادهای انتخاباتی وی کاملا مردمی است.

عصر امروز

گزارش

 

هاشمی اگر رد صلاحیت شود خدا را شکر می کند!

اگر چه چند ساعت بیشتر تا اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها باقی نمانده است، ولی همه شواهد و قرائن نشان می دهند که آقای هاشمی خیلی محترمانه رد صلاحیت شده اند. یعنی به دلیل سن بالا و تشکیک شورای نگهبان در توانایی ایشان برای برعهده گرفتن فعالانه وظایف ریاست جمهوری، رد صلاحیت شده اند. ولی من فکر می کنم می شد به نحو دیگری هم به اقای هاشمی گفت که شما نباید در انتخابات شرکت کنید. یعنی می شد به آقای هاشمی بگویند شما کاندیدا نشو/اگر آقای هاشمی ده پانزده سال جوانتر می بود، خیلی بهتر بود. ولی من معتقدم سن آقای هاشمی یک بهانه است و دلیل اصلی، موجی است که در جامعه به راه افتاده و موجب نگرانی اصولگرایان شده است. من فکر می کنم این موج کار دست آقای هاشمی داد و ما به سمت دوم خرداد دیگری داشتیم می رفتیم. چطور می خواستند جلوی این موج را بگیرند؟ این موج یا به دوم خرداد 76 منجر می شد یا به 22 خرداد 88 /من خیلی بعید می دانم که حکم حکومتی به نفع آقای هاشمی صادر شود. اگر قرار بود که ایشان به انتخابات برسند، خود شورای نگهبان ایشان را تایید صلاحیت می کرد./آن موج که به نفع هاشمی راه افتاد، موجب کنار گذاشته شدن هاشمی شد. البته به نظر من، هاشمی با این رد صلاحیت، دلش غنج می زند و قند در دلش آب می شود! باور کنید هاشمی از رد صلاحتیش قلباً خوشال خواهد شد؛ برای اینکه آقای هاشمی تحت فشار شخصی زیادی قرار گرفته بودند تا سرانجام کاندیدا شدند./ هاشمی از یکسو وضع ملک و ملت را می دید و احساس تکلیف و وظیفه می کرد که کاندیدا شود، از سوی دیگر می دانست که در این سه چهار هفته آتی، چه حملاتی را باید متحمل شود. از همه این ها مهمتر، هاشمی خوب می دانست که اگر در انتخابات پیروز شود، با چه دیوار بتن آرمه ای در برابرش قرار می گیرد./قطعاً خاتمی هم رد صلاحیت می شد. ولی اصولگرایان آن قدر که نگران ریاست جمهوری هاشمی بودند، نگران به قدرت رسیدن خاتمی نبودند. اصولگرایان می دانستند که خاتمی را خیلی راحت می توانند مهار کنند و اجازه هیچ تحرکی به او ندهند. ولی هاشمی با اینکه هشتاد سالش است، توان سیاسی اش بیشتر از خاتمی است. احساس خطری که هاشمی برای اصولگرایان بوجود آورده بود، بسیار بیشتر از احساس خطر ناشی از حضور خاتمی بود./آقای هاشمی وظیفه و تکلیفی احساس می کرد و کاندیدا شد. برخی از روحانیان و مراجع از هاشمی خواسته بودند که تردید نکند و نامزد ریاست جمهوری شود. آقای هاشمی ته دلش خداوند عزت را شکرگزار است که به وظیفه اش عمل کرده است و وظیفه ای بیش از این بر دوش ندارد.

عصر ایران

صادق زیباکلام

اصلاح طلب

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا