طبق معمول هرهفته، در این مجموعه خلاصه برخی از خبرهای آموزش عالی کشور در هفته ای که گذشت گردآوری شده است.

ثبت نام در بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي آغاز شد

بر اساس اعلام دبيرخانه بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي علاقه‌مندان شركت در اين دوره از جشنواره‌ براي ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه اطلاع‌رساني www.khwarizmi.ir مراجعه كنند.

دانشگاه شریف حق خود را پس گرفت

اتحادیه اروپا دو سال پیش دانشگاه شریف را تحریم کرده بود که سرانجام دادگاه حکم محکومیت اتحادیه اروپا را صادر کرد چرا که بر اساس اتهامات واهی دانشگاه شریف را تحریم کرده بود.پیش از این اتحادیه اروپا دانشگاه صنعتی شریف را به جرم همکاری در فعالیتهای هسته ای محکوم کرده بود. دانشگاه شریف هم با کمک یک وکیل انگلیسی سرانجام توانست حق خود را با شکایت از اتحادیه اروپا بگیرد.

تصمیم دو وزارت خانه برای اصلاح یک قانون قدیمی

این روزها وزارتخانه های علوم و بهداشت در حال بررسی یک قانون قدیمی و البته بسیار حساس دانشگاههای خود هستند. قانون هیأت امنای دانشگاههای کشور با تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست تغییر و بازنگری است. این قانون هم اکنون در تازه ترین شکل خود به 13 سیاست اجرایی تقسیم شده است. هر چند نقشه جامع علمی کشور تاکنون 4 بند این سیاستها را بررسی کرده اما وزیر علوم به بند 13 این طرح انتقاداتی را وارد کرده است. بر اساس این بند، رئیس هیأت امنا را اعضای هیأت امنا انتخاب می کنند این در حالیست که هم اکنون به طور خودکار، وزیر علوم رئیس هیأت امنای تمام دانشگاههای کشور به شمار می آید.

وزیر علوم آیین نامه جدید استعدادهای درخشان در مقطع دکترا را تأیید و امضا کرد

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم از تایید و امضای آیین نامه استعدادهاي درخشان دکتری توسط دکتر فرجی دانا خبر داد. به گفته وی معاون آموزشی وزارت علوم این آیین نامه را به دانشگاههای کشور ابلاغ می کند. آیین نامه استعدادهای درخشان دکترا از مهرماه 94 در دانشگاهها اجرایی می شود. وی با اشاره به مهم ترین شروط این آیین نامه تصریح کرد: بر اساس این آیین نامه، حداقل معدل لیسانس 16 و معدل فوق لیسانس 17 اعلام شده است و از تاریخ دانش آموختگی نباید بیشتر از دو سال گذشته باشد. همچنین داشتن نمره حداقل 500 تافل، آیلتس یا معادل آن از دیگر شرایط پذیرش به عنوان دانشجوی ممتاز دکتری از سوی وزارت علوم اعلام شد.

بیانیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه ها

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه ها بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه بر اهداف راهبردی ذیل تاکید و خاطرنشان شده است که وزارت علوم تلاش می‌کند شتاب بیشتری را در مسیر دستیابی به این اهداف پدید آورد:

-    استقرار جامعه دانش بنيان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌های شايسته، فرهيخته و نخبه

-    كسب جايگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جايگاه برجسته علمي در جهان

-    هم‌خواني پيشرفت علم و فنآوری در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي و فنآوری با پيشرفت‌های علمي جهان و نيازهای توسعه ‌ای كشور و آمايش سرزمين

-    کیفیت بخشی به آموزش عالی و برقراری ارتباط مؤثر بين دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشى و فناوری با صنعت و بخش‌هاى مختلف جامعه

-    توانمندسازى بخش غيردولتى براى مشاركت در توليد علم و فناورى

حاشیه های ابلاغ یک بخشنامه در دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد این روزها گرفتار حاشیه های ابلاغ یک بخشنامه شده بود. بر اساس بخشنامه فرهنگی که دانشگاه آزاد ابلاغ کرده بود نیروهای حراست واحدهای این دانشگاه اجازه برخورد با دانشجویان را ندارند، رئیس دانشگاه آزاد در این بخشنامه بر فرهنگ سازی در زمینه عفاف و حجاب تاکید کرده بود. با انتقاد برخی از مخالفان این بخشنامه، سرانجام حمید میرزاده به همراه معاون فرهنگی و مدیر کل حراست دانشگاه آزاد به کمیسیون آموزش فراخوانده شد تا در این باره توضیحاتی ارائه دهد. با این حال خطر از کنار گوش میرزاده و یارانش گذشت و کمیسیون آموزش از توضیحات میرزاده مبنی بر این دستورعمل جدید، قانع شد.

شهریه پردیس ها  گران شد

وزارت علوم پیش از این هم اعلام کرده بود که شهریه پردیسهای خودگردان را افزایش می دهد و این قول خود را عملی کرد. در این هفته سازمان سنجش کشور نرخ شهریه های پردیس های خودگردان را در مقطع دکترا اعلام کرد.بر این اساس، شهریه در دوره های پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در مقطع دکترای 93 بر اساس مصوبات هیات امنای دانشگاه ذیربط و حداکثر در رشته های تحصیلی گروه علوم انسانی 54 میلیون تومان (540 میلیون ريال) و در سایر گروه های 66 میلیون تومان (660 میلیون ريال) است.

وزارتخانه های علوم و نفت تفاهم نامه همکاری تحقیقاتی امضا کردند

معاونان پژوهش و فناوری وزارتخانه های علوم و نفت در نشستی در محل وزارت علوم و در جمع خبرنگاران به تشریح مفاد این تفاهم نامه پرداختند. آنان امضای این تفاهم نامه را در ذیل سیاست کلان کشور که هدایت تحقیقات و پژوهش برای رفع نیازهای جامعه است ارزیابی کرده و تصریح کردند: از گذشته با ایجاد دانشکده های نفت و پتروشیمی در دانشگاههای کشور و همچنین مراکز پژوهشی متعدد در وزارت نفت ارتباط خوبی بین دو وزارت برقرار بود که تقویت خواهد شد. براساس این تفاهم نامه ، فعالیت های مشترک دو وزارتخانه بر اساس اعلام نیاز و طرح های ارائه شده وزارت نفت انجام خواهد شد و واگذاری کلیه امور تحقیقات و فناوری میدان های نفتی کشور به دانشگاهها و حمایت از رساله های دکترای مرتبط با نفت و به کارگیری آنها در طرح های پژوهشی  کاربردی از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

شنیده هایی درباره ادغام دو دانشگاه

شیوه های جدید انتصابات و انتخابات روسای دانشگاههای کشور تا به اینجا رسید که بعد از تغییر رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، سرپرست تازه منصوب شده دانشگاه فنی حرفه ای، با حفظ سمت سکاندار این دانشگاه هم شد. این در حالیست که حتی کمیسیون آموزش هم به عملکرد وزارت علوم در این زمینه ایراد گرفت و توصیه کرد سرپرست دیگری برای این دانشگاه منصوب شود. شنیده ها حاکی است وزارت علوم قصد دارد با بازنگری در دوره های مهارتی، دست به ادغام دو دانشگاه فنی حرفه ای و علمی کاربردی بزند، ادغامی که به مصوبه مجلس بر اساس یک قانون سال 91 احتیاج دارد.

سرپرستان دانشگاه های شهرکرد، صنعتی قم و سمنان منصوب شدند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، طی احکام جداگانه ای دکتر شایان شاه محمدی را به سمت سرپرست دانشگاه شهرکرد، دکتر محمد صادق آخوندی را به سمت سرپرست دانشگاه صنعتی قم  و دکتر عباس هنر بخش رئوف را به سمت سرپرست دانشگاه سمنان منصوب کرد.

ماجرای استیضاح وزیر علوم و خبر یک بخشنامه محرمانه

موضوع استیضاح فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در هفته ای که گذشت حاشیه های زیادی به همراه داشت و در واقع یکی از اتفاقاتی که اکثر مسئولان کشور روی آن مباحثی را مطرح کردند. با آنکه لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پادرمیانی کرد که این استیضاح یک ماهی به عقب بیفتد اما هنوز برخی استیضاح کنندگان از حرف خود کوتاه نیامده و تاکید دارند این استیضاح باید هرچه زودتر اعلام وصول شود. در جلسه ای که این هفته برای بررسی آری یا نه گفتن به استیضاح وزیر علوم در مجلس برگزار شد، خبر از ابلاغ یک بخشنامه محرمانه توسط وزیر علوم هم رسید. به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس، در این بخشنامه تاکید شده که باید جلوی تنش ها گرفته شود، کرسی های آزاد اندیشی و دانشگاه ها فعال شود، باید به سوی اعتدال واقعی حرکت کرد و به تشکل های دانشجویی اهتمام شود و برای نشریات به صورت قانونی با درایت و تعامل مجوز داده شود.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا