دکتر محمد رضا علمی مدیر گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد در آخرین پنل تخصصی در نمایشگاه فن بازار با موضوع نقش پژوهش و فناوری در رفع چالش های زیست محیطی گفت: یکی از چالش های موجود در این زمینه کمبود اعتبارات برای پژوهش و مطالعات محیط زیست است.

وی افزود: یکی از کارهای مهم در راستای حفظ محیط زیست آگاهی بخشی عمومی است که حتی برخی از مدیران ما نیز در زمینه محیط زیست آشنایی ندارند و با تصمیم گیری های نابجا خطراتی را برای کشور و محیط زیست ایجاد می کنند. مدیر گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد  تصریح کرد: اکثر مشکلات زیست محیطی به دلیل عدم آگاهی کافی و مدیریت های نادرست است که افراد براساس منافع خود باعث ضربه به محیط زیست می شوند. دکتر محمد رضا علمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات محیط زیست در استان یزد تنها ماندن است که به تنهایی در معرض تهاجم افرادی هستند که دید توسعه ای دارند.

مهندس امین شریف یزدی، نیز در این نشست با بیان اهمیت و ضروت نگاه جامع به مسایل زیست محیطی گفت: در هر مقطع زمانی اگر پژوهش راهبردی اهمیت دارد باید به کل موضوع نگریست و علاوه بر جز به کل نگری هم رسید. این کارشناس محیط زیست بیان کرد: مسائل واقعی ترکیبی شامل علم، مدیریت، اقتصاد، سیاست هستند و به تحلیل و راهکارهای ترکیبی نیاز دارند. مهندس امین شریف یزدی تصریح کرد: بر خلاف عقب ماندگی در امتداد یک خط، وقتی در یک مسیر دایروی عقب هستیم فرصت جهش و جلوافتادن وجود دارد.

وی ادامه داد: در اقتصاد مبتنی بر دانش تعداد بیشتری از مردم  در بخش خدمات و تعداد کمتری در تولید معدن، ساختمان و کشاورزی فعالیت خواهند کرد. این کارشناس محیط زیست گفت: بعد از خوردوها، برق نیروگاه ها دومین متهم آلودگی هوا هستند که باید با برنامه ریزی ان را کاهش دهند.

مهندس سادات موسوی، مدیر کل محیط زیست استان یزد نیز در این پنل گفت: از ابتدای شروع دولت قسم نامه ای را داشتیم که به نوعی مساله محیط زیست به عنوان اولویت هایی بود که هنوز به طور کامل تحقق نشده است. وی افزود: نگاه آموزشی و اهمیت آن از نظر من برای دستیابی به محیط زیست سالم امری اساسی است که هنوز کمتر اتفاق افتاده که حاصل آن تفکرات محیطی همراه با مشکلات زیاد است که نمونه ان دریاچه ارومیه بوده که حاصل تفکرات ناسالم است.

مهندس سادات موسوی گفت: استان یزد با توجه به تنوع گونه های زیست محیطی باید از لحاظ فرهنگ حفاظت از آن نیز به نوعی در کشور سرآمد باشد که در این دوره به مدد ارتباط خوب با دانشگاه، اتاق های فکر تشکیل شده و از استادان دانشگاه استفاده می شود.

مدیر کل محیط زیست استان یزد بیان کرد: در استان یزد متاسفانه در دو دهه پیش تاکنون علی رغم جاذبه ها و سرمایه های استانی بیشتر توسعه صنعتی و معدنی بوده است و مسائلی مثل حمل و نقل و گردشگری به نحوی مغفول مانده است که امیدواریم در دوره جدید با تعامل بیشتر این مشکلات حل شوند.

مهندس سادات موسوی خاطرنشان کرد: متاسفانه با حمایت های سیاسی نامناسب، با برخی از مشکلات زیست محیطی از جمله ترویج نامناسب ناحیه های صنعتی مواجه هستیم که کلیه مشکلات در راستای همین تصمیمات نامناسب بوده است.

وی تصریح کرد: بحث اجتماع و مردم و مشارکت مردم در حال تقویت است که امیدواریم با این امر ما بتوانیم در حوزه های طبیعی و صنعتی تصمیم گیری های مناسب داشته باشیم و به دور از تصمیم گیری های سیاسی به صورت کارشناسی کار کنیم .

مدیر کل محیط زیست استان یزد افزود: برون رفت از سیاست های گذشته و تصمیم گیری های جدید در دستورکار ماست که امیدواریم در دهه آینده به نحوی مشکلات مطرح شده کم شود و آنها را کنار بزنیم و تکنولوژی کم آبخواه و حذف صنایع فولاد صورت گیرد.

وی افزود: با همکاری دانشگاه یزد و محیط زیست برخی از طرح ها در راستای حل کاستی های گذشته در دست اجراست و با اتکا به علم و دانایی فعالیت ها در راستای ایجاد محیط زیست سالم رو به افزایش است. مدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: 150 نماینده مجلس احداث جاده ابر و ادغام اداره محیط زیست و منابع طبیعی را امضا کرده اند که در این راستا امیدواریم با مشارکت مردم آن را تحقق بخشیم.

دکتر محمدرضا وظیفه شناس عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی نیز در این نشست گفت: تغییر در یک شرایط ممکن است بسیاری از شرایط را تغیر دهد که خشکسالی و سرمازدگی می توانند از این جمله باشند. وی افزود: سطح زیر کشت استان 130 هزار هکتار است اما سوداوری و عدم بهره گیری از محصولات سالم و بومی و استفاده از منابع پرآب از عواملی است که ممکن است به محیط زیست امروز ما آسیب برساند و زندگی مردم را به خطر بیاندازد.

دکتر محمدرضا وظیفه شناس بیان کرد: بسیاری از پژوهش ها که به عنوان پایان نامه های دانشجویی انجام می شود باید با مطالعه دقیق و زیست محیطی از مطالعه عمیق بهره برده و جوابی کاربردی استخراج نماید. وی ادامه داد: ما می توانیم در قسمت خدمات قدم های خوبی برداریم و به جای تولید و از بین بردن محیط زیست از این خدمات به خوبی استفاده نماییم و سوداوری خوبی در این عرصه داشته باشیم و از ضربه به اقتصاد استان جلوگیری نماییم. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گفت: ما در بازدیدها می بینیم که خیلی خطرات به خصوص در زمینه آب و کم آبی بیشتر است.

 

دکتر حسن دشتی، مدیر بخش تحقیقات اداره کل منابع طبیعی استان یزد گفت: بهره برداری از منابع استان یکی از مسائل اساسی استان یزد است که اگر به این شیوه کنونی ادامه دهیم ادامه زندگی برای ساکنان استان مشکل خواهد شد. وی افزود: یک نیاز پژوهشی مهم برای استان با توجه به خشکی محیط زیست مشخص کردن میزان بهره برداری از معادن بدون آسیب به محیط زیست است که ما از این تحقیق حمایت خواهیم کرد.مدیر بخش تحقیقات اداره کل منابع طبیعی استان یزد تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های موجود عدم شناسایی گونه های زیست محیطی استان و عدم تاکید بر شناخت این گونه هاست که در این راستا نیز نیازمند کار تحقیقاتی قوی هستیم.

دکتر محمد رضا اختصاصی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در این پنل گفت: مدیریت محیط زیست و بیابان موقعی مفهوم پیدا می کند که ما ارزش آنها رابدانیم. وی افزود: ‍ما اگر بخواهیم از ظرفیت های زیست محیطی استفاده کنیم بایستی با مطالعه دقیق ان و بررسی جامع و همه جانبه میزان بهره برداری بدون عوارض از منابع طبیعی را مشخص نماییم. استاد دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: کارشناسان ما در دادگستری هم قیمت برخی از گونه های منابع طبیعی را نمی دانند که این نیز مشکل اساسی است زیرا نمی توان در خصوص تخریب آن هزینه ای مشخص کرد و خسارت گرفت.وی افزود: متاسفانه منابع طبیعی و محیط زیست کشور یک معمار مناسب برای قیمت گذاری ندارد.

این پنل آخرین پنل تخصصی بود که به عنوان برنامه جنبی در نمایشگاه فن بازار برگزار شد. نمایشگاه فن بازار فردا در دانشگاه یزد به کار خود خاتمه می دهد.

خبروعکس: سید ضیا میررحیمی










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا