وزش توفان شدید همراه با گرد و غبار، رعد و برق و رگبار که سرعت آن در برخی ایستگاه ها تا 130 کیلومتر در ساعت گزارش شد عصر پرحادثه ای را در تهران رقم زد.


این توفان که ساعت 17 و 15 دقیقه عصر دوشنبه شروع و دقایقی بعد کلان شهر تهران را درنوردید زندگی عمومی مردم پایتخت را در همه بخش ها مختل کرد.

شکستن شیشه، قطع شاخ و برگ درختان، تخریب داربست سازه های ساختمانی، سقوط اجسام و اشیای نصب شده در پشت بام و نمای ساختمان ها، کنده شدن تابلوها و سازه های شهری از جمله تبعات این توفان بود که منجر به گزارش 130 مورد حادثه انسانی به آتش نشانی تهران شد.

سقوط اجسام، درختان و دیگر موارد منجر به مرگ و مصدومیت عابران و راننده ها و سرنشینان برخی موتورسیکلت ها شد که طی آنها تا ساعت 21 دوشنبه شب مرگ چهار نفر از شهروندان و مصدومیت 30 نفر دیگر تایید شد که 20 نفر از مصدومان در داخل تهران و 10 نفر نیز درخارج از این شهر مصدوم شده اند.

این رویداد کم سابقه جوی همچنین موجب اختلال در آمد و شد در معابر پیاده و سواره تهران شده به نحوی که تردد خودروها در برخی نقاط شهر با اختلال و راهبندان شدید مواجه شد.

همچنین تراکم خودروها در تقاطع خیابان ها و کمبود دید و توفان موجب اختلال در تردد شبکه حمل ونقل عمومی درون شهری شد به نحوی که بسیاری از شهروندان غافلگیر شده از توفان مجبور به پیاده روی نفسگیر برای رسیدن به مقصدهای دور و نزدیک خود شدند.

در این میان برخی از ادارات و فروشگاهها درهای خود را به روی مردم باز کردند تا پناهگاهی امن برای هموطنانشان باشند.

جانشین فرماندهی راهور تهران بزرگ در آخرین لحظه تهیه این گزارش از کاهش بار ترافیکی در اغلب معابر عمومی شهر تهران خبر داد.

سرهنگ حسن عابدی در عین حال گفت: همچنان تردد خودروها در تعدادی از معابر عمومی مرکز شهر همچنان با کندی جریان دارد.

اگرچه ترافیک بیشتر در معابر داخل شهر رخ داد اما بیشترین حوادث رانندگی ناشی از توفان مربوط به بزرگراه های برون شهری است.

کارشناس مرکز اورژانس تهران از برخورد زنجیره ای 9 دستگاه خودرو سواری و 2 دستگاه اتوبوس در اتوبان تهران – قم در جریان وزش باد شدید خبر داد و گفت: در این حادثه 10 نفر مصدوم شدند.

غلامرضا گنج آبادی افزود: ورزش توفان شدید موجب مشکلاتی در این محور مواصلاتی شد که نیروهای هلال احمر برای امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی به اتوبان اعزام شدند.

وی از آماده باش تمامی شعب جمعیت هلال احمر استان تهران بر اثر این حادثه خبر داد و اظهار کرد: در پی ایجاد شرایط ناپایدار جوی و بروز توفان و گردباد در استان تهران 22 پایگاه جاده ای این مجموعه با امکانات و تجهیزات لازم در آمادگی کامل بسر می برند.

به گفته گنج آبادی بر اثر وقوع این حادثه شیشه های یک دستگاه اتوبوس ولوو در اتوبان تهران قم شکسته شد و 3 نفر مصدوم شدند که مصدومان به بیمارستان هفت تیر منتقل شدند.


خدمات زیربنایی شهر:

در حالی که مسوولان مخابرات از عدم اختلال در این شبکه خبر دادند؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: یکصد نیروی این شرکت در سطح شهر برای برطرف کردن مشکلات ناشی از وزش توفان و قطع برق 20 فیدر (ترانس برق) مشغول خدمات رسانی به شهروندان هستند.

محمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از 50 فیدر برق حادثه دیده در توفان امروز فقط 20 فیدر برق (ترانس) قطع شده است که 2 درصد تهران را شامل می شود و همکاران با جدیت در حال برطرف کردن مشکلات هستند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از اولین ساعات ورود توفان و تغییر ناگهانی هوا از شهروندانی که برق آنان قطع شده درخواست کرد با صبوری به همکاران این شرکت کمک کنند تا در اسرع وقت نسبت به وصل برق آنان اقدام شود.

هاشمی افتادن درخت و لوازمی از پشت بام منازل شهروندان را علت عمده قطع برق در مناطقی از تهران اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای تهران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شبکه 400کیلومتری و فوق توزیع برق تهران در حادثه توفان روز دوشنبه تهران دچارخسارت جدی شد که در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام شد.

علی جزء خراسانی اظهار کرد: توفان 130 کیلومتری که از کرج به سمت تهران حرکت کرده بود موجب بروز خسارت به شبکه فوق توزیع و 400 کیلومتری این شرکت شد و چندین پست را از مدار خارج کرد.

وی افزود: همکاران دیسپاچینگ و دیگر واحدهای برق تهران در اسرع وقت نسبت به رصد خسارت وارده و عادی کردن شرایط اقدام کردند.

جزء خراسانی گفت: تمامی همکاران شرکت برق تهران با تلاش بی وقفه و در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به برطرف کردن خسارت اقدام و اکنون هیچ شبکه فوق توزیع با مشکل مواجه نیست.

وی با بیان این مطلب که در حادثه توفان امروز یک دکل مخابرات بر روی یکی از پست های شبکه فوق توزیع برق تهران افتاد، افزود: این پست را در کوتاه ترین زمان تعویض کرده و شرایط را برای برق تهران عادی کردیم.

مدیرروابط عمومی شرکت برق منطقه ای تهران با تسلیت به خانواده کسانی که در این توفان عزیزی را از دست داده اند از شهروندان تهرانی خواست در صورت بروز هرگونه مشکل با سامانه گویای شرکت برق تماس بگیرند.

اما معاون سیاسی، اجتماعی استاندار تهران نیز احتمال داد: هوای تهران فردا (سه شنبه) نیز چنین شرایطی را تجربه کند.

سید شهاب الدین چاووشی عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا از شهروندان تهران خواست فردا (سه شنبه) برای روبرو شدن با شرایط هوای مشابه امروز آماده شوند.

وی گفت: شهروندان تهرانی چنانچه فردا در ساعاتی که امروز این اتفاق رخ داد کار ضروری در سطح شهر ندارند از تردد در شهر خودداری کنند.

چاووشی افزود: توصیه می شود شهروندان از نزدیک شدن به پنجره ها خودداری کرده و در نقاط امن تر ساختمان خود بمانند.

این تندباد اگرچه کم حادثه نبود اما با برخی اظهارات غیر دقیق برخی منابع خبری هم همراه بود که با تکذیب مسوولان مرتبط مواجه شد.

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار تهران شایعه برخورد 2 هواپیما در فرودگاه مهرآباد را تایید نکرد و اظهار کرد: معاون عمرانی استاندار تهران خود در محل فرودگاه حاضر بود و چنین موردی را شاهد نبوده است.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا