یزدفردا:اولین شرکت یزدی جهت تامین مالی از طریق بورس اوراق صکوک اجاره منتشر کرد

    پس از همایش تبیین فرصت های تامین مالی از طریق بورس که 15مرداد ماه در یزد برگزار شد و روشهای مختلف تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای فعالان اقتصادی استان تشریح گردید؛ اولین  مجوزسازمان بورس و اوراق بهادار دراستان مبنی برانتشار اوراق اجاره به منظور تامین مالی پروژه طرح تولید سرامیک پرسلان ضد اسید، شرکت مجتمع کاشی و سنگ پرسپولیس یزد درصدد پذیره نویسی 300 میلیارد ریال اوراق اجاره برآمده که ازطریق انتشار300 هزارورقه یک میلیون ریالی انجام می شود.
 این اوراق بانام و قابل معامله بوده  و با نرخ سود ٢٠ درصدی از امروز سه شنبه به مدت 5 روز (تا اول شهریور) در بازار سوم فرابورس پذیره نویسی می شود. سررسید اوراق 28 مرداد 1397 با موعد پرداخت سود هر سه ماه تعیین شده که توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه توزیع می شود.
 موضوع انتشار اوراق، خرید دو دستگاه سنگ شکن وتجهیزات مربوطه ساخت ایران و دو دستگاه بالمیل،7 دستگاه پرس،7 دستگاه ماشین آلات بسته بندی،ربات های جداکننده و تجهیزات و اجاره آن به شرکت مجتمع کاشی وسنگ پرسپولیس یزد است.
 در رابطه با ارکان اوراق اجاره یادشده باید گفت: موسسه اعتباری کوثربه عنوان ضامن ، شرکت تامین سرمایه امین متعهد پذیره نویسی ،تامین سرمایه نوین به عنوان بازارگردان، کارگزاری امین آوید عامل فروش و موسسه آیین محاسبان امین به عنوان حسابرس ارکان اوراق را تشکیل داده اند.
 معاملات دست دوم اوراق هم بعد ازاتمام پذیره نویسی در بازارابزارهای نوین مالی فرابورس امکان پذیرخواهد بود. خرید اوراق توسط علاقمندان مستلزم داشتن کد معاملاتی فعال بوده و همه سرمایه گذاران با مراجعه به یکی ازکارگزاری های عضو فرابورس می توانند نسبت به درخواست کد سهامداری اقدام کنند.

جعفری مدیر بورس منطقه ای یزد گفت : شیوه تأمین مالی با استفاده از اوراق صکوک اجاره، به صورت خلاصه اینگونه است: ابتدا شرکتی که احتیاج به نقدینگی دارد (بانی)، یکسری از دارایی‌های خود که برای اجارة مناسب هستند را انتخاب می‌کند. سپس یک شرکت با مقصد خاص (شرکت ناشر) تأسیس می‌کند. این شرکت با مقصد خاص از لحاظ قانونی دارای یک شخصیت کاملاً مستقل است. بانی دارایی‌های منتخب را به صورت یک سبد دارایی به شرکت با مقصد خاص می‌فروشد، با این توافق که شرکت با مقصد خاص پس از خرید دارایی‌ها مجدداً آنها را در قالب قرارداد اجاره در اختیار بانی قرار دهد. مدت اجاره و همچنین مبلغ اجاره بها با توافق طرفین تعیین می‌شود.

 در مرحلة بعد شرکت ناشر از طریق انتشار اوراق صکوک، دارایی‌های خود را به اوراق بهادار (صکوک) تبدیل می‌کند. اوراق صکوک دارای ارزش مساوی هستند و هر یک بیانگر مالکیت مشاع قسمتی از دارایی‌های مورد اجاره می‌باشند. به عبارت دیگر سرمایه‌گذارانی که اقدام به خرید اوراق صکوک می‌نمایند به نسبت میزان ارزش اوراق خود در مالکیت آن دارایی‌ها به صورت مشاع شریک می‌شوند.
وی افزود : بانی به موجب قرارداد اجاره باید مبلغ اجاره بها را طبق شرایطی که در قرارداد ذکر شده در اختیار شرکت ناشر قرار دهد. شرکت ناشر نیز باید اجاره بها را بین دارندگان صکوک تقسیم کند. هنگامی که مدت زمان اجاره به پایان می‌رسد، جریان نقدی حاصل از اجاره‌بها نیز متوقف می‌شود و مالکیت دارایی‌های مورد اجاره نیز در اختیار دارندگان صکوک است.حال اگر ارزش بازار دارایی‌های مذکور بیش از مبلغ اسمی مندرج در اوراق صکوک باشد آنگاه دارندگان صکوک پس از اتمام مدت زمان اجاره با فروش دارایی‌ها، سود سرمایه‌ای به دست می‌آورند  درآمد حاصل از اوراق صکوک نسبتاً پایدار و دارای ریسک اندکی است اما خود اوراق می‌توانند با ریسک کاهش قیمت مواجه شوند. طبیعتاً این موضوع می‌تواند انگیزة سرمایه‌گذاران برای خرید صکوک را کاهش دهد. به همین دلیل معمولاً همراه با اوراق صکوک یک سند اختیار فروش نیز در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد تا در صورت تمایل بتوانند دارایی‌های مربوطه را در زمان انقضای قرارداد اجاره به قیمت اسمی به خود بانی بفروشند.
مدیر بورس یزد افزود درحال حاضر شرکتهای تامین سرمایه وکارگزاری های بورس آمادگی انجام کلیه مراحل انجام کار را برای متقاضیان دارند.


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا