سید محمدخاتمی در اجتماع مردم اردکان : عشق به وطن یعنی تلاش برای رفع مشکلات و ارتقاد جایگاه ایران در همه عرصه ها
توجه به وطن ، توجه به هویت جمعی است
طبق قانون اساسی همه امور باید از طریق رای مردم باشد
رییس جمهور سابق کشورمان ، بهار را آغاز زندگی و رستاخیزی خواند که خداوند با مثال قرار دادن آن ، مساله حیات مجدد در عالم دیگر را برای انسان به تصویر کشیده است .
به گزارش روابط عمومی بنیاد باران،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی که در زادگاهش اردکان به سر می برد در اجتماع پرشور مردم این شهر "در محل خانه فرهنگ خاتمی"، بهار را بارزترین نمونه زندگی بخشی خداوند و مظهر اعتدال الهی لقب داد .
رییس بنیاد باران افزود : امسال سال نو را در حالی آغاز می کنیم که در ششمین روز بهار ، ولادت با سعادت پیامبر اکرم)ص) و فرزند بزرگوارش امام صادق(ع) را در پیش داریم . وی این اعیاد بزرگ را به مردم تبریک و شادباش گفت .
خاتمی در ادامه صحبتهایش افزود : اگر بهار ، حیات طبیعت است ، حیات جامعه انسانی و تاریخ ، با بعثت پیامبران میسر می شود و اگر بهار هر ساله تکرار می گردد ، بهار تاریخ نیز با سالگرد بعثت پیامبران تکرار می شود.
وی با قرائت آیه ای از قران مجید که می فرماید : به دعوت پیامبران پاسخ بگویید وقتی شما را دعوت می کنند تا شما را زنده کنند ، گفت : امسال ، دو بهار با هم تقارن دارند.
رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها در بخش دیگری از سخنان خود گفت : من همواره به این روایت که "دوست داشتن وطن از ایمان است" ، فکر می کردم و با خود می اندیشیدم که چه ارتباطی ممکن است بین دوست داشتن سرزمین و ایمان که امری قلبی و درونی است وجود داشته باشد ؟ خاتمی ادامه داد : " اگر بپذیریم که انسان دارای یک حیات فردیست که در آن رشد و نمو می کند و هویت شخصی خود را باز می یابد ، باید بپذیریم که انسان دارای یک حیات جمعی نیز هست که تاثیر گذاری آن بر هویت فردی شخص بسیار زیاد است ."
خاتمی ادامه داد : وطن و سرزمین ، مظهر هویت اجتماعی انسان است . و توجه به وطن ، توجه به هویت جمعی است .
وی خطاب به همشهریانش با بیان این مطلب که افتخار ما ایرانی بودن و اردکانی بودن است گفت : " ایران سرزمین بسیار بزرگی است و ملتی افتخار آفرین دارد . ایران جزو معدود کشورهای تمدن آفرین جهانی است .
سید محمد خاتمی ادامه داد : ایرانیان ، دست کم دو بار در طول تاریخ ، تمدن آفرین بوده اند ، یکی قبل از اسلام و دیگری بعد از اسلام .
رییس جمهور سابق کشورمان ادامه داد : بعد از اسلام نیز نقش ایرانیان در ایجاد و بسط تمدن اسلامی اگر بی نظیر نباشد ، بدون شک کم نظیر است به گونه ای که اگر بزرگان ، مشاهیر ، انمدیشمندان و متفکرین ایرانی را از حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی حذف کنیم ، تقریبا از این وادی چیزی باقی نمی ماند .
فرزند برومند آیت الله خاتمی(ره) افزود : پیامبر و اسلام نیز در جان ایرانی استعداد و ذوق فوق العاده ای را دیدند و با سخاوتمندی ، دریای عظمت و معرفت اسلامی را در جان ایرانی جاری کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عظمت و بزرگی ملت ایران و سابقه آزادیخواهی و مشروطه طلبی ایرانیان افزود : ایرانیان پیشتاز استقرار جامعه مدنی و تمدن جدید در عین سازگاری با معیارهای فرهنگی و دینی خود در دنیای شرق بودند .
سید محمد خاتمی با اشاره به عزم مردم ایران در حد اقل 100 سال اخیر برای رهایی از حکومت های مستبد و دیکتاتور و حرکت به سمت آزادیخواهی و مردمسالاری و با اشاره به انقلاب اسلامی مردم ایران گفت : هنر این ملت و انقلاب و اسلامی که مردم آنرا قبول داشتند این بود که به جای آن رژیم وابسته ، جمهوری اسلامی را مستقر کردند .
رییس بنیاد باران ادامه داد : جمهوری یعنی اینکه حکومت ناشی از اراده مردم است . یعنی اینکه همه چیز در حکومت بایستی بر مبنای رای و اراده مردم باشد . یعنی اینکه حکومت در مقابل مردم مسئول است و ارباب مردم نیست .
سید محمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اثر بخش بودن نظر مردم در نظام جمهوری گفت : مردم حق دارند اگر حکومتی را نخواهند ؛ بدون توسل به زور ، با رای خویش آن را با حکومت دیگری عوض کنند .
وی با اشاره به قانون اساسی و ذکر این نکته که همه امور باید از طریق رای مردم باشد ، این امر را از افتخارات ملت ایران و عظمت امام راحل دانست .
رییس جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنانش افزود : ما افتخار می کنیم که در ایران هستیم و به لحاظ معنوی نیز ، حب اهل بیت(ع) و مولا امیر المومنین(ع) را در دل داریم .
وی ایران را دارای موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای و منابع عظیم خدادای دانست و ابراز امیدواری کرد تا از این پتانسیلها و ظرفیتها به نفع ارتقاء جایگاه کشور استفاده شود .
خاتمی افزود: کشور ما دچار عقب ماندگیهای تاریخی بزرگی است و این از شان مردم ما به دور است که امروزه ایران باید جزو کشورهای به اصطلاح در حال توسعه باشد .
وی دوستی وطن را ، تلاش برای ارتقاء جایگاه ایران در همه عرصه های بین المللی،اقتصادی فرهنگی،سیاسی و اجتماعی ؛ رفع تنگناها و مشکلات مردم این کشور ، در عین رعایت اصل عدالت و برخوردار نمودن همه بخشهای جامعه از زندگی مناسب ، معنا کرد .
وی افزود : اگر بهار به معنی زندگیست ، کویر ، نشانه مبارزه با سختی و خشنی حیات است .
خاتمی گفت: از نشانه های لطف خدا به مردم کویر این است که اگر کویر را نقطه خشم و بخل طبیعت قرار داده ، خداوند به این نقطه انسانهایی عطا کرده که همه آن کمبودها را با ابتکار و تلاش و مجاهدت خود جبران می نمایند .
سید محمد خاتمی در پایان سخنانش خطاب به همشهریان خویش افزود : افتخار می کنم که ایرانی هستم و از بزرگترین افتخارات من این است که به اردکانی بودن خود افتخار کنم.
وی همچنین،حضور خود در جمع همشهریان اردکانی در روزهای نخست سال جدید را به فال نیک گرفت و برای روح پاک شهدا ، امام راحل ، پدر بزرگوارش آیت الله خاتمی و امام جمعه فقید اردکان ، طلب رحمت نمود .
در ابتدای این مراسم محمد رضا تابش ، نماينده مردم شهرستان اردكان در مجلس شوراي اسلامي سخناني ضمن تبريك فرارسيدن عيد نوروز و سالروز ميلاد پيامبر اكرم (ص) و امام صادق (ع) به مردم اردكان ، حضور حجه الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي را در جمع مردم خير مقدم گفت .
نماينده مردم اردكان در ابتداي كلام ، ياد و خاطره امام راحل (ره) و شهيدان انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي را گرامي داشت و براي روح بلند آيت الله خاتمي (ره) و آيت الله بهجتي (ره) ، طلب علو درجات نمود .
تابش در ادامه سخنان خود با اشاره به فرارسيدن نوروز باستاني گفت : "از نوروز كه نو شدن طبيعت را به ما مي نماياند ، مي آموزيم تا جان و جهانمان را نو كنيم و طبيعت دل و ديده را از زنگارها و غبارها فرو شوئيم و كهنگي ها و كينه ها و خاطرات تلخ را از جانمان بزدائيم و با الهام از طبيعت نو ، به افقهاي روشن و فرداي بهتر چشم بدوزيم . "
دبیر کل فراكسيون خط امام (ره) مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فراز و نشيبهاي كشورمان در سال 1386 ، حضور مردم در واپسين روزهاي سال گذشته در انتخابات را برگ زرين ديگري بر كتاب قطور افتخارات ملت ايران دانست و با اشاره به نتيجه انتخابات در شهرستان اردكان گفت : " اينجانب كه افتخار نمايندگي مردم فرهنگ دوست و عالم پرور شهرستان اردكان – يونان كوچك ، كه چون نگيني بر تارك كوير ايران مي درخشد – را براي سومين بار پيدا كرده ام ، به خود مي بالم كه توفيق خدمتگزاري به مردمي را دارم كه شهرشان مهد علما ، بزرگان ، مشاهير و فلاسفه و فقها بوده و هست . "
منتخب مردم اردكان در هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مسئوليت خطير نمايندگي مردم در مجلس ، ابراز اميدواري نمود تا در سايه اعتماد مردم ، در عرصه ملي حافظ منافع ملت باشد و در جهت منافع و خواستها و مطالبات مردم از هيچ كوششي فرو گذار ننمايد .
تابش افزود : " ضمن تاكيد بر اهداف اصلاح طلبانه خود ، متعهد مي شوم تا در جهت رشد و توسعه و عمران و آباداني اردكان عزيز و خدمت به اردكانيان شرافتمند ، همه مساعي خويش را به كار بندم . "
نماينده مردم شهرستان اردكان در مجلس با اشاره به نامگذاري سال جديد از سوي مقام معظم رهبري به نام سال " نوآوري و شكوفايي " ابراز اميدواري نمود تا مسئولين ،با بهره گيري از استعدادها و نبوغ جوانان و دانشمندان اين مرز و بوم ، استفاده از نظرات نخبگان و مديران مجرب ، حركت بر مدار قانون و برنامه ريزي ، استفاده از منابع و امكانات و ظرفيتهاي بسيار بالاي كشور ، سامان دادن به وضعيت نابسامان اقتصادي چون گراني و تورم ، ايجاد ظرفيتهاي شغلي ، تنش زدايي در عرصه خارجي و حل معضلات سياسي با تدبير و خرد ورزي ، مجموعاً شرايطي را فراهم آورند كه كشور در مسير بالندگي و شكوفايي قرار گيرد و از مشكلات مردم – اين صاحبان اصلي انقلاب كه ولي نعمت مسئولين هستند – كاسته شود و آرمانها و خواستهايي كه ملت شريف ايران براي تحقق آن هزينه هاي سنگيني داده است ، محقق گردد .
محمدرضا تابش ، در پايان ، بار ديگر بر عهد خود براي خدمتگزاري صادقانه به كشور و مردم حوزه انتخابيه شهرستان اردكان تاكيد كرد و سالي سرشار از موفقيت و كاميابي را براي مردم آرزو نمود .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا