یزدفردا:ورزشکاران المپیک ریو می‌توانند در طول مسابقات از میوه‌های گرمسیری این کشور برای افزایش کارایی خود استفاده کنند. این میوه‌ها سرشار از ویتامین های مختلف هستند.


به‌ گزارش ‌ایسنا و به نقل از سایت ریو 2016، بسیاری از ورزشکاران در المپیک تغذیه مناسبی ندارند. برای مثال یوسین بولت در  المپیک پکن هزار ناگت مرغ خورده است و مایکل فلپس غالبا در مسابقات المپیک پاستا، پیتزا و ساندویچ تخم مرغ  می خورد، اما در  المپیک ریو می‌توان از منبع غذایی که در این کشور وجود دارد و برای ورزشکاران مفید است استفاده کرد. این مواد غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی هستند.  رستوان اصلی دهکده  المپیک ریو حدود 40 نوع میوه مختلف را سرو می‌کند که بسیاری از آنها برای غیر برزیلی‌ها ناشناخته است.

تعدادی از میوه‌های برزیل:

آسرولا

نام اصلی این میوه ماپیقیا آمارگیناتا است. این میوه شبیه به گیلاس است و منبع خوبی برای ویتامین C است. معمولا در برزیل آب این میوه با آب پرتقال مخلوط شده و مصرف می‌شود. آسرولا آنتی اکسیدان زیادی دارد و 100  برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد.

کوپو آسو

این میوه از درختان جنگل آمازون به دست می‌آید و حاوی پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین A، ویتامین B8، ویتامین B و ویتامین C  است. خوردن این میوه بدن را در برابر بیماری‌هایی از جمله دیابت و سرطان ایمن می‌کند. این میوه بویی شبیه به شکلات و آناناس دارد و در دسرها و آب میوه‌ها از آن استفاده می‌شود.

کارامبولا

کارامبولا یا استار فروت سرشار از ویتامین است. این میوه ویتامین C ، A و B  دارد. مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، پتاسیم، زینک، فسفر  و آهن نیز در این میوه یافت می‌شود.

سیری گلا

این میوه که از تیره پسته است، سرشار از فیبر 6 کربو هیدرات است. سیری گلا حاوی کلسیم، فسفر، پتاسیم ، ویتامین B8 و CA  نیز هستند   که برای ورزشکاران مفید است.

جابوتیکابا

جابوتیکابا یا انگور برزیلی خاصیت ضد تورم دارد و برای تنگی نفس بسیار مناسب است. این میوه حاوی  آنتی اکسیدان است.

گراویولا
گراویولا میوه‌ای سبز رنگ است و کمی شبیه به آووکادو است، این میوه خاصیت درمانی زیادی دارد و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این میوه انرژی بدن را افزایش می‌دهد و به همین  دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می‌شود.

آتمویا

این میوه مختص قاره آمریکا است و سرشار  از ویتامین B8، B2 و ویتامین C، کلسیم، آهن و پتاسیم است. آتمویا کربو هیدرات فراوان دارد و یک منبع انرژی برای ورزشکاران به حساب می‌آید. این میوه به هضم بهتر بدن کمک می‌کند.

آسایی

این میوه از گونه‌های تیره نخل است. این میوه ویتامین زیادی دارد و منبع انرژی خوب به حساب می‌آید.

در زمان برگزاری بازی‌های المپیک  هر روزه 45 هزار  تا 60 هزار غذا سرو می‌شود.

تیمی متشکل  از 60 متخصص تغذیه نیز در دهکده حضور خواهند داشت که توصیه‌های لازم را به ورزشکاران می‌کنند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا