ششمین دوره مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش آموزی استان با شرکت 188 تیم به میزبانی دانشگاه یزد در محل سالن امام علی این دانشگاه یزد برگزارشد و  مراسم اختتامیه آن شامگاه گذشته در محل سالن آمفی تئاتر این دانشگاه با حضور رییس دانشگاه یزد، رییس پارک علم و فناوری و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و جمعی از مسؤولان استان و خانواده های دانش آموزان برگزار شد.

هدف پارک علم و فناوری گسترش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان است

 معاون پارک علم و فناوری استان یزد در این مراسم با اشاره به این که  مسابقات یادشده هرساله برگزار می شود و این دوره با حمایت دانشگاه یزد بوده است گفت: پارک علم و فناوری سعی کرده است خلاقیت را در بین دانش آموزان گسترش دهد.وی افزود: در این دوره از مسابقات در 11 لیگ که 8 لیگ در رشته رباتیک ، 2لیگ در رشته شیمی شامل شیمی دبستان  و دبیرستان، 1 لیگ در رشته زیست شناسی بود.188 تیم و با حضور 450 نفر دانش آموز با هم به رقابت پرداختند.

دکتر فقیه خراسانی ضمن تشکر از حمایت دانشگاه یزد گفت: برگزاری این دوره از مسابقات در دانشگاه یزد از نکات برجسته این دوره است و برای اولین بار کمیسیون ملی یونسکو  ما را مورد حمایت قرار داد. این دوره از مسابقات با  تنوع زیادی از رشته ها همراه بوده است. وی از آموزش و پرورش استان و همچنین همکاری مدارس نمونه استان با فرستادن 70 تیم به این دوره از مسابقات تشکر کرد.

وی تاکید کرد این مسابقات بیشتر جنبه آموزشی دارد تا قهرمانی و حضور در این مسابقات بسیار با اهمیت است. وی ابراز امیدواری کرد این مسابقات مقدمه ای برای رشد و نوآوری و خلاقیت در سال تحصیلی جدید باشد.

دکتر فقیه خراسانی از سایر حامیان برگزاری این دوره از مسابقات که استانداری یزد، شورای شهر یزد، سازمان فنی و حرفه ای، بانک ثامن الحجج و بانک رسالت، گروه پیشگامان کویر یزد، شرکت الکترو کویر و شرکت آبسال کویر بودند قدردانی کرد.

وی در پایان تصریح کرد پارک علم و فناوری استان آمادگی دارد که در سال های آینده با حمایت دانشگاه یزد این مسابقات را در سطح ملی برگزار کند و این یک برند برای استان یزد خواهد بود.

هدف این مسابقات شناخت کاربری علوم است

معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش استان در این مراسم ضمن تسلیت به مناسبت ایام محرم و تشکر از حامیان برگزار کننده این مسابقات، این مسابقات را یک رویداد بزرگ علمی دانست و افزود: هدف از این مسابقات تنها برگزاری مسابقه نیست بلکه هدف شناخت کاربری علوم است تا دانش آموزان بر اساس آنچه در مدرسه و کارگاه ها آموزش دیده اند کار عملیاتی ارائه دهند.همچنین آنچه که دانش آموزان در ذهن دارند به توانایی تبدیل کنند و قدرت اعتماد به نفس خود را بالا ببرند .

محمود زارع  تاکید کرد این گونه مسابقات باعث تقویت استقلال ملی کشور می شود و کشور ما که در آستانه توسعه است به تخصص ها، دانش فنی، علم روز و دست های توانمند نیاز دارد و این ماموریت آموزش و پرورش و دانشگاه ها و موسسات آموزشی است که افرادی را تربیت کنند که بتوانند استقلال ملی کشور را حفظ کنند. کشور ما در زمینه های متعدد جز ده کشور برتر دنیا است و زمینه رشد علم در کشور وجود دارد و باید همه در این زمینه تلاش کنند.

کتابخانه مرکزی دانشگاه در خدمت دانش آموزان است

در ادامه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد تاکید کرد: این مسابقات روحیه تحقیق و جستجوگری را از دبستان و دبیرستان ایجاد می کند و از این جهت بسیار ارزشمند است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و این روحیه حفظ شود.

دکتر المدرسی افزود: برای این دانش آموزان در آینده دانشگاه محیط مناسبی خواهد بود تا این توانایی ها بهتر بروز پیدا کند.در دانشگاه یزد هدف گذاری بلندی که مدیریت جدید دارد این است که دانشجویان بلافاصله بعد از دانش آموختگی بتوانند شاغل شوند. وی تصریح کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه با راه اندازی سیستم الکترونیک از مدارس و خانواده های دانش آموزان استقبال می کند که از منابعی که در کتابخانه است از طریق اینترنت استفاده کنند.

راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری با هدف کسب و کار

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد هم که در این مراسم حضور داشت ضمن تشکر از برگزارکننده های این دوره از مسابقات گفت: بحثی که امروزه در کشور اهمیت دارد و مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به آن دارند بحث علم و فناوری است.

عباسعلی رضایی افزود: رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان تاکید کردند که کشور ما به جای متکی بودن به منابع نفتی در عرصه علم و فناوری گام های بلندتر و بهتری را مطابق برنامه چشم انداز 20 ساله نظام بردارد. وی افزود: خوشبختانه استان یزد با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است در حوزه آموزش و دانشگاه‌ها و همچنین ابتکارات و اختراعات و نوآوری شاهد پیشرفت های بسیار خوبی بوده است و امیدواریم این برنامه ها تداوم داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه بحث جدیدی که در پارک علم و فناوری مطرح است در خصوص منطقه ویژه علم و فناوری است، گفت: اهداف ویژه ای که این منطقه دارد بحث کسب و کار است. ما این امید را می دهیم که با درایت مسؤولان در آینده تأسیس و توسعه  شرکت های دانش بنیان را شاهد باشیم و فعالیت های شما در این حوزه مثمر ثمر باشد و اثر بخشی و بهره وری که مد نظر است در حوزه علم و فناوری در این منطقه ویژه شاهد باشیم.

این دوره از مسابقات بهترین دوره بوده است

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکودر این مراسم ضمن تشکر از رییس دانشگاه و برگزار کنندگان این دوره از مسابقات گفت: کاری که دانشگاه یزد، پارک علم و فناوری و دانش آموزان انجام داده اند برای توسعه و آبادانی کشور بسیار اثر گذار است و افزود: این دوره از مسابقات که در دانشگاه یزد برگزار شده است  بهترین دوره عمرکاری خود در کمیسیون ملی یونسکو بوده است.

دکتر سعیدآبادی در ادامه با اشاره به این مطلب که اگر بخواهیم یک حرکت درست را انجام دهیم جز در مسیر خدمت دانایی، نیکویی و کار خیر و کمک کردن به دیگران و زیبایی نیست و افزود: کاری که شما در این مسابقات انجام دادید بسیار مهم است و کمیسیون ملی یونسکو آماده همکاری برای برگزاری چنین مسابقاتی است.

وی افزود: ما در کشورمان و در حوزه علم یکی از کارهایی که از آن غافل هستیم و باید بیش از پیش انجام دهیم و یکی از موضوعات مهم سازمان جهانی یونسکو، بحث عمومی کردن علم است. بدین منظور که علم تنها در حیطه متخصصان و دانشگاهیان ما نباشد بلکه علوم مختلف باید در درون خانواده های ما و در دبستان ها وارد شود و اینگونه جشنواره ها و مسابقات که شما انجام داده اید در جهت عمومی کردن علم است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 18کرسی دانشگاهی یونسکو در سراسر کشور وجود دارد گفت: این کرسی های دانشگاهی این امکان را فراهم می آورد تا در شبکه یونسکو دستاوردها، دانایی ها و توانمندی ها ی جمهوری اسلامی ایران را بتوانیم با دنیا مبادله کنیم و در دسترس قرار دهیم. وی افزود: امروزه دانشگاه های مختلفی هستند که تقاضای کرسی های بزرگ و مختلفی دارند.

دکترسعیدآبادی پیشنهاد کرد: کرسی یونسکو در زمینه ارتباط،  ابتکار، خلاقیت و نوآوری را بتوانیم با کیفیت خوب در دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری یزد ایجاد کنیم و از این طریق استعدادهای درخشان یزد را مطرح کنیم و در پایان با اشاره به اینکه هر دو سال یکبار اجلاس جوانان در کشور پاریس برگزار می شود و دونفر نماینده از طرف ایران فرستاده می شود گفت: این امکان وجود دارد که با همکاری دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری بتوانیم نمایندگانی را از بین دانش آموزان با استعداد یزدی برای نمایندگی کشور ایران انتخب کنیم.

در پایان این مراسم اسامی تیم هایی که مقام اول تا چهارم را کسب کرده بودند اعلام شد و برندگان جوایز خود را دریافت کردند اسامی تیم های برنده بدین شرح است:

مسابقات رالی:

تیم امیدان یزد از مدرسه پسرانه فتاحی مقام اول

تیم استقامت  از مدرسه پسرانه مرادیان مقام دوم

تیم ربوتک  مقام سوم

تیم راک از مدرسه دخترانه امام حسین مقام چهارم

مسابقات مسیریاب:

تیم TAKTOM از مدرسه شهید دهقانی تفتی مقام اول

تیم NO.1 از مدرسه کارودانش شهید هقان تفتی مقام دوم

تیم سمپاد از مدرسه فرزانگان ناحیه 2 مقام سوم

مسابقات جنگجو:

تیم رعد از مدرسه جوادالائمه مقام اول

تیم جنگجوی قهرمان از مدرسه سیدالشهدا مقام دوم

تیم افعی سرخ از مدرسه سیدالشهدا مقام سوم

تیم زارائوزان از مدرسه سیدالشهدا مقام چهارم

مسابقات حل ماز:

تیم نوآوری و ابتکارات از مدرسه امام حسین مقام اول

تیم فکر زیبا از مدرسه شهید صدوقی مقام دوم

تیم مشاهیر اعظم از مدرسه مشاهیر اعظم مقام سوم

مسابقات میکروموس:

تیم ربات سازان برتر از مدرسه دانش پژوه/تیزهوشان شهیدصدوقی مقام اول

تیم تیزپا از مدرسه نصر مقام دوم

مسابقات فوتبالیست دبیرستان:

تیم برندگان کوچک از مدرسه فردوسی/ رجایی مقام اول

تیم پارما طبس از مدرسه فردوسی/ رجایی مقام دوم

تیم فردوسی طبس از مدرسه فردوسی/ ارشاد مقام سوم

مسابقات فوتبالیست دبستان:

تیم نابودگران از مدرسه موشکان طبس مقام اول

تیم پنجه عقاب از مدرسه موشکان طبس مقام دوم

تیم تایفون از مدرسه جوادالائمه مقام سوم

مسابقات زیست:

تیم سلاخان از مدرسه شهیدصدوقی ناحیه2 مقام اول

تیم جراحی دکتر شاهی از مدرسه فرزانگان دکتر شاهی مقام دوم

تیم SPECIAL از مدرسه فرزانگان حکیم زاده یزد مقام سوم

تیم دبیرستان دکتر شاهی از مدرسه فرزانگان دکتر شاهی مقام چهارم

مسابقات پدیده های شیمی:

تیم متفکران2 از مدرسه پسرانه جوادالائمه امام شهر مقام اول

تیم مبتکران از مدرسه دخترانه جوادالائمه مقام دوم

مسابقات شیمی دبیرستان:

تیم شیمی از مدرسه تیزهوشان ناحیه 2 مقام اول

تیم فرزانگان ناحیه 1 از مدرسه شهید مهدی زاده مقام دوم

تیم شیمی فرزانگان از مدرسه فرزانگان مقام سوم

خبرنگار: الهام میرفخرایی
تصاویر: فاطمه تیو

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا