سرپرست دانشگاه یزد در نشست مشترک هیات رییسه با شورای دانشکده علوم انسانی با گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری گفت: شهید مطهری بهترین و ارزشمندترین الگو در حوزه علوم انسانی است.

 دکتر محمد صالح اولیاء اظهار کرد:علوم انسانی به دلیل پیچیدگی هایی که دارد یکی از سخت ترین حوزه های علم است. وی افزود متاسفانه در بحث نظریه پردازی در علوم انسانی ضعف داریم و با تلاش همه همکاران و درست انجام دادن کارها می توانیم مشکلات این حوزه را حل کنیم. وی تاکید کرد: اقتباس در علوم انسانی باید با تامل بیشتر صورت گیرد و این یکی از مشکلات علوم انسانی است که انجام آن مستلزم توانمندی است.

سرپرست دانشگاه یزد درباره نظریه پردازی در علوم انسانی گفت: ما در حوزه مدیریت و همچنین حوزه روانشناسی می توانیم نظریات خوب و جدیدی را ارایه کنیم و روی رفتار افراد جامعه خودمان و دانشگاه تاثیر بگذاریم.

دکتر اولیاء خاطرنشان کرد در مورد مسایل رفاهی از طریق راه های قانونی کارهایی انجام شده است اما در محیط دانشگاه مخصوصا در گروه علوم انسانی دغدغه مهم ما باید دغدغه های انسانی باشد چراکه اگر به مسائل مادی بیشتر از وظایف و مسوولیت‌های خود اهمیت بدهیم در دراز مدت دانشگاه به جایی نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه مهمترین کار شفاف سازی سیستم است گفت:ما فضا را برای همه دانشکده ها باز گذاشته ایم و شفاف کردن نحوه انجام فعالیت ها باعث می شود که مسؤولیت ها بر اساس شایستگی به افراد سپرده شود. ما قدر این تلاش ها را می دانیم و همه انگیزه لازم را پیدا می کنند. در هر شرایطی تلاش خود را باید انجام دهیم تا مسئولیت ها را درست انجام دهیم اساتید باید برای دانشجویان وقت بگذارند و این توجه تاثیر بسیار خوبی بر دانشجویان دارد.

سرپرست دانشگاه یزد افراد توانمند و پرتلاش و کسانی که نگران دانشگاه هستند را به عنوان گنج های دانشگاه توصیف کرد و گفت: طبیعتا این ها بهترین و مؤثرترین افراد هستند که باید شناسایی و معرفی شوند.

وی در بحث تمرکز زدایی گفت ما به تدریج تصمیم گیری درباره مسایل مختلف را به خود دانشکده ها واگذار خواهیم کرد. تصمیم گیری در همه حوزه های پژوهشی، آموزشی، مالی و اداری را به دانشکده ها واگذار می‌کنیم و در مقابل آنان نیز باید برای تصمیماتی که می‌گیرند پاسخگو باشند. وی خاطرنشان کرد: این نحوه اولویت بندی بودجه های تخصیص یافته بر اساس مسایلی که در دانشکده وجود دارد هنر مدیریت را نشان می دهد و اعضای هر دانشکده باید آمادگی این را داشته باشند که  هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی بهترین تصمیم را بگیرند.

دکتر اولیاء در مورد مسایل عمرانی تاکید کرد تلاش می کنیم با یک سری تمهیدات و جابجایی ها در حد توان خود مشکلات فضا را حل کنیم و با بودجه عمرانی محدود، حداقل ها را تامین کنیم.

وی افزود با کارهای پژوهشی می توانیم در روند اقتصاد بازار و فرایندها مشارکت داشته باشیم  و انتظار ما این است که در همه موارد، استانداردهای آکادمیک را رعایت کنیم.

سرپرست دانشگاه یزد ارتباط داشتن دانشگاه با جامعه را بسیار مهم و موثر دانست و از اعضای هیات علمی خواست رابطان مناسبی را برای ارتباط با سازمان‌های مختلف دولتی  یا خصوصی از میان خود انتخاب و معرفی نمایند تا با شرکت کردن این افراد در جلسات مختلف در سازمان‌های مختلف زمینه همکاری بیشتر دانشگاه و جامعه فراهم شود و علاوه بر آن این افراد بتوانند هم به لحاظ شخصیتی و هم به لحاظ علمی از قابلیت‌ها، شأن و منزلت دانشگاه دفاع کنند.

وی با تاکید بر جذب اساتید نخبه در دانشگاه یزد گفت: ما باید افراد متخصصی را که در دانشگاه نیاز داریم جذب کنیم و به گروه هایی که احساس می کنیم باید گسترش پیدا کنند، بیشتر کمک کنیم.

وی در ادامه بابیان اینکه کاهش تعداد دانشجویان لزوماً باعث بالا رفتن کیفیت نمی شود گفت: ما خودمان کیفیت را ایجاد می کنیم و برای رسیدن به 10 دانشگاه برتر کشور باید این امید و تصور ایجاد شود که به لحاظ کیفیت دانشگاه یزد است که دانشجویان جذب دانشگاه می شوند نه به لحاظ ظرفیت پذیرشی که دارد.

آقای دکتر اولیاء اظهار کرد: ما برای رسیدن به هدف نیاز به مدیریت جهادی داریم و باید کارهایمان را درست انجام دهیم و دلسوز دانشگاه باشیم.

در این جلسه دکتر سیدمحمدمهدی حسینی معاون اداری مالی دانشگاه نیز خاطر نشان کرد سعی ما در این است که بدهی در بخش تجهیزات را به حداقل برسانیم.خریدها باید بر اساس نیاز صورت گیرد. وی افزود در بحث معیشتی و پرداختی اعضای هیات علمی دید مدیریت جدید دید انقباضی نیست و در بخش آیین نامه اعضای هیات علمی سعی داریم حق مدیریت و پرداخت‌ها را تقویت کنیم.

در ادامه دکتر لقمانی معاون آموزشی و تحصیلات دانشگاه نیز با تاکید بر اینکه هیات رییسه از پیشنهادها استقبال می کند، گفت: در این مسیر از راهنمایی ها استفاده می کنیم و درباره مشکل کمبود کلاس نیز با نظر اعضای هیات رییسه و شورای دانشگاه تصمیم داریم ترجیحا عصرهای چهارشنبه و حتی پنج شنبه‌ها نیز برخی از کلاس ها را برگزار کنیم. البته لازم است در این خصوص یک برنامه ریزی جامع داشته باشیم تا مشکل کلاسها به طور اساسی حل شود.

وی همچنین درباره بازنگری واحدهای درسی گفت: یک قسمت جدید به نام شورای برنامه ریزی درسی در قسمت معاونت آموزشی فعال شده که در آن آیین نامه ها و فرم های تحصیلی و سرفصل‌ها آورده شده و می توانیم اشکالاتی که وجود دارد را بررسی کنیم وی همچنین اشاره کرد به اینکه بعضی مواقع لازم است که درس جدید تدریس شود و سرفصل ها به روز شوند که در این بخش می توانیم انجام دهیم.

دکتر لقمانی با تاکید بر اینکه کارهای آموزشی باید اهم کارهای دانشگاه باشد گفت: تیمی از اعضای شورای تحصیلات تکمیلی به دانشکده ها فرستاده شده اند تا نظارت جامع بر مسایل آموزشی داشته باشند چراکه باید در مورد مسایل آموزشی دانشگاه  اخلاق علمی و آکادمیک رعایت شود.

در این نشست همچنین حجت الاسلام متوسل مسؤول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه با اشاره به اینکه بعضی از دانشجویان دچار مشکلات اخلاقی و رفتاری هستند گفت: ما باید کمک کنیم تا این مسایل در دانشگاه برطرف شود وتوصیه کرد رفتار اساتید در دانشگاه با مخاطبان باید رفتاری پیامبرگونه باشد.

در این نشست همچنین دکتر حسین ابویی رییس دانشکده علوم انسانی گزارشی از عملکرد سال گذشته و فعالیت های آموزشی و پژوهشی انجام شده و برنامه های آینده و همچنین نیازها و خواسته های این دانشکده  را برای هیات رییسه بیان کرد. وی مهمترین نیاز های این دانشکده را کمبود کلاس آموزشی، به روز نبودن مرکز کامپیوتر ومجهز نبودن آزمایشگاه ها و سالن اجتماعات بود. آقای دکتر ابویی همچنین برگزاری این جلسات را در جهت رشد و ارتقای این دانشگاه و دانشکده بسیار مفید توصیف کرد.

خبرنگار: الهام میرفخرائی

عکاس: رضا هژبر

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا