احمد ابراهیمی

سرطان یکی از شایعترین علل مرگ و میر در بسیاری از کشورهاست. مبارزه با این بیماری به روشهای مختلفی صورت گرفته و در دست تحقیق و بررسی می باشد. اغلب روشهای درمانی کنونی شامل عوامل شیمیائی و با اثرات جانبی بسیار می باشد که این موضوع سبب شده روشهای درمانی کنونی ضمن اثربخشی کم، گرانی هزینه،  چندان هم مورد توجه نباشند و محققان را وادار کند تا همچنان به دنبال راههای بهتر و موثرتر باشند. یکی از ایده های مطرح شده در این زمینه استفاده از توانائی ها و پتانسیل های خود بدن انسان برای غلبه بر  سرطان می باشد. در صورت دستیابی به چنین روشی می توان بیماریهای سرطانی را به صورت بسیار سریع، بصورت حتمی و با هزینه کم درمان نمود.
برای این منظور تمرکز بسیاری بر روی روشهای درمان سرطان با استفاده از ابزار طبیعی صورت گرفته است که یکی از آنها استفاده از ویروسهای مهندسی شده برای مبارزه با سرطان می باشد.
به تازگی محققین و دانشمندان دانشگاه توکیو ژاپن نتایج تحقیقات و آزمایشهای خود را بر روی ویروس "تب خال" اعلام نموده اند که طی آن سه ژن این ویروس دستکاری و مهندسی شده و از ویروس بدست آمده برای حمله به سلول های سرطانی استفاده شده است.
در این روش تلاش شده تا ویروس با دستکاری ژنیتکی دارای این خواص باشد: مهمترین موضوعی که در استفاده از ویروس باید در نظر گرفته شود اینست که ویروس به سلولهای سالم حمله نکند و از آنها دوری کند. بلکه بر عکس ویروس باید تنها به سلولهای سرطانی حمله کند و وارد آنها شود
نکته دومی که رعایت شده است تکثیر ویروس درون سلول سرطانی است. بطور متعارف ویروس پس از ورود به سلول توسط مکانیزم های درون سلولی متوقف شده و از تکثیر آن جلوگیری میشود. بنابراین ویروس باید همچنان قابلیت تکثیر خود را حفظ کند.
موضوع دیگری که در مورد سلول های سرطانی صدق میکند آنست که سلولهای سرطانی تغییر خاصیت داده اند اما این تغییر حالت آنها توسط سیستم مصونیت بدن قابل تشخیص نبوده و در نتیجه سلول های سرطانی در عین حال که فعالیت های عادی خود را انجام نمی دهند و مخرب هستند اما توسط سیستم مصوینت بدن نیز مورد حمله قرار نگرفته و از بین نمی روند.
بنابر این در تحقیقات و پیشرفتهای صورت گرفته در ژاپن ویروس تب خال به گونه ای دستکاری ژنتیک شده است که پس از ورود به سلول های سرطانی آنها را تحریک کرده و از سلولهای سالم متمایز میکند به این ترتیب به بالاترین هدف در مبازره با سرطان نائل شده که آن از بین بردن ویروسهای سرطانی توسط سیستم مصونیت بدن بیمار است. به این ترتیب با سه تغییر در ژنتیک یک ویروس و استفاده از آن بر روی یک بیمار موفق خواهیم شد تا سلولهای سرطانی را از بقیه سلولها متمایز نموده و به سیستم مصونیت بدن بیمار کمک کنیم تا این سلولها را بدون هرگونه عوارض جانبی و با دقت بسیار بالا از بین ببریم.
مطابق نتایج بالینی بدست آمده استفاده از این ویروس بر روی سرطان پستان و سرطان پروستات با موفقیت کامل صورت گرفته و در حال کار بروی سرطان خون نیز می باشند
به نظر میرسد که این روش مبارزه با سرطان بهترین روش مبارزه بوده که به همت و تلاش محققان و دانشمندان ژاپنی و البته سایر کشور ها در حال محقق شدن بوده و امید است تا در صورت عمومیت یافتن بتواند هرساله جان بیماران بسیاری را نجات بخشد

اشتراک و ارسال مطلب به:
 

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا