مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد در جمع بازاریان عنوان کرد: هدف، به ثبت رساندن خشت و گل و کوچه و ساختمان نیست بلکه به دنبال ثبت یک شهر اسلامی، عقاید، ارزشهای دینی و فرهنگ آن هستیم.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نشست مشورتی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد با کسبه بازار درخصوص همفکری و هماهنگی برای ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد برگزار شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد در این جلسه عنوان کرد: هر سال یک اثر تاریخی از کشور جهت ثبت جهانی به سازمان یونسکو معرفی می گردد که با رایزنی های به عمل آمده شهر یزد برای سال 2016 میلادی انتخاب شده است. ثبت جهانی معرفی یک اثر به دنیا است و هیچ نوع دخالتی در مدیریت داخلی اثر ندارد. ضروری است بگونه ای بیان کنیم که چگونه می خواهیم این بافت را مدیریت کنیم و از آنجا که بازار هسته بافت تاریخی است و 30 هکتار از بافت مورد نظر را شامل می شود لذا نقش بازار در ثبات و توسعه شهر بر کسی پوشیده نیست و علاقمندیم که کسبه بازار پیشنهاد و راهنمایی خود را در این راستا ارائه دهند.

مجتبی فرهمند افزود: یک مجموعه تاریخی بدون حضور مردم و چگونگی شکل گیری آن مطرح نمی شود. تفاوت شهر یزد با سایر شهرهای دنیا این است که شهر یزد یک شهر زنده اسلامی است و سابقه روستا بودن، قلعه بودن و .... را ندارد و نکته مهم دیگر مردمی بودن آن است یعنی اینکه توسط مردم ساخته شده  نه توسط یک حکومت یا حاکم خاص.

وی تصریح کرد: هدف، به ثبت رساندن خشت و گل و کوچه و ساختمان نیست بلکه به دنبال ثبت یک شهر اسلامی، عقاید، ارزشهای دینی و فرهنگ آن هستیم.

شایان ذکر است  بازاریان یزد  نیز ضمن تشکر از برگزاری این جلسه به بیان مسائل موجود و ارائه راهکار پرداختند و مواردی نظیر امنیت بازار، نداشتن پارکینگ مناسب، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، سرویس بهداشتی مناسب و سیستم اطفای حریق در بازار از جمله موضوعاتی بود که مطرح شد و  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا