سيده الزهرا مدرسي

یكی از راه های كنترل ترافیك كاهش سفرهای شهری است و تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی از مهم ترین عوامل كاهش سفر می باشد. حمل و نقل عمومی می تواند با هزینه كمتر سفرهای شخصی را پوشش دهد. اما چگونه می-توان مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب كرد؟
بالابردن منظر سیستم حمل و نقل همگانی، ایجاد خطوط ویژه و محدود كردن استفاده از خودروهای شخصی و به طور كلی هر اقدامی كه به نحوی سبب بالا رفتن كیفیت خدمات حمل و نقل همگانی و بیشتر شدن دسترسی به این سیستم شود، سبب بالارفتن تمایل جامعه به استفاده از حمل و نقل عمومی می شود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_57628.jpeg



منظور از "منظر سیستم حمل و نقل عمومی" تصوری است كه كاربران از این سیستم دارند. سیستمی كه در آن مسافر مجبور باشد مدت زمان زیادی را در انتظار یك اتوبوس كهنه با فاكتورهای عملیاتی ضعیف (زمان سفر بالا و امكانات پایین) در ایستگاه بگذراند، تصور مطلوبی از سیستم حمل و نقل عمومی نیست. پس باید به دنبال راهكارهایی برای بهبود ذهنیت جامعه از این سیستم باشیم.
مشخصات وسیله نقلیه، ایستگاه های انتظار و مسیر حركت نقش بسزایی در شناخت ذهنی مردم از سیستم حمل و نقل عمومی دارند. تجهیز ناوگان اتوبوسرانی به وسایل نقلیه مدرن با ظرفیت كافی و سیستم های گرمایش و سرمایش متناسب با اقلیم و دارای سیستم های هوشمند مكانیابی خودرو و نظارت بر آن و همچنین پرداخت كرایه ساده و آسان جهت افزایش سرعت عملیات موجب افزایش راحتی مسافران و در نتیجه ارتقاء منظر این سیستم می شود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_57627.jpeg
طراحی مناسب ایستگاه های سیستم حمل و نقل همگانی و تجهیز آن با امكانات مناسب برای مسافران در حال انتظار و سیستم های اطلاع رسانی جهت تسهیل برنامه ریزی سفر و مانیتورینگ ایستگاه ها برای افزایش ایمنی آن از جمله راهكارهای تاثیرگذار در افزایش منظر حمل ونقل عمومی می باشد.

 

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_57629.jpeg

 



تامین خطوط ویژه برای سیستم حمل و نقل همگانی نیز موجب افزایش ایمنی و كاهش زمان سفر می شود. حركت در ترافیك مختلط، زمان سفر را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.
رعایت تمهیدات ذكر شده موجب ارتقاء جایگاه و ارزش حمل و نقل عمومی شده و بالتبع از امكانات ارائه شده بهترین استفاده خواهد شد.
سیده الزهرا مدرسی
كارشناس ارشد ترافیك
منبع: راهنمایی شناسایی و بكارگیری روش های مدیریت ترافیك در شهرهای كشور، دفتر حمل و نقل وشورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا