همایش علمی بزرگداشت روز ملی فناوری هسته ای در دانشگاه یزد شامگاه چهارشنبه بیستم فروردین ماه  با حضور رحیقی و لامعی، نخبگان هسته ای کشور در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد.

  دکتر رحیقی، نخبه هسته ای کشور با اشاره به دستاوردهای صنعت هسته ای کشور گفت: یکی از طرح های ملی در کشور ایجاد طرح چشمه نور ایران است که در سال 88 طرح آن تصویب شده است.

وی بیان کرد: این طرح اولین آزمایشگاه مقیاس بزرگ در کشور است  که می تواند نیازهای بین رشته ای را برطرف کند و در بخش های مولکولی و اتمی استفاده می شود.

نخبه هسته ای کشور افزود: این طرح مجتمع بزرگی از شتابگرهای مختلف ابزار تجربی و آزمایشگاه های متنوع را در خود جای داده است که از این طریق می تواند از این داده ها در صنعت و افزایش علم و پیشرفت علمی استفاده کرد.

دکتر رحیقی ادامه داد: تولید علم طرح، طراحی مفهوم اولیه، نقطه عطف اول، بررسی نیازها، طراحی و مهندسی و بهره برداری از جمله مراحل ایجاد آن است که از این طریق می توان بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشت و با استفاده از منابع انسانی متخصص به این پیشرفت علمی رسید.

وی گفت: ظرفیت تحول کشور بوسیله این شتابگر بسیار افزایش پیدا می کند، به نحوی که از آن می توان در علوم فیزیک، علم مواد، حمل و نقل، محیط زیست، زیست شناسی، شیمی، معدن و داروسازی استفاده کرد و پس از کشورهایی همچون برزیل، کره جنوبی و تایوان به این فناوری دست پیدا کرد.

در ادامه این همایش، پروفسور لامعی رییس آزمایشگاه واندوگراف پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای درباره تجربه کاری چهل سال آنالیز با باریکه یونی در آزمایشگاه واندوگراف انرژی اتمی، امکانات، تکنیکهای و فعالیتهای این آزمایشگاه مطالبی بیان کرد. وی در سخنان خود تأکید کرد: ما از طرح ها و نمونه های دانشجویان و اساتید داشگاه یزد استقبال می کنیم و برای پیشبرد کارهای علمی دانشگاه آماده همکاری هستیم.

در آغاز این مراسم دکتر عباس بهجت استاد دانشکده فیزیک با خوشامدگویی به حاضران، هدف از برگزاری این همایش را معرفی دستاوردهای جدید کشور در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای نظیر چشمه نور ایران و شتابگر بزرگ ملی عنوان کرد و افزود: این دستاوردها راه آینده را برای دانشجویان رشته فیزیک و مهندسی، باز و امکان های شغلی را ایجاد
می کند.
در این مراسم همچنین فیلمی از فعالیتهای انجام شده انجمن علمی فیزیک برای حاضران به نمایش درآمد و در پایان از اعضای نشریه «یک اپسیلن شتاب» از انجمن علمی فیزیک دانشگاه یزد قدردانی‌ شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا