مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌علوم در دانشگاه یزد گفت: وضعیت با گذشته  متفاوت است، امروزه بحث تعامل با دانشگاه ها در اولویت پارک های علم و فناوری و فناوری های دانش بنیان است، دانشگاه ها باید در سیاستگذاری های پارک های علم و فنآوری مشارکت کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد،آقای دکتر مصطفی کریمیان اقبال در جمع اساتید و معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاه یزد گفت: با اینکه شرایط کنونی نیز دارای فرصت ها و چالش هایی در حوزه فناوری است با این حال نسبت به سال 1384 پیشرفت های عظیم و مثبتی در زمینه فناوری های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری حاصل شده است به طوری که در حال حاضر قوانینی مبنی بر حمایت بخش خصوصی و حمایت از فناوری و شرکت های دانش بنیان را داریم همچنین پارک علم و فناوری و مراکز رشد بیشتر شناخته شده هستند در عین حال با چالش هایی همچون ارتباط ناکافی با مراکز پژوهشی، تداخل و همپوشانی فعالیت ها، بودجه ی ناکافی و ...مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که زیرساخت ها فراهم باشد باید جریان دانش به بازار راه پیدا کند و باید در این راستا دانشجویانی با پژوهش کاربردی و آموزش حرفه ای تربیت شوند که نیاز بازار را پاسخگو باشند و این تنها را ه نزدیک شدن دانشگاه به صنعت است.

وی افزود: در صورتی که دانشگاه های ما در پی تغییر و انعطاف با شرایط فناوری روز نباشند منقرض خواهند شد و این یک بحث ضروری است بنابراین باید دانشگاه ها به دنبال تجاری سازی نتایج تحقیقاتی خود باشند و تحقیقات صرفا به مقاله های  آی اس آی تبدیل نشود و به تولید ثروت بیانجامند.

وی گفت: در دنیا انتقال تکنولوژی از دانشگاه به بازار بسیار مورد استقبال و گسترش است و برای شناسایی اساتید فعال در این زمینه به شدت تلاش می شود. وی افزود: در کشور ما نیز راه به لحاظ مدل عملیاتی باز شده است و همکاری اساتید  در بحث راه اندازی شرکت های دانش بنیان را می طلبد.

 وی گفت: تا کنون برای شکل گیری این جریان، دانشگاه های صنعتی شریف، علم و صنعت و دانشگاه صنعتی اصفهان را انتخاب کرده ایم و در دوره های بعد تعداد بیشتری از دانشگاه ها را دخیل خواهیم کرد و برای تحقق دانشگاه کارآفرین باید کارمندپروری جای خود را به کارآفرین پروری بدهد و حتی سرفصل دروس در دانشگاه مطابق با نیاز مراکز نوآوری و بازار و ضرورت جامعه تغییر کرده و سازگار شود.

آقای دکتر کریمیان اقبال در ادامه در پاسخ به سوالات اساتید گفت: باید با قوانین و شرایط موجود با ایجاد خلاقیت راه را برای پیشرفت باز کرد و  دولت نیز باید به مردم اعتماد کند  تا هنر، صنعت، اقتصاد و ... رشد کند.

وی در ادامه بیان کرد: پارک علم و فناوری یزد یار نخستین و قدیمی در پیاده سازی  ایده پارک های علم و فناوری در کشور است و اکنون نیز با روحیه خیرخواهی و سختکوشی که در مجموعه پارک علم و فناوری یزد وجود دارد بهتر از این می تواند کار کند.

در این دیدار آقای دکتر محمد صالح اولیاء سرپرست دانشگاه یزد نیز به اهداف خود در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: هدف اصلی، قرار گرفتن دانشگاه یزد در بین 10 دانشگاه برتر کشور در چشم انداز پنج سال آینده است و همچنین به دنبال تبدیل دانشگاه یزد به دانشگاه کارآفرین به عنوان یکی از اهداف جنبی در کنار اهداف اصلی دانشگاه یزد هستیم که در این راستا وظایف و ماموریت ها باید شکلی جدید به خود بگیرد تا دانشگاه به سوی  فناوری های دانش بنیان حرکت کند.

آقای دکتر اولیاء هدف از برگزاری این دیدار را آغاز همکاری های بیشتر با وزارت علوم برای تبدیل دانشگاه یزد به یک دانشگاه کارآفرین عنوان کرد و اظهار داشت: این دیدار نقطه شروعی است برای ادامه همکاری ها با وزارت علوم تا فناوری های دانش بنیان را در دانشگاه یزد گسترش دهیم و فضای دانشگاه را برای ورود به حوزه فناوری و کارآفرینی آماده کنیم.

در این دیدار همچنین آقای دکتر سید محمدتقی المدرسی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یزد نیز به ارائه اقدامات پژوهش و فناوری در دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه یزد تا کنون سه پژوهشکده در حوزه های مناطق خشک و بیابانی،پژوهشکده معدن و فرآورده های معدنی همچنین معماری بومی راه اندازی شده است و مواردی هم موافقت اصولی آنها کسب شده است و بزودی قطعی می شود همچنین 12 نشریه علمی و پژوهشی با سوابق چندین ساله در دانشگاه یزد به چاپ می رسند.

وی گفت: باید به سمتی پیش برویم که چرخه دانش کامل و به ثروت تبدیل شود و بتوانیم پروژه های دانشگاهی را به کالا تبدیل کنیم تا نتایج تحقیقات صرفا در کتابخانه ها قرار نگیرد و برای حل مشکلی  وارد بازار شود که این امر با حمایت وزارت علوم عملی است.

وی در ادامه به تاسیس شرکت های دانش بنیان در دانشگاه اشاره کرد و گفت: لازم است با همکاری های وزارت علوم شرکت های دانش بنیان در دانشگاه راه اندازی شود تا بتوان فعالیت های پژوهشی که در مراکز رشد امکان انجام آنها وجود ندارد به راحتی در شرکت های دانش بنیان در دانشگاه انجام شود.

وی به راه اندازی موتور جست و جوی پارسی جو به عنوان یکی دیگر از دستاورد های پژوهشی دانشگاه یزد اشاره کرد و گفت: این مدل موتور جست و جو در دانشگاه یزد و به دست اساتید گروه کامپیوتر و دانشجویان دانشگاه یزد طراحی و اجرا شده است.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا