رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

لزوم توجه قاطع به خواست و نياز ارباب رجوع و شنيدن سخنان پسنديده يا ناپسند مراجعان و قيام و اقدام براي دفع و رفع گرفتاري آنان از ناحيه رييس جمهور، وزيران، مديران ارشد، معاونان، مسئولان، مديران كل و كارگزاران نظام اسلامي يك وظيفه و تكليف قانوني در سراسر كشور است به ويژه كه اين تكليف حمايت شرع مقدس را ضميمه داشته باشد. انساني كردن مجموعه برنامه‌هاي نظري (حق و تكليف) و آميختن با عنصر اخلاق، شيوه عمل كارگزاران است. كارگزار در نظام اسلامي در برابر آحاد مردمي كه آنها را ولي نعمت خود مي‌داند بايد پاسخگو باشد. اگر مدير يا مسئولي در حل معضل مراجعان تعلل كند و با توجيه قصور و تقصير و تفسير به راي قانون، از انجام وظيفه سرباز زند اما حق ندارد بد‌خلقي و درشت خويي و تلخ كامي را پيوست پاسخ مراجعان كند و يا به كارمند محترمي بگويد از جلسه برو بيرون!! كه تكريم ارباب رجوع و احترام به همكار مدار و محور رفتار كارگزاران است و نه تحقير و تخفيف مردم و حاضران در جلسات اداري. استاندار يزد در مدت پذيرفتن اين مسوليت تا به امروز حسن خلق و متانت و مدارا را در ارتباط با مراجعان از هر صنف و گروه اجتماعي مشي و منش خويش قرار داده و بدين وسيله به كليه كساني كه به عنوان كاركنان دولت مكلف به انجام امور مردم و رسيدگي به مراجعات هستند عملاً‌نشان داده است كه روي گشاده و رعايت حرمت اشخاص و انبساط خاطر، ‌اولين قدم در راه گشايش مشكلات مردم است البته مردم در آينده قضاوت خواهند كرد كه استاندار چه عملكردي داشته و تا چه ميزان در امور اجرايي و كارهايي كه بايد بر آن نظارت داشته باشد موفقيت به دست آورده است و مديران شاغل در استان تا چه حد همگام با سياست‌هاي دولت تدبير و اميد بوده‌اند؟
اكنون جاي دريغ و حسرت است كه مي‌شنويم مسئولي بين مجموعه‌ي عوامل استانداري، كارمندي را با تخفيف و تحقير، آن هم در حضور عده‌اي از خود براند ولو آن كارمند در انجام كار تعلل كرده باشد و تاسف بارتر اينكه حاضران در جلسه اعتراضي ننمايند. حيثيت افراد در هر جايگاه و منزلت بايد حفظ شود و همگان در پيشگاه خداوند بزرگ يكسانند و ملاك برتري به تاكيد قران كريم و همه پيشوايان دين مبين اسلام، تقوا است و بس. خداوند متعال كه داناي آشكار و نهان است مي‌داند كه هر كس بر چه پايه‌اي از انسانيت ايستاده است. ما به عنوان انسان مسلمان موظفيم در جهت احياي سنت‌هاي رسول اكرم(ص) و ائمه هدي(ع) كه حتي با مخالفان خوش رفتار بودند و مروت و مدارا، مشي و منششان بود، حرمت افراد و اشخاص را پاس بداريم و تندخويي و بدخلقي مراجعان را با سيمايي گشاده و بياني نرم و شيوه‌اي متين به آرامش و صلاح دعوت كنيم كه قول سعدي عليه الرحمه گوياست:
اگر حنظل خوري از دست خوشخوي
به از شيريني از دست ترشروي
بدان اميد كه بشنويم مسئول ذي ربط از فرد مورد نظر در حضور حاضران در آن جلسه عذرخواهي نموده تا اين روش ناپسند در هر محيط اداري به ويژه در استانداري يزد منسوخ گردد.

مدير مسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا