سومین نشست شورای هماهنگی آموزش عالی استان با حضور روسای دانشگاه‌ها و مراکز اموزش عالی استان یزد و نمایندگان آنان عصر روز چهارشنبه بیست و چهارم دی ماه جاری در دانشگاه علم و هنر استان یزد برگزار شد.

در آغاز این نشست دکتر محسن برزگری، معاون آموزشی دانشگاه علم و هنر یزد با معرفی این دانشگاه، گفت: دانشگاه علم و هنر یزد قریب به 6 هزار دانشجو شاغل به تحصیل دارد که برخی از انها در کارشناسی ارشد ناپیوسته ادامه تحصیل می دهند.

وی افزود: یکی از معضلات اساسی ما در خصوص انتقالی دانشجویان است و با توجه به اینکه در سه سال گذشته نیز  بیشترین ریزش و کمترین پذیرش دانشجو را داشته ایم، در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته قریب به 40 درصد و کارشناسی ناپیوسته نیز به 60 درصد پذیرش رسیده ایم.

معاون آموزشی دانشگاه علم و هنر یزد بیان کرد: ما نسبت به سال گذشته 20 درصد کمتر جذب دانشجو داشتیم که این زنگ خطری برای ماست و باوجود هزینه های بالا به ویژه در زمینه پرداخت حقوق 90 عضو هیات علمی، این وضعیت بسیار نگران کننده است.

دکتر محسن برزگری خاطرنشان کرد: هرچند  مقطع تحصیلات تکمیلی برای دانشگاه سود اوری ندارد ولی چاره ای نیست که زنجیره را کامل کنیم و در این راستا امسال با کمک دانشگاه مادر استان و چند دانشگاه دیگر دو رشته در مقطع دکترا راه اندازی کرده ایم. معاون آموزشی دانشگاه علم و هنر یزد تصریح کرد: وضعیت دانشجویان ما الان بد نیست اما در دو سال آینده مقطع کارشناسی ما با مشکل روبرو خواهد شد.

در ادامه سید حبیب الله میرغفوری،  رییس دانشگاه علم و هنر یزد گفت: ما معتقدیم که جذب دانشجو از مشکلات اساسی است که ما نیز همچون برخی دیگر از دانشگاه ها در شعبه های اردکان و اشکذر به ان گرفتاریم و در این شعبه ها تنها کارشناسی ارشد پذیرش داریم.

دکتر اولیا، رییس دانشگاه یزد با اشاره به تشکیل این شورا گفت: با هم افزایی اندیشه ها در این شورا می توان آموزش عالی استان یزد را به سمت جلو سوق داد  زیرا در این راستا نمی توان به مراکز دیگر همچون استانداری تکیه کرد بلکه ابتدا از خود شروع کنیم. وی همچنین بیان کرد: این شورا می تواند بسیاری از وظایف و مأموریت های شورای پژوهشی و فناوری استانداری یزد را برعهده گرفته و به انجام برساند.

وی افزود: چالش اصلی تمامی دانشگاه های استان در خصوص پذیرش دانشجو است و با توجه به اینکه استان یزد به لحاظ طبیعی جذابیت ندارد و علاوه بر آن تکیه بر پذیرش دانشجوی بومی نیز نمی تواند راهگشا باشد لذا  باید با عزم جدی برای حل این مسأله برنامه ریزی کرد.

رییس دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: ما می توانیم با افزایش کیفیت آموزش عالی در استان امکان جذب دانشجو را از استان های دیگر فراهم نماییم و با جذب دانشجوی غیر بومی این معضل را حل نماییم.

دکتر اولیا تصریح کرد: ما می توانیم با تقسیم کار بین مراکز دانشگاهی و آموزش عالی استان امکان توافق های بیشتر را فراهم نموده و از موازی کاری ها جلوگیری نماییم. وی افزود: ما در دانشگاه یزد با توجه به رشد ملایم در نظر داشتیم تا چند سال آینده به 16 هزار دانشجو برسیم اما در نشستی در دانشگاه این مقرر شد تا سال 99 به 15 هزار نفر برسیم که این چشم انداز در آینده ای نزدیک برای تصویب نهایی در جلسه هیأت امنای دانشگاه  مطرح خواهد شد.

رییس دانشگاه یزد گفت: بحث شهرستانها و رشته های تحصیلی دو چالش عمده مراکز آموزش عالی استان یزد است که باید با هم اندیشی از بار این مشکلات بکاهیم.

 

دکتر ناصر صدرا ابرقویی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد نیز در این نشست گفت:‌ بحث اموزش و دانشگاه بحثی است که در چند سال اخیر بیشتر به چالش کشیده شده و اگر به آماری  که رسانه ها مطرح می کنند، توجه کنیم دانش آموختگان دانشگاه ها درصد بیکاری بالایی دارند و بیش از 80 درصد شاغلان در صنعت و تولید دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند.

وی افزود:‌ چیزی که در کشور ما به ان توجه نشده است این است که هیچ مرجعی تحت عنوان تشخیص صلاحیت شغلی وجود ندارد و این نقطه ضعف است. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد خاطرنشان کرد:‌ در دانشگاه جامع بحث صلاحیت شغلی بوجود امد و ان به تصویب رسید اما ادامه پیگیری آن در کشور صورت نگرفت که اگر این حرکت ادامه یابد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. دکتر ناصر صدرا ابرقویی گفت:‌ ما باید استانداری را به طرف خود بکشانیم و انها را به استفاده از پتانسیل دانشگاه سوق دهیم تا بتوان از نادیده گرفته شدن جلوگیری کرد.

دکتر غضنفر میرجلیلی قائم مقام رییس دانشگاه امام جواد(ع) نیز گفت: ما باید با توجه به این جلسات پیگیری ها را بیشتر کنیم و بحث هایی همچون تاسیس رشته را با تشکیل کمیته های تخصصی عملی نماییم. وی افزود: باید تمرکز و درآمد ما به غیر از پذیرش دانشجو باشد که تاسیس شرکت های دانش بنیان از جمله این موارد است که ما در دانشگاه امام جواد دو نمونه آن را با کمک پارک علم و فناوری با عنوان طراحی لباس و کامپیوتر  ایجاد کردیم. قائم مقام رییس دانشگاه امام جواد(ع) خاطرنشان کرد:‌ قطب بندی مساله مهمی است که می توان بسیاری از مشکلات را در چارچوب آن حل کرد و تعاملات میان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را ارتقا داد.

دکتر محمدرضا اسلامی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد نیز در این نشست گفت:  استان یزد یکی از خدمات برتر اموزش عالی است که دارالعلم و دار العباده بودن محیطی مناسب را برای دانشجویان بوجود اورده است. وی افزود: ما در رابطه با دانشگاه یزد و دانشگاه های دولتی معتقدیم که اگر دانشگاه رشته ای را نداشته این یعنی از دست دادن فرصت، زیرا که دانشجویان کمتر از رتبه 5 هزار هیچ کدام نمی خواهند که به دانشگاه های دیگر بروند و دانشگاه باید این رشته ها را داشته باشد تا خلاها را پرکنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد خاطرنشان کرد: یکی از هم افزاییها نگاه به نمونه های الگویی است که در دانشگاه آزاد یزد رشته پزشکی داریم که از طریق تعامل با دانشگاه علوم پزشکی بسیار خوب عمل کردیم و مسائل هزینه ای نیز به نحو مناسبی حل شد.

دکتر محمدرضا اسلامی بیان کرد: یکی از چالش های ما این است که در 9 شهرستان واحد دانشگاهی داریم و بخشی از این سرمایه ها بلااستفاده مانده است که باید با همکاری دانشگاه های دولتی از دوباره کاری و صرف هزینه های نابجا جلوگیری نماییم.

دکتر عباس کلانتری  رییس دانشگاه ایت الله حائری میبد نیز در ادامه بیان کرد:‌ در دانشگاه های دولتی به نظر می رسد که گرفتن دانشجوی شبانه مقرون به صرفه نیست بنابراین اگر مصوب کنیم که در مقطع شبانه دانشجو پذیرش نداشته باشیم می توانیم گامی هم برای همکاری با مراکز غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد برداشته باشیم.

 وی افزود: پژوهشکده های ما در استان ضعیف است به نحوی که پژوهشکده فعال که در ان کار تخصصی انجام شود، نداریم و اگر ما بتوانیم پژوهشکده های مستقلی را تعریف کنیم، کارساز است. رییس دانشگاه ایت الله حائری میبد تصریح کرد: بسیاری از دانشگاه ها طرح جامع ندارند که اگر این طرح وجود داشته باشد می توان دانشگاه ها را تخصصی کرد و از موازی کاری ها  کاست.

سید عبد السعید حسینی زاده نماینده دانشگاه پیام نور یزد نیز گفت: دانشگاه پیام نور استان یزد در قسمت پژوهش موفقیتی دارد که سال گذشته مجوز پژوهشکده پوشش های نانو ساختار را گرفته که این امری بسیار مهم برای جامعه است. وی افزود: تنها پژوهشکده در دانشگاه پیام نور بعد از آموزش از راه دور این پژوهشکده است که از سال قبل راه اندازی شده و در حال حاضر با امکانات و تجهیزات بسیار مناسب فعال است که 20 عنوان مقاله معتیر جهانی را نیز به ثبت رسانده است.

دکتر حسین غفوری رییس دانشگاه  اردکان نیز گفت:‌ بحث تفاهم نامه ها از موارد پیشنهادی است که می توان رشته های جدید را در چارچوب آن ایجاد کرد. وی گفت: اخیرا دانشگاه اردکان با دانشگاه کاشان تفاهم نامه ای امضا کرده است.

دکتر فضل لله رضایی رییس دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: از سال 91 دانشگاه فرهگیان با توصیه مقام معظم رهبری ایجاد شده است

وی افزود: ما الان در دانشگاه فرهنگیان یزد 7 رشته داریم که مورد نیاز آموزش و پرورش است و تقریبا در کل کشور به صورت یک قطب فعالیت می کند. وی افزود: تاکنون 515 نفر دانشجو پذیرش داشتیم که 200 نفر نیز به ان اضافه شد و بالغ بر نیمی از انها در دوره کارورزی هستند.

معصومه طباطبایی معاون هماهنگ کننده دانشگاه آزاد یزد نیز در پایان با اشاره به اهمیت استفاده از اعضای هیات علمی در دانشگاه ها گفت: برای نگه داشتن شأن و منزلت هیات علمی و استفاده از توانمندی های هیأت علمی یک دانشگاه در دانشگاه های دیگر لازم است بین دانشگاه ها تفاهم نامه ای به امضا برسد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا