طبق معمول هرهفته گزیده ای از اخبار آموزش عالی کشور که در رسانه های داخلی بازتاب یافت، در این مجموعه گردآوری شده است.

روحانی رئیس ستاد مهندسی فرهنگی شد

در جلسه اخیر گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس ستاد مهندسی فرهنگی کشور، انتخاب شد. ايجاد هماهنگي، تقسيم كار و پيش‌بيني سازوكارهاي لازم براي اجرايي شدن نقشه مهندسي فرهنگي در قالب برنامه‌هاي 5 ساله و سالانه كشور از مهمترين وظايف اين ستاد است.

 

مردم باید تولید علم را در زندگی روزمره احساس کنند

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تولید علم از سوی مراکز علمی و دانشگاهی باید در جهتی باشد که مردم آن را در زندگی روزمره خود احساس کنند. وی اظهار داشت : مردم وقتی احساس کنند فرآیند تولید علم بر زندگی آنها تاثیرگذار است ، از آن حمایت می کنند. وی افزود: توسعه کمی ارزشمند است اما حلقه آخر این فرآیند تبدیل علم به تجارت و ثروت است به صورتی که در اجتماع نمايان شود و از این رو باید نیازهای جامعه را بسنجیم و تولید علمی کشور را در این جهت هدایت کنیم.

 

آمریکا در تعداد مقالات قرآنی رتبه اول و ایران رتبه سوم را دارد

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تحقیقی بین سال های 1990 تا 2001 صورت گرفت و طی آن مشخص شد بیشترین مقالات علوم قرآنی مربوط به آمریکا و انگلستان است و ایران در رتبه سوم قرار دارد. وی گفت: علوم انسانی در تمام زندگی مردم نقش دارد و ما باید در این زمینه فعالیت پژوهشی داشته باشیم. بیشترین مجلاتی که مقالات علوم قرآنی را تولید می کنند مربوط به آمریکا و اروپا هستند و کمتر از یک صدم مقالات و پژوهش های ISI مربوط به علوم قرآنی است.

 

تجلیل معاون آموزشی وزیر علوم از قانون تشکیل هیئت امنا

دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزیر علوم، قانون تشكيل هیئت امنا را یکی از مترقی ترین قوانین در انجام صحیح و با کیفیت ماموریت های دانشگاه ها و مر اکز پژوهشی و فناوری دانست.وی اظهار داشت: کلیدی ترین موضوع پیش روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری، بحث کیفیت است. دکتر میلی منفرد با بیان اینکه هیئت های امنا ارکان اصلی آموزش عالی هستند تصریح کرد: کمیسیون های دائمی به عنوان مهم ترین بخش تصمیم ساز برای هیئت امنا محسوب می شوند و مسلما در افزایش کیفیت آموزش عالی می توانند بسیار کار ساز باشند.

 

برنامه ضیافت اندیشه فعالان فرهنگی سیاسی در دانشگاه ها اعلام شد

مدیرآموزش های فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها،آموزش مجازی طرح "ضیافت اندیشه فعالان فرهنگی سیاسی" دانشگاههای کشور در پایگاه اینترنتی مرکز آموزش های مجازی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها به نشانی un.nahad.ir برگزار خواهد شد.

.

امضای تفاهم‌ نامه‌ برای پیوند دانشگاه و مسجد

دانشگاه صنعتی شریف در راستای هم‌افزایی، استفاده متقابل از توان و ظرفیت دانشگاه و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، تفاهم‌نامه‌ای با ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، منعقد کرد. این تفاهم نامه با موضوع راه‌اندازی کانون‌های فن‌آور کارآفرین، آموزش کارآفرینی فرهنگی، توسعه سواد دیجیتال در بستر آموزش الکترونیک برای اعضای کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد، توانمندسازی نخبگان و کادر تخصصی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در موضوع کارآفرینی و فناوری، ایجاد دالان فناوری با رویکرد فرهنگی در کانون های فرهنگی مساجد و ارتباطی مستحکم بین دانشگاه و مساجد کشور به امضا رسید.

 

جایزه ستاد عمره به دانشجویانی که تا عید فطر ازدواج کنند

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برای تشویق دانشجویان مجرد عمره گذار به امر ازدواج طرح "سنة حسنه" را برای اولین بار در سال جاری برگزار می کند. براساس این طرح دانشجویان مجرد عمره گذار که اردیبهشت ماه سال 93 از سراسر کشور، عازم سرزمین وحی شده اند در صورتی که تا عید فطر سال جاری ازدواج کنند، ستاد سال آینده به آنان سهمیه عمره اعطاء می کند.

 

ترافیک علمی خارجیها در ایران بیشتر می‌شود

رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم از علاقمندی کشورهای قاره ها به رفت و آمد با ایران و شرکت دانشجویان و استادان در همایشهای علمی بین المللی شان، خبر داد. رئیس مرکز همکاریهای علمی بین المللی، افزود: تحریمها هم در این روابط اثر گذار نیست و دانشگاهیان ما در مسائل علمی به قدری موفق هستند که کشورها تمایل دارند استادان و دانشجویان در نشستها و همایش علمی بین المللی شان شرکت کنند. سالار آملی اعلام کرد که مشکلی در رفت و آمد دانشجویان و استادان برای شرکت در سمینارهای علمی وجود ندارد اما اگر هم مسائل مالی مطرح باشد دانشگاهها باید همکاری لازم را به عمل آورند.

 

درخواست دانشگاهها برای اعلام عنوان های مشابه در پایان نامه‌ها

پژوهشگاه علم و فناوری اطلاعات از درخواست دانشگاهها جهت بررسی عناوین پایان نامه ها به منظور جلوگیری از انجام پایان نامه های تکراری، خبر داد. بر این اساس دانشگاه‌های کشور با ارسال نامه‌ای درخواست خود را جهت بررسی عناوین پایان‌نامه‌ها برای جلوگیری از انجام پایان‌نامه‌های تکراری به پژوهشگاه ارسال کرده و پژوهشگاه با بررسی منابع موجود در پایگاه اطلاعاتی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها با بیش از 280 هزار پایان‌نامه، عناوین مشابه را در اختیار دانشگاه درخواست کننده قرار می‌دهد

 

ارائه درس آشنایی با مسائل زندگی دانشجویی به دانشجویان جدیدالورود

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ارائه درس سه واحدی جدید در خصوص آشنایی با مسائل زندگی دانشجویی به دانشجویان جدیدالورود خبر داد. ویگفت: دانشگاه امیرکبیر یک درس سه واحدی در خصوص آشنایی با مسائل زندگی دانشجویی زمان ورود دانشجویان جدیدالورود ارائه می دهد و همچنین از این درس امتحان به عمل می آورد. این درس در خصوص آئین‌نامه‌های آموزشی، حوزه های روحی، روانی، بهداشتی به دانشجویان آموزش‌هایی را ارائه می دهد و در واقع یک برنامه جامع است.

 

محیط‌های دانشگاهی سلامت جسمی دختران را تامین نمی‌کند

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: محیط های دانشگاهی شرایط مناسب برای سلامت جسمی دختران را فراهم نمی‌کند و در بسیاری از زمینه ها دانشجویان دختر از مشکلات جسمی و فقر حرکتی در رنج باشند. وی گفت: تقاضای ما این است که مراکز بهداشت در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و مسائل مربوط به این دانشجویان را به مرکز مشاوره سازمان امور دانشجویان منتقل کنند تا بتوان در تصمیم‌گیری‌ها این موارد را لحاظ کرد.

 

جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاهها برگزار شد

در تازه ترین جلسه شورای اسلامی دانشگاهها که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر علوم برگزار شد، لزوم تعامل بیشتر میان حوزه و دانشگاه مورد تاکید قرار گرفت.

 

همایش پنج روزه دانشگاه امیرکبیر برای جذب دانش آموزان ممتاز

به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان و جذب نخبگان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر همایش معرفی رشته های دانشگاهی از روز شنبه 14 تیرماه در این دانشگاه آغاز و تا روز چهارشنبه 18 تیرماه ادامه دارد.معرفی رشته های دانشگاهی توسط اساتید دانشکده‌های مختلف دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حضور دانشجویان ممتاز رشته‌ها از برنامه های این همایش است.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا