امروز تحقیق و پژوهش سهم بزرگی در ارتقاء سطح زندگی و رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی در جوامع مختلف دارد و تولید علم و اطلاعات در فرآیند تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پژوهش پلی به آینده بشر و جوامع مختلف بشری است وکارکرد اصلی تحقیقات در دنیای جدید، نوآوری است که موجب تحول در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و در واقع  پژوهش و پژوهشگر در فرآيند توسعه اقتصادي از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

رشد اقتصادي يکي از زمينه هاي اساسي تحول در جوامع و خود بر تمام بخش ها تاثيرگذار است و پژوهش و بهره وري ناشي از اجراي پروژه هاي تحقيقاتي در فرايند رشد و توسعه اقتصادي همواره نقش خاصي دارد.

به اعتقاد صاحب نظران امروزه عامل اصلی  رشد اقتصادی، توسعه سرمایه گذاری و تولید؛ داشتن اطلاعات جدیدو به روز است و این  بحث بر اصل سرمایه گذاری مقدم است و هر اندازه این بخش رشد کند، اقتصاد نیز شکوفاتر می شود.

کشورهایی که در بحث تولید و سرمایه گذاری با مواد خام و اولیه سر و کار دارند و اقتصادشان بیشتر متکی بر صادرات مواد اولیه و خام مانند نفت یا محصولات کشاورزی است و پایانه پژوهشی ندارد قادر به کم کردن فاصله خود با دنیای پیشرفته نیستند.

بديهي است عدم توجه برخي کشورها به امر پژوهش با وجود دارا بودن منابع و امکانات خدادادي از جمله ذخاير انرژي و نيروي انساني مستعد و پويا ، سبب شده است که در عرصه اقتصاد و بازار تجارت جهاني، جایگاه خود را در اختیار کشورهاي صنعتي قرار دهند.

اگر به طور عام فعالیت های بخش اقتصاد و به طور خاص بخش توليد بر پايه نتايج حاصل از طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي معتبر همراه با برنامه ريزي اصولي باشد، اقتصاد و محصولات توليدي مي تواند به لحاظ کيفيت مطلوب در سطح بازارهاي بين المللي با توليدات ديگر کشورها رقابت کند.

از اين رو امروزه سرمايه گذاري در بخش پژوهش کارامدترين شيوه سرمايه گذاري طولاني مدت است و توسعه در بخش هاي مختلف از جمله اقتصادي هر جامعه اي تا حد بسيار زيادي به آن بستگي دارد.

در راستای انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی در بخش های اقتصادی استان یزد ، هسته پژوهش اقتصادی استان شامل دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان با هدف  فراهم آوردن بسترهای لازم برای تقویت و استمرار فعالیت های پژوهشی، مطالعاتی و تحقیقاتی در واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان، آماده سازی این واحدها به شناخت مسایل و مشکلات امور اقتصادی استان، تقویت این واحدها در جهت انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و مشاوره ای و تجزیه و تحلیل مسایل حوزه امور اقتصادی و دارایی و ارائه راهکارهای لازم فعالیت خود را آغاز کرد.

فریدون بهبهانی دبیر کمیسیون هماهنگی بانک ها و عضو هسته پژوهش های اقتصادی استان یزد با بیان اینکه بانک ها دارای اولویت های پژوهشی هستند از ایجاد هسته پژوهشی در بانک ها خبر داد و گفت: اولویت های پژوهشی خود را به دانشگاهها اعلام کردیم و افرادی که متقاضی هستند باید ثبت نام کنند و این اولویت ها را در قالب پایان نامه تحصیلی انجام دهند.

مدیر کل گمرک استان یزد هم با بیان اینکه تمامی دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی به نوعی دارای اولویت های پژوهشی و تحقیقاتی هستند بر هماهنگی این اولویت ها با آئین نامه هسته پژوهشی این وزارتخانه تاکید کرد.

سید اصغر چاوشی زاده گفت: باید اولویت های پژوهشی را بر اساس اعتبارات دسته بندی و اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع اعتبارات تکاپوی تحقیق نمی دهد پیشنهاد داد: هسته پژوهشی اقتصادی استان، کل اعتبارات دستگاههای تابعه را جمع بندی و اولویت های هر سازمان را مشخص کند.

یک عضو هیات علمی دانشگاه یزد هم که عضو هسته پژوهش اقتصادی استان یزد است اعتبار و منابع مالی را لازمه انجام یک کار تحقیقاتی خوب و منسجم دانست و گفت: موضوع اساسی که نیاز است در خصوص آن پژوهشی انجام شود بحث " هدفمندی یارانه ها و تاثیر آن بر اقتصاد استان یزد " است  که این موضوع می تواند در برنامه هسته پژوهش اقتصادی استان قرار گیرد .

دکتر فیض پور گفت: این موضوع می تواند در محورهای مختلف بخش مالیات، صادرات ، امور بانکی و سایر بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت و اشتغال مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اعلام آمادگی دانشگاه یزد برای انجام فعالیت های پژوهشی در حوزه اقتصادی گفت: باید دانشجویان دوره دکتری و فوق لیسانس را به این سمت هدایت کنیم تا پایان نامه خود را  در راستای طرح های اقتصادی سوق دهند.

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد و دیگر عضو هسته پژوهش اقتصادی استان یزد هم انجام پژوهشی در بخش ها مالیات به خصوص در زمینه " برآورد ظرفیت های مالیاتی و هدفمندی یارانه ها " را ضروری دانست.

سید رضا نور بخش گفت: بحث پژوهشی را باید با قوت و قدرت با محوریت هسته پژوهش اقتصادی استان شروع کنیم.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد هم بر هماهنگی واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان در انجام فعالیت های پژوهشی تاکید کرد و گفت: این امر موجب هم افزایی می شود و می توان کارهای موثری را در بحث پژوهش انجام داد.

محمد دهقان منشادی با بیان اینکه باید ستادی برای هماهنگی طرح های پژوهشی در بخش اقتصادی وجود داشته باشد گفت: باید از ظرفیت های دانشگاه و بخش صنعت در  هسته پژوهش و تحقیق بهره گیری کنیم.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد هم با تاکید بر وحدت و انسجام در فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی حوزه اقتصاد، خواستار توجه به اولویت های پژوهشی این بخش شد.

" مراد علی میر " افزود: دستگاههای اقتصادی اولویت های پژوهشی خود را معرفی و با همکاری دانشگاهها آن را عملیاتی کنند.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه اعتباراتی برای انجام طرح های تحقیقاتی مشخص شده و یک تا سه درصد اعتبارات هر دستگاه به فعالیت های پژوهشی اختصاص دارد افزود: اولویت های پژوهشی دستگاهها مشخص است و باید از پتانسیل دانشگاهها در این زمینه استفاده شود.

وی بر ارتقای سطح کیفی فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویی و دانشگاهی و کار بردی کردن آن تاکید کرد و اظهار داشت: یزد، جایگاه ویژه ای در انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی دارد و ما تلاش خواهیم کرد تا دستگاهها منابع مالی مشخص شده در قانون بودجه را به این سمت هدایت کنند.

این مقام مسئول همچنین خواستار اجرایی شدن آئین نامه هسته پژوهش ابلاغی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی توسط هسته پژوهش استان شد و گفت: در این آیین نامه اولویت های پژو.هشی در بخش های مختلف بازار سرمایه، بیمه ها، بانک ها ، گمرک و امور مالیاتی مشخص شده و هسته پژوهش باید آن بپردازد.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا