احمد ابراهیمی

اکنون بیش از دو دهه است که برخی کشورهای عربی شروع به استفاده از نام های جعلی در مورد خلیج همیشه فارس نموده اند. در این حرکت مذبوحانه ابتدا کلمه فارس از نام کامل حذف شد و مثلا به اختصار بجای خلیج فارس، فقط بخش اول نام گفته می شد. در ادامه شاهد آن بودیم که با افول ابهت ملت فارس، نام خلیج فارس بصورت کامل جعل شد و کشورهای عربی آنرا هرچه خواستند خواندند. این فرایند همچنان ادامه داشته و اکنون به دلیل گذشت زمان، برای خود صاحب قدمت و اعتباری شده است و می توان پدیرفت که دیگر هیچگاه به وضعیت اول آن بر نخواهد گشت و ننگ آن بر چهره ما مانده است.

اما به تازگی حرکت مشابه دیگری و در نقطه دیگری از جهان شروع شده است به این ترتیب که عده از کره ای – آمریکائی های ساکن آمریکا با حمایت دولت کره اقدام به تغییر نام دریای ژاپن نموده اند. این حرکت در آمریکا شروع شده و مراحل قانونی ثبت خود را می گذراند. البته دولت ژاپن بلافاصله اقدام نموده و سفیر ژاپن در آمریکا پیگیر مسئله شده است.

حقیقت اینست که همه جهان عنصری یکپارچه است. از آب، خاک، هوا، منابع،رفتارها، حرکتها، خوشی ها و ناخوشی ها، و هر چیزی که تصور کنید، همگی یکپارچه و بر هم تاثیر گذار هستند و تنها مرزها و حدود و قواعد ساخته بشری هستند که یکپارچگی را در نظر ما متنوع و جدا از هم جلوه می دهند.

همچنانکه در این جهان یکپارچه، گرمایش زمین از یکجا شروع می شود اما به همه دنیا تسری پیدا می کند. یا انقلاب در یک کشور به کشورهای همسایه سرایت می کند، عادت های بد نیز از یک نقطه شروع می شود و اگر منعی برای آن بوجود نیاید به سایر کشورها سرایت می کند. پس اگر آنروز که کشورها جهان با حرکت زشت تغییر نام خلیج فارس مواجهه شده بودند واکنش نشان می دادند، شاید این قصه همانجا تمام می شد و دیگر تکرار نمی شد

هرچند ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است

به نظر می رسد حرکت جدید مردم کره بر علیه ژاپن بتواند تبدیل به فرصت سیاسی مغتنم برای ما نیز باشد تا با واکنش مناسب و ایجاد یک هماهنگی بین المللی دیپلماتیک یا به کمک سازمانهای مردم نهاد، و یا هردو، بتوانیم ضمن مساعدت به ژاپنی ها، این مشکل را بصورت ریشه ای حل کنیم.

بدون شک در روابط بین کشورهای جهان همین حرکتهای ساده و کوچک مانند تغییر نام، تغییر مرزهای هوائی، ادعاهای مالکیت بیهوده و مانند آن انباشته شده و هیزم آتش جنگ و کشتاری می شوند که با تصمیم یک دیوانه شعله ور خواهد شد. پس تا این مشکلات اندک و سطحی بوده و تبدیل به اهرم های آتش افروزی و جنگ نشده اند، بهتر است عقلا حرکتی حکیمانه انجام دهند.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا