تابش:قطع درختان را متوقف و به جنگلها تنفس 10 ساله بدهیم

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور گفت: برای نجات جنگل ها باید 10 سال بهره برداری از آنها را متوقف کنیم.

 ˈمحمدرضا تابشˈ روز شنبه در این گردهمایی که در شهرستان انزلی برگزار شد؛ اظهار کرد: اکنون استان های گیلان ، مازندران و گلستان به مثابه ریه تنفسی ایران در معرض بزرگترین چالش های زیست محیطی قرار دارند.

وی با اشاره به تخریب و بهره برداری غیراصولی از جنگل ها افزود: با احتساب یک میلیون متر مکعب برداشت چوب صنعتی و قاچاق و برداشت چوب غیرصنعتی حدود دو تا سه میلیون متر مکعب جنگل در سال برداشت می شود که فراتر از توان اکولوژیکی جنگل های کشور است .

تابش افزود: با مبانی فنی برای بازگشت این جنگل ها به وضعیت عادی باید به این مناطق مهم یک دوره 10 ساله تنفس بدهیم و قطع درختان را متوقف کنیم.

وی با اشاره به این که هم اکنون 20 درصد از جنگل های کشور حفاظتی هستند، یادآور شد: حداقل نیمی از جنگل ها باید حفاظتی شود و کم کم به کل جنگل ها برای استفاده جهت گردشگری طبیعی( اکوتوریسم) تعمیم یابد .

*لزوم اجرای طرح خروج دام از جنگل

این عضو شورای عالی محیط زیست کشور با اشاره به لزوم اجرایی شدن طرح خروج دام از جنگل ها خاطرنشان کرد: مشکلات جنگل نشینان را باید واقعی ببینیم و نیاز چوب آنها را برآورده کنیم .

وی تصریح کرد: اگر دولت چوب را با تعرفه صفر وارد کند و دامداری های سنتی ، صنعتی شود می توان به حفاظت از جنگل ها امیدوار بود.

وی جنگل های هیرکانی را گوهر بی بدیل باقی مانده از دوران سوم یخبندان زمین عنوان و خاطرنشان کرد: کاهش مساحت این جنگل ها از 3.2 میلیون هکتار به 2.8 میلیون هکتار یک فاجعه است.

این عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور گفت: چرا با میراث طبیعی خود این گونه برخورد می کنیم.

*بحران آبی یک خطر

تابش خاطرنشان کرد: در زمان حاضر کشور در مرحله تنش آبی قرار دارد که 13 سال دیگر به بحران آبی تبدیل می شود.

وی با بیان این که برای خروج از این بحران 25 میلیارد متر مکعب آب کم داریم، افزود: برای خروج از این وضعیت یا باید عملیات آبخیزداری و آبخانداری را هشت درصد افزایش یا راندمان آبیاری را 15 درصد افزایش دهیم یا کل فاضلاب کشور را تصفیه و به مصارف ممکن برسانیم.

تابش ادامه داد: باید برای کشت و صادرات محصولات کشاورزی از کشور اندیشه کنیم تا قیمت آب مصرف شده بیشتر از عایدات ما از آن محصول صادراتی نباشد .

وی با اشاره به اینکه 400 میلیارد متر مکعب بارش نزولات در کشور داریم، افزود: 300 میلیون متر مکعب از این بارش ها تبخیر و از 100 میلیون متر مکعب باقی مانده نیز 90 میلیون برای کشاورزی غرقابی مصرف و بقیه صرف مصارف خانگی و غیره می شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: این در حالی است که راندمان کشاروزی 40 درصد بیشتر نیست.

*وضعیت بحرانی تالاب ها

تابش در ادامه تالابها را واجد نقش بسیار برجسته اکولوژیکی اقتصادی اجتماعی فرهنگی و هیدرولیکی خواند و افزود: تالاب های ما نیز در وضعیت بحرانی قرار داند .

به گفته وی در حاشیه 85 کیلومتری گیلان سه تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر را داریم که در معرض تخریب هستند.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ، سدسازی در بالا دست ، انحراف آب ، جنگل تراشی ، تخلیه فاضلاب ها و ورود گیاه آزولا برای تعلیف دام را از دلایل به مخاطره افتادن حیات تالاب های انزلی ، امیر کلایه و لاگون عنوان کرد .

وی تصریح کرد: عمق تالاب انزلی از 12 متر به شدت کاهش یافته و در برخی نقاط حتی به نیم متر رسیده و این هشداری برای دچار شدن این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه است.

وی افزود: برای منطقه بوجاق در شرق گیلان تنها پارک ملی آبی خاکی خاورمیانه در دولت قبل مجوز ایجاد منطقه تجاری حمل و نقل باری و مسافر و احداث مهمانسرا صادر شد که این فاجعه است.

تابش ، تغییر اراضی جنگلی به کشاورزی و سپس کشاورزی به مسکونی را یکی دیگر از تهدیدات زیست محیطی استان های ساحلی خواند .

*فشار زیاد جمعیت بر سواحل خزر

وی با بیان اینکه جمعیت شش میلیونی حاشیه خزر فشار زیادی خارج از توان طبیعت وارد می کنند ، یادآور شد: لزوم ساماندهی سواحل و رعایت حریم 60 متر امری انکار ناپذیر است .

*دفع نامناسب پسماند

این عضو شورای عالی محیط زیست ، مشکل اصلی گیلان را دفع زباله بدون مکان یابی مناسب در حاشیه جنگل و رودخانه ها عنوان و خاطرنشان کرد : شیرابه زباله ها حیات انسان و طبیعت را به مخاطره انداخته است.

وی با اشاره به نگاه مثبت دولت دکتر روحانی به مبحث محیط زیست گفت: دستگاه های زباله سوز30 درصد مشکل زباله های خشک را حل می کند و باید برای 70 درصد زباله تر نیز با تولید کمپوست و شیوه های نوین دیگر تمهیداتی اندیشیده شود.

*مسئولیت عظیم ، اعتبار اندک

تابش ، اولین مشکل سازمان حفاظت محیط زیست کشور را اعتبارات نامتناسب با حجم عظیم مسئولیت ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه 10.4 درصد کل مساحت کشور را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهد، افزود: این میزان بودجه برای حجم بالای وظایف صفر است .

*تخصیص اعتبار برای مقابله با آلودگی ها

وی خاطرنشان کرد: برای حل ریزگردها، تالاب ها و دریاچه ها 550 میلیارد ریال و برای جایگزینی خودروهای فرسوده 270 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که حاکی از نگاه مثبت دولت به محیط زیست کشور است .

این نماینده مجلس با تقدیر از تلاش های نوبخت برای تخصیص یکهزار و 100 میلیارد تومان برای مقابله با آلودگی های محیط زیست گفت: این اعتبار باید بین دستگاه های ذیربط توزیع شود تا به جلوگیری از تخریب محیط زیست کمک کنند.

وی، آلودگی های مربوط به سوخت را از دیگر مشکلات عنوان و خاطرنشان کرد: وزارت نفت باید از محل 14.5 درصد سهم خود به حل مشکلات زیست محیطی کشور کمک کند.

تابش با اشاره به این که محیط بان ها بعنوان حامیان طبیعت با حقوق اندک و کمترین تجهیزات و پناه قانونی فعالیت و مورد تاخت و تاز نیز قرار می گیرند، تصریح کرد: جز عشق به طبیعت با این شرایط حقوق های پایی نمی شود ادای وظیفه کرد.

وی با اشاره به فعالیت سه هزار و 420 محیط بان در عرصه های حفاظت شده کشور گفت: هر محیط بان باید از شش هزار و 500 هکتار حفاظت کند که این یک ششم نرم جهانی است .

تابش گفت : ساختار فعلی سازمان متناسب با حجم عظیم مسئولیت هایش نیست و علاوه بر افزایش محیط بان ها ، بخش تخصصی محیط زیست کشور باید تقویت و مدیران و نیروهای کارآمد ، آموزش دیده و مسئول مشغول به کار گرفته شوند.

*محیط زیست مولفه مهم کارآمدی حکومت ها

وی یادآور شد: امروز در عرصه جهانی محیط زیست مثل حقوق بشر و دمکراسی از مولفه های مهم کارآمدی و مطلوبیت دولت ها و حکومت ها بشمار می رود.

این عضو فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: حیف است ما با این بن مایه فرهنگ دینی در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی چنین وضعیتی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: افکار عمومی باید حامی محیط زیست باشد و حقایق و مشکلات را به مردم بگوییم تا مردم مطالبات زیست محیطی را بعنوان حق مسلم خود دنبال و دولت نیز آن را محقق کند.

وی با انتقاد از طرح ادغام سازمان محیط زیست و جنگل ها و مراتع آن را غیر تخصصی عنوان و خاطرنشان کرد نمی شود که یک دستگاه حاکمیتی زیرمجموعه یک دستگاه اجرایی برود.

وی تصریح کرد: ایجاد وزارت محیط زیست و منابع طبیعی قابل مطالعه است.

*لزوم اصلاح قوانین

این نماینده مجلس با اشاره به این که بسیاری از قوانین محیط زیست مربوط به دهه 40 و 50 است، گفت: قوانین باید به سرعت اصلاح و به روز شود.

به گفته وی در این رابطه ارائه لایحه جامع زیست محیطی از سوی دولت کارساز است.

وی در ادامه تاکید کرد: بارگذاری ها و تصمیم گیری ها باید منبعث از ارزشیابی اقتصادی زیست محیطی باشد.

تابش افزود: ما هنوز به توسعه پایدار نرسیده ایم و اگر ارزشیابی اقتصادی منابع کردیم به سرمایه گذاران برای اجرای طرح معرفی کنیم .

وی در ادامه با اشاره به سخت بودن وظیفه مدیرکلی محیط زیست استان ها و رو در رو شدن مسئول این بخش با بسیاری از مدیران گفت: مدیران کل نباید سپر بلا باشند و باید مسئولان سازمان و بالا دست در حل و فصل مسائل به آنها کمک کنند.

تابش با بیان اینکه تخریب محیط زیست را باید جرم تلقی شود، تاکید کرد: دولت و مجلس باید سبز اندیش باشند تا محیط زیست، محیط ایست تلقی نشود.

وی در خاتمه با اشاره به این که وجود معصومه ابتکار یک سرمایه برای محیط زیست و طرفداران محیط زیست است، از رویکرد خوب دولت تدبیر و امید برای حل معضلات قدردانی کرد.

گردهمایی مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور روز شنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در شهرستان انزلی برگزار شد.ک/2

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا