معاون عمرانی استانداری  یزد در چهارمین پنل تخصصی در نمایشگاه فن بازار دانشگاه یزد با موضوع  نقش پژوهش و فناوری در مدیریت منابع آب، گفت: بحث آب جدی ترین بحث استان و ضروری ترین نیاز استان است که در یک سال گذشته دغدغه مدیران استان بوده و برنامه ریزی و توسعه استان نیز بر همین اساس در حال شکل گیری است.

سید محمدرضا سیدحسینی افزود: متاسفانه کشارزی به شکل سنتی و مصرف خانگی هم تغییر رویه پیدا نکرده در حالی که در استان جمعیت به یک میلیون و یکصد هزار نفر رسیده است اما با توجه به کاهش منابع آب هیچ تغییری در رویه مصرف آب نشده است و همچنان مثل گذشته این مصرف صورت می گیرد. وی افزود: پی گیری ها همه و همه معطوف به انتقال آب است ولی سوال اینجاست که اگر خط انتقال احداث نشود آیا ما می توانیم یزد را همینطور نگه داریم یا نه؟ و آیا با تکنولوژی امروز می توانیم مصرف را بهینه کنیم یانه ؟ سید محمد رضا سید حسینی خاطرنشان کرد: شاید الان در شرایط فعلی خیلی سخت است که بتوانیم با اعتبارات فعلی خط انتقال را احداث کنیم .

سید محمد رضا سید حسینی گفت: ما معتقدیم که هزینه ها انجام می شود ولی نتیجه یکسان و قابل استفاده ای هنوز از کل اینها بیرون نیامده است و نتیجه ای ملموس نداشته و در این راستا هرچند ظرفیت هایی خوب در استان وجود دارد اما همگرایی وجود ندارد تا آنها را به ثمر برساند. وی همچنین با اشاره به مصرف بالای آب در صنعت فولاد افزود: در یک سال گذشته هیچ مجوزی در خصوص فولاد داده نشده اما نسبت به تعهدات دولت گذشته مجبور به ادای آن بوده ایم.

 اسلامی مدیر عامل آب و فاضلاب استان یزد نیز در ادامه این پنل گفت: بحث اب جدی ترین مساله استان یزد است زیرا کم ترین باران  و بارش را در سطح کشور داریم و در سال های اخیر این میزان تا 30 درصد کاهش داشته است. وی افزود: منابع آبی استان نیز بسیار محدود است و محدودتر از آن نیز منابع آبی شیرین است که در برخی از شهرها حتی یک قطره آب شیرین نداریم که اردکان، میبد، بافق، بهاباد از جمله این موارد است.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد: در مرکز استان در بهترین شرایط 60 درصد نیاز آبی مردم را در فصل گرم می توانیم تامین کنیم که این بحرانی است که باید پیگیری شود. وی بیان کرد: نکته اساسی در استان یزد هوای شهر یزد است که شاید حدود 40 روز از سال دمای هوا بالاتر از 40 درجه است که به همین دلیل یکی از مشکلات ما این است که در تابستان نسبت به زمستان تا دو برابر افزایش مصرف آب پیدا می کند و این عدد در حال حاضر حدود 5 میلیون متر مکعب است در حالی که در تابستان این میزان به دوبرابر افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در استان یزد در مقایسه با استان های دیگر کشور چه در بخش خاتگی و چه در بخش غیر خانگی حداکثر استفاده را از آب می برند و کمترین سرانه مصرف را در کشور و کمترین هدر رفت را داریم که نشان دهنده مصرف بهینه است اما این که قیمت آب در محصول محاسبه می شود یا نه باید بررسی کرد . مدیر عامل آب و فاضلاب استان یزد ادامه داد: باید پرسید آیا مردم ما نیاز به اشتغال ندارند؟ اگر قیمت آب را بر اساس هزینه ها انتخاب کنیم ممکن است بسیاری از مشاغل تعطیل شوند و بسیاری از جوانان بیکار بمانند ولی ما معتقدیم که ارزش کاری آن نیز دیده شده است. اسلامی بیان کرد: استان ما امکانات و توانایی هایی دارد که باید از ان استفاده شود و در این راستا نیز قیمت آب در حقیقت در اختیار دولت است و کسی نمی تواند ان را تغییر دهد و در تمام طبقات مصرف، دولت مشخص کننده ان است ولی مدیریت استان در جهت ایجاد صنایع کم آب خواه بایستی تلاش نماید.

مهندس حسین غفوری، مدیر شرکت آب منطقه ای یزد نیز در ادامه این پنل گفت: ما بیش از سفره ها از آب های زیر زمینی استفاده می کنیم که این زنگ خطری برای استان است زیرا در دشت های استان نیز ما بیلان منفی داریم و میزان تبخیر نیز در دشت های استان 3 متر و 10 سانتیمتر است که این میزان بسیار زیاد است. وی افزود: یکی از راه های بهبود وضعیت آب، صرفه جویی و حفاظت از منابع آب است که بیش از 90 درصد آب های زیر زمینی در کشاورزی مصرف می شود. مدیر شرکت آب منطقه ای یزد خاطرنشان کرد: استان یزد راهی جز تامین آب از خارج استان ندارد که با توجه به افزایش مصرف آب ما در آینده با مشکلی بزرگ مواجه خواهیم شد.

مهندس حسین غفوری  تصریح کرد: اجرای خط دوم آب رسانی از بهشت آباد از برنامه هایی است که در استان برای حل بحران آب مطالعه شده و بحث خلیج فارس نیز برنامه دیگری است که ان هم باید از سوی بخش خصوصی صورت گیرد و پروژه دیگر نیز انتقال آب از خزر است که این بسیار احتمالش ضعیف است زیرا بحث زیست محیطی آن برای دریای خزر سنگین است.

وی افزود: تامین آب از آب ژرفی و فسیلی بحث مهمی است که کارهای مقدماتی آن انجام شده و در دو سفر ریاست جمهوری مصوب شد اما با توجه به برخی مشکلات استان دچار بی مهری شد که امیدواریم ان حل شود. مدیر شرکت آب منطقه ای یزد خاطرنشان کرد: برای تامین آب استان و توسعه پایدار در استان راهی جز انتقال آب نیست که یکی از انها خلیج فارس است و با توجه به هزینه زیاد آن که تقریبا حدود 13 هزار میلیارد تومان هزینه دارد و از بهشت آباد نیز 2 هزار 500 میلیارد تومان می شود که برای اینده استان راهی جز آن  وجود ندارد. مهندس حسین غفوری  نیز با اشاره به بحث هایی همچون آب شیرین کن گفت: بحث های آب شیرین کن، منبع پایداری نیست.

دکتر محمد مهدی جوادیان مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها نیز در این نشست بیان کرد: با توجه به محدود بودن منابع آب شیرین  ما در جهان نیز با بحران آب مصرفی روبرو هستیم اما با روش های مختلف مصرفی می توانیم ان را مدیریت کنیم. وی افزود: اولین مولفه چرخه هیدرولوژی، بارش است و باروری ابرها، افزایش راندمان ابرها را با خود دارد. وی افزود:  در دنیا پروژه های متعددی بررسی شده و اخیرا بیان شده که 43 کشور در این راستا فعالیت دارند و امسال نیز ما آماده اجرای این عملیات هستیم. مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در یزد خاطرنشان کرد: تا سال 2007 سازمان جهانی هواشناسی در خصوص باروری ابرها مسایلی را مطرح نمی کرد اما پس از ان باروری ابرها را مفید خواند و ان را باعث افزایش بارش دانست.

دکتر حسینعلی بهرامی دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی  نیز در این بخش از صحبت های خود گفت: یزد سابقه طولانی در بحث مدیریت بهینه آب دارد و شاید این سابقه ناشی از بعد اعتقادی، تدین مردم و پرهیز از اسراف و همچنین بهره برداری بهینه به لحاظ خشکی در استان است. دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی خاطرنشان کرد: مدیریت آب یک مدیریتی به هم پیوسته است که فقط دستیابی به منابع جدید نیست ولی در این راستا فرض کنید که انتقال صورت گرفت و اگر قرار شد بحث اسراف همچنان حاکم باشد، دورنمای این انتقال بازگشت به همین دوره است.

وی افزود: هر نوع دستگاهی در طبیعت آثار خاصی دارد که از ساده ترین آنها باروری ابرها و تا پیچیده ترین ان نیز این شکل است اما بحث سیکل طبیعی بارش، بحثی علمی است و اگر کسی دانش این مدیریت را داشت بدین معنی است که می تواند مدیریت کند. دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم مدیریت صحیحی بر مصرف داشته باشیم اما صنعت کاشی و سرامیک و سنگ اهن را توسعه دهیم و این ها بر خلاف هم هستند. وی ادامه داد:  در بحث کشاورزی مدیریت آب توزیع در مزرعه نیست بلکه مدیریت گیاه، زراعی است.

دکتر حسینعلی بهرامی گفت: از نمونه سازی و انتقال فناوری و تمام مواردی که مرتبط با صرفه جویی در مصرف آب باشد حمایت می شود ولی ما از راهکارها و فناوریهایی حمایت می کنیم که نقشی در صرفه جویی در مصرف آب و بالابردن کیفیت آب مصرفی دارند و از هر ایده ای در این راستا حمایت می کنیم و با گرفتن این ایده ها کار تخصصی می کنیم. دبیر ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان استان یزد کار جدی دارند که برخی از آنها ناامید شده و به یاس رسیده بودند که ما باید تلاش کنیم که این یاس به امید تبدیل شود و از هرگونه ایده ای که بویی از صرفه جویی داشته باشد حمایت می کنیم.

خبر و عکس: سید ضیا میررحیمی










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا