رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در واحد اطلاع رسانی و تامین مدرک در سال جاری، دسترسی همزمان به این منابع از نظر تعداد، تنوع و نحوه سرویس دهی در دانشگاه یزد را بی سابقه توصیف کرد.

دکتر محمد مهدی جلیلی با بیان اینکه هم اکنون، دانشگاه یزد به بزرگترین پایگاه­ های اطلاعاتی متصل شده است، گفت: این منابع با مساعدت معاون پژوهش و فناوری و پشتیبانی رئیس دانشگاه در سال 93 خریداری شده ­اند. وی دسترسی همزمان به این منابع از نظر تعداد، تنوع و نحوه سرویس دهی در دانشگاه یزد را بی سابقه توصیف کرد و افزود: منابع اطلاعاتی لاتین بصورت دو بسته ارائه شده است. در بسته اول امکان دسترسی به 5 پایگاه ارزشمند لاتین از طریق اینترنت دانشگاه و در بسته دوم امکان بهره­ گیری از سامانه تأمین مدرک با پشتیبانی 360 پایگاه اطلاعاتی علمی موجود است.

به گفته رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه، این سامانه هم از داخل دانشگاه و هم از بیرون قابل استفاده است. در زمینه منابع فارسی، دانشگاه پایگاه­های بسیار مهم و معتبر داخلی را مشترک شده است که این پایگاه ها عبارتند از:

1-    دسترسی تمام متن و نامحدود به منابع پایگاه نشریات ادواری ایران (پایگاه magiran)

2-    دسترسی به مقالات تمام متن کنفرانس­های ایران (سیویلیکا) بصورت سهمیه برای کاربران دانشگاه  

3-    دسترسی نامحدود به پایگاه  نمامتن

وی خاطرنشان کرد: آدرس این پایگاه ها در صفحه اینرنتی کتابخانه مرکزی درج شده است.

دکتر محمد مهدی جلیلی همچنین اظهار داشت: با توجه به تأکید ریاست دانشگاه، سرویس ارزشمند دیگری در این واحد راه اندازی شده است که از طریق این واحد کاربران دانشگاه می توانند نسخه الکترونیکی پایان­ نامه­ های موجود در پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (IRANDOC) را درخواست و دریافت نمایند. وی افزود: طبق تفاهم­نامه موجود هزینه پایان نامه، از طرف کاربران باید پرداخت شود.

دکتر جلیلی همچنین از رصد کردن پیشرفت های علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه در مرکز اطلاع رسانی و تأمین مدرک دانشگاه خبر داد و افزود: به همین منظور بر اساس آخرین اطلاعات مندرج در پایگاه ESI وابسته به موسسه تامسون رویترز که وظیفه ارائه فهرست برترین­ها را از نظر کمی و کیفی دارد  نام دو تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد آقایان دکتر دواز از دانشکده ریاضی و دکتر مظلوم اردکانی از دانشکده علوم پایه به عنوان دانشمندان ISI به چشم می خورد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا