با هدف توسعه همکاری­های علمی پژوهشی دانشگاه با شرکت برق منطقه ای یزد، نشستی با حضور مسؤولان و نمایندگان دانشکده های برق، مکانیک، صنایع، فیزیک، شیمی، اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی و هنر و معماری روز گذشته در دانشگاه یزد برگزار شد.

در این نشست مدیر دفتر تحقیقات شرکت برق منطقه ای یزد با موضوع "تبیین دیدگاه­ها و اولویت­های پژوهشی شرکت برق منطقه­ای یزد در تعریف و اجرای طرح­های پژوهشی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی" سخنرانی کرد.

مهندس امیر شریف یزدی در این سخنرانی به تشریح تحولات چشمگیر به­ویژه در سمت مصرف انرژی‌ و رفتارها و نیاز‌‌های جدید پرداخت. وی با بیان اینکه در طول چندین دهه همگرایی مشترکی بین علم، ثروت و سیاست برای ترویج و استفاده از روشهای پیچیده و پرهزینه در سمت تولید و مصرف انرژی برق وجود داشته است، گفت: به نظر می رسد روندها در سمت تولید به سمت روشهای کم هزینه و پاک و در سمت مصرف به سمت بهینه سازی انرژی است. وی به این موضوع نیز اشاره کرد که تحقیقات دانشگاهی با توجه به تخصصی بودن و حرکت در مرز علم، گاهی به آفت جزء نگری و عدم توجه به تبعات راهبردی دچار شده است و لازم است پژوهشگران در تعریف و اجرای طرح های تحقیقاتی ضمن توجه به پیچیدگی های ابزارهای علمی، از بررسی و تحقیق در مورد تبعات اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و رفتاری نتایج خود نیز غافل نشوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری مسایل و اولویت های پژوهشی ساده، کم هزینه و موردنیاز در حوزه های مختلف صنعت برق وجود دارد که به دلیل نبود درک مشترک طرفین و محدودیتها و ملاحظاتی که در هر دو سمت دانشگاه و صنعت برق وجود دارد، مغفول مانده اند. در نهایت به این موضوع نیز اشاره شد که تجربه دنیا در تحقیقات روش مرحله ای است به این معنی که بجای تعریف و اجرای پروژه های بزرگ، پرهزینه و با ریسک بالا، تعداد زیادی پروژه های کوچک و هدفمند اجرا و با پالایش آنها در مراحل مختلف، به سمت نتایج مطلوب و توسعه فناوری گام برداشته می شود.

در این جلسه پیشنهادها و انتقاداتی نیز از سوی اعضای هیأت علمی مطرح شد از جمله روند نامناسب، زمانبر و گاهی غیرشفاف شرکت برق منطقه ای یزد در ارزیابی طرحهای پژوهشی و پروپوزالهای ارائه شده از طرف دانشگاه، نامعلوم بودن سرنوشت سازمان انرژی خورشیدی، عدم ارائه جزئیات بیشتر در مورد اولویتها و نیازهای پژوهشی شرکت برق منطقه ای.

در پایان مقرر شد جلسات اختصاصی با دانشکده های مرتبط با حضور مهندس شریف یزدی برای تبیین شفاف تر صورت مساله ها، خواسته ها و انتظارات شرکت برق منطقه ای برگزار شود و عناوین اولویت های پژوهشی به طور دقیق تر و هدفمندتر و با ذکر جزئیات لازم در اختیار دانشگاهیان قرار گیرد.

شایان ذکر است که با پی گیری های مدیریت امور فناوری دانشگاه، قرارداد پژوهشی مرجعی به مبلغ 110 میلیون تومان با شرکت برق منطفه ای یزد منعقد شده تا امکان تعریف طرح‌های پژوهشی و پایان­نامه­های تحصیلات تکمیلی موردنیاز فراهم شود تا برخی مسایل اداری و مالی در داوری، ارزیابی، و پرداخت های مالی طرحهای پژوهشی فی ما بین حل و فصل شود.

عکس: رضاهژبر

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا