مدير كل مديريت بحران استانداري يزد با اشاره به اينكه در مهرماه مناسبت هاي ملي زيادي در كشور وجود دارد و افكار عمومي و رسانه ها دغدغه هاي مختلفي دارند پيشنهاد نمود روز وقوع زلزله بم به عنوان آغاز هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي در كشور اعلام شود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، "محمد حسين امامي" روز شنبه 19 مهرماه در نشست خبري با اصحاب رسانه كه به مناسبت هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي در محل سالن مديريت بحران در استانداري برگزار شد، پيشنهاد كرد: روز وقوع زلزله بم به عنوان آغاز هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي در كشور اعلام شود.
وي افزود: دراين هفته ملي برنامه هايي همچون دوره هاي آموزشي تخصصي، همايش هاي مرتبط، برپايي نمايشگاه دستاوردها، كنفرانس خبري، برنامه هاي تبليغاتي، راديويي و تلويزيوني، تبليغات شهري و محيطي،‌ برگزاري مسابقات و افتتاح پروژه هاي مرتبط در استان در دست اجرا قرار دارد.
امامي ادامه داد: در سال آبي جاري يعني حد فاصل مهرماه امسال تا سال آتي ميزان خسارت وارده به استان در ابعاد مختلف در خصوص بلاياي طبيعي در بخش هاي كشاورزي، منابع طبيعي، محيط زيست و ساير موارد 13 هزار و 800 ميليارد تومان است.
مديركل مديريت بحران استانداري با اشاره به اينكه وظيفه اصلي حفظ جان مردم در خصوص بناها و ابنيه برعهده سازمان نظام مهندسي است، گفت: بايد در خصوص فرهنگ سازي و نظارت بر ساخت و ساز بنا تلاش لازم صورت پذيرد.
امامي گفت: استان يزد كمترين بارندگي، بيشترين ميزان تبخير آب و بيشترين دماي بالاي حرارتي را در سطح كشور دارد و يكي از استان هايي است كه مناطق بياباني زيادي را تحت پوشش دارد و سالانه 86 ميليمتر متوسط بارندگي استان است، از اين رو سه و نيم ميليارد تومان براي بخش آب روستايي در نظر گرفته شده است.
وي با تاكيد بر حفظ تعادل بين بخش هاي خدمات، كشاورزي و صنعت، اظهار داشت: بي آبي اولين چالش استان يزد است و اگر روال بارندگي به اين منوال پيش برود در سال آبي جاري با قطعي يا جيره بندي آب در استان روبرو خواهيم شد.
امامي عدم صدور مجوز حفر چاه در چند سال اخير توسط دستگاه هاي مرتبط را يادآور شد و گفت: چالش هاي مهم پيش روي استان مواردي همچون بحران آب، وجود ريزگردها، آتش سوزي جنگل ها، تهديد حيات وحش مناطق محافظت شده و مشكلات حوزه كشاورزي و دام است.
وي با گلايه از نحوه محاسبه ميزان خشكسالي در كشور، گفت: استان يزد به دليل پايين بودن متوسط بارندگي آن جزو استان هاي روبرو با كاهش بارندگي محسوب نمي شود كه اين رويه اشتباه است و بايد در سطح ملي اصلاح گردد.
امامي در پايان عنوان كرد: استان يزد قلب تپنده و مركز ثقل كشور از لحاظ ايمني، امنيتي و مواصلاتي است و بايد مورد توجه ويژه مسئولان كشوري قرار گيرد و انتقال آب از حوزه هاي خارج از استان در برنامه ششم توسعه و آمايش سرزمين قرار گيرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا