فوق تخصص بیماریهای گوارشی بیمارستان شهید صدوقی یزد با بیان اینکه سوزش سر دل و........

فوق تخصص بیماریهای گوارشی بیمارستان شهید صدوقی یزد با بیان اینکه سوزش سر دل و ضعف در طول روزه داری امری طبیعی است گفت: در صورتی که بعد از افطار فرد دچار درد و سوزش سر دل شد این علائم هشدار دهنده است که احتمال وجود مشکل در دستگاه گوارش وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی: دکتر حسن سلمان روغنی فوق تخصص بیماریهای گوارشی در پاسخ به این سوال که آیا روزه داری موجب بروز مشکلات گوارشی در فرد روزه دار  خواهد شد گفت: به طور کلی شرایط فیزیولوژیکی طبیعی با روزه داری هیچ ناهماهنگی ندارد، افراد در محدوده‌ي فیریولوژیکی طبیعی دستگاه گوارش می توانند شرایط روزه داری را بدون پیدایش هیچ گونه آسیبی در دستگاه گوارش تحمل کنند و بدون نگراني روزه بگيرند.

وی افزود: افرادی که دچار زخم معده و اثنی عشر ثابت شده و به خصوص افرادی که عارضه و سابقه‌ي قبلی ( سوراخ شدگی یا پارگی معده و دستگاه گوارش ) دارند، خيلي بايد احتياط كنند.

دکتر سلمان روغنی متذکرشد: پیدایش ضعف و ناراحتی در ناحيه‌ي سر دل، در زمان عادت قبلی تغذیه ای پدیده ای کاملأ طبیعی است،  به طور طبیعی افراد در زمان ناهار دچار ضعف ، سوزش و درد ناحیه‌ سر دل می شوند اما در شرایط طبیعی این احساس ناخوشایند بیش از نیم ساعت طول نمی کشد و این علائم خودبه خود از بین می رود، این پاسخ طبیعی فیزیولوژیک معده به نبود غذا می باشد .

وی هشدار داد: اگر این پاسخ فیزیولوژیکی طولانی شد و یا فرد بعد از افطار دچار درد و سوزش سر دل شد این علائم هشدار دهنده است که  احتمال وجود مشکل در دستگاه گوارش وجود دارد .

این فوق تخصص بیماریهای گوارشی در پایان با اشاره به بوی بد دهان در هنگام روزه‌داري متذکرشد: خالی بودن معده و خشکی زبان دلیل بوی بد دهان در ایام روزه داری است و نشان دهنده‌ي وجود هیچ گونه مشکلی در دستگاه گوارش نیست و امری کاملأ طبیعی است .

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا