رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

«فاطمه آليا در گفتگو با خبرنگار فرهنگي خبرگزاري خانه ملت، در خصوص دعوت از الهام چرخنده براي حضور در كميسيون فرهنگي گفت: با بررسي فعاليت‌هاي الهام چرخنده و مطالعه گزارش‌هاي رسيده از سفرهاي وي به شهرستان‌ها تصميم گرفتيم از وي براي حضور در مجلس دعوت كنيم.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: علت اين دعوت شيوه وي درباره فراهم كردن زمينه جهت داوطلب شدن 3900 نفر براي محجبه شدن بود كه اقدام ارزنده‌اي است.
وي در ادامه با بيان اينكه رويكرد مجلس مطالبه جامعه يعني تقويت راه‌هاي گسترش عفاف و حجاب است، عنوان كرد: قصد داشتيم با دعوت از الهام چرخنده ضمن قدرداني، كميسيون و همكاران را در جريان فعاليت‌هاي وي قرار دهيم.
آليا تصريح كرد: ويژگي‌هايي كه چرخنده از نظر سن و سال دارد و همچنين راهي كه تا كنون طي كرده (تجربه زندگي در غرب، بي‌حجابي و باحجابي) و انتخاب آگاهانه‌اي كه داشته است ظرفيتي است براي هدايت نسل جوان امروز تا به اصالت و فطرت خود توجه كنند.
حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه رسيدگي به اوضاع فرهنگي جامعه را در دستور كار دارند مي‌توانند از ظرفيت وجود يك مجري كه مي‌تواند با زبان و ادبيات هنري اين اهداف را دنبال كند استفاده كنند.»1
«نيره اخوان بيطرف،‌ عضو فراكسيون زنان مجلس نهم در ادامه با بيان اينكه بزرگ‌ترين اتفاق در زندگي هر شخص اين است كه سيئات گذشته‌اش به حسنات تبديل شود،‌ گفت: اكنون در زندگي آن 3900 نفري كه پوشش چادر را براي حجاب خود برگزيده‌اند، تغييرات اساسي ايجاد شده است. همچنين فاطمه آليا،‌ ديگر عضو فراكسيون زنان مجلس نيز در ادامه با اشاره به جشنواره‌هاي مختلفي كه به صورت مداوم برگزار مي‌شود بيان كرد: با وجود برگزاري جشنواره‌ها، همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي مختلف تاكنون نتيجه چنداني نگرفته‌ايم اما اكنون با فراهم آمدن چنين شرايطي مي‌توان به‌عنوان يك ظرفيت از آن استفاده كرد. لذا الان زمان امتحان ما فرا رسيده است كه چگونه از اين موقعيت استفاده كنيم.»2
« الهام چرخنده در «كميسيون فرهنگي» مجلس شوراي اسلامي، همسر سابقش را به انتشار عكس‌هاي شخصي‌اش متهم كرد و خطاب به حاضران در جلسه گفت: هم‌اكنون با دو پسرم زندگي مي‌كنم و عكس‌هاي شخصي كه در شبكه‌هاي اجتماعي و از رسانه‌هاي خارجي منتشر مي‌شود عكس‌هاي زمان متأهلي بنده بوده كه ممكن است آنها با خريدن همسر من به اين عكس‌ها دست پيدا كرده باشند لذا من به حمايت شما احتياج دارم.
وي ادامه داد: زماني كه به خارج از كشور سفر كرده برج ميلادي وجود نداشت و وقتي برگشت در كنار تغييرات جديد شهر مثل ساخت برج ميلاد شاهد دختران و زناني بوده كه مبدل به يك چهره عروسكي شده بودند.
چرخنده گفت: سفرهاي زيادي به خارج از كشور داشتم و بارها به من پيشنهاد حضور در فيلم‌هاي اروپايي و يا در سفرم به هند پيشنهاد بازي در يك فيلم باليوودي شد كه من آنها را رد كردم.»3
«فرشيد نوابي، همسر سابق الهام چرخنده بخشي از صحبت‌هاي اين بازيگر سينما و تلويزيون را تكذيب كرد و گفت ذكر چند نكته را جهت تنوير افكار عمومي و دفاع از حقوق تنها فرزندم بر خود لازم مي‌دانم.
1- در ارتباط با عكس‌هاي منتشره از ايشان و اتهام خريدن بنده توسط رسانه‌هاي بيگانه اميدوارم منظورشان همسر اولشان بوده باشد و اگر هم منظور بنده بوده صراحتا بفرمايند تا توضيحات لازم به محضر مردم شريف ايران داده شود و البته حق پيگيري و شكايت را براي خود محفوظ مي‌دانم.
2- حضانت تنها پسر من ارسطو، مطابق راي دادگاه و خواسته ايشان به بنده داده شده و اكنون پسرم با من زندگي مي‌كند و گه گاه به مدت 24 ساعت فرزندم را ملاقات مي‌كنند و به هيچ عنوان نه حالا و نه هيچ وقت پسرم با ايشان زندگي نكرده و نخواهد كرد.
3- فقط خواستم از سازندگان برج ميلاد به خاطر سرعت عملشان در ساخت اين پروژه عظيم تشكر كنم كه در طول يكسال و نيم كه ما در كشور مالزي از سال 88 تا 90 زندگي مي‌كرديم اين برج مرتفع را ساخته اند. و همينطور سينماي باليوود كه علي رغم اين كه هرگز سفري به هند نداشتيم از وجود ايشان در پروژه‌هاي خود محروم شدند و خداوند آگاه به سر خفيه است.»4
جامعه به خوبي آگاه است كه هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر نمايد. تقدير از خانم بازيگري كه حجاب برتر را انتخاب نموده نيز اقدامي موثر و به جا و پسنديده است. ضمناً ‌بايد انتشار عكس‌هاي خصوصي هر زن يا خانواده‌اي را در سايت‌ها و رسانه‌ها به شدت تقبيح نمود. اما دعوت كميسيون فرهنگي مجلس از خانمي كه حجاب برتر را انتخاب نموده بويژه آنگاه كه زمينه طرح اختلافات خانوادگي مطرح مي‌گردد بنا به دلايلي كه ذكر خواهد شد نبايد در اولويت كاري نمايندگان مجلس باشد بنابراين نظر نويسنده اين سطور هم اين است كه:
«چادري شدن يك زن، اتفاق خارق العاده‌اي نيست، هر چند كه اگر از منظر عنصر "شهرت" به ماجرا نگاه كنيم، چادر به سر كردن يك بازيگر زن، آن هم نه در فيلم كه در عرصه زندگي مي‌تواند ارزش خبري داشته باشد.
اما اين كه يك سري از نهادهاي عمومي، از اين اتفاق ذوق زده شوند و اين ذوق زدگي شان نيز همچنان ادامه يابد، نمي‌تواند رويكردي خردمندانه باشد چرا كه قضيه را آنقدر لوث مي‌كند كه حتي اگر هدفشان ترويج حجاب نيز باشد، نقض غرض مي‌شود.
تقدير از محجبه شدن يك بازيگر زن- كه معلوم نيست همچنان بازيگر بماند يا خير و البته مهم هم نيست - يك امر است كه مي‌تواند يك بار رخ بدهد و تمام شود ولي مدام روي او مانور دادن و او را بر سر گذاشتن و حلوا حلوا كردن و خبر از دادن امتيازات حمايتي به وي، حتي در سطح مجلس شوراي اسلامي، امري ديگر است كه ماجراي چرخنده را از حالت طبيعي خارج و به ضد ارزش تبديل مي‌كند.
اين كه الهام چرخنده به كميسيون فرهنگي مجلس دعوت شود و در آنجا عليه همسر سابق خودش سخن بگويد و حمايت مجلس را بخواهد و بعد هم رئيس كميسيون فرهنگي وعده حمايت دهد، نه ترويج حجاب است و نه حافظ شأن مجلسي كه بعضي‌ها آن را در حد دعواهاي زن و شوهري نيز تقليل مي‌دهند!
يا وقتي نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي، وزارتخانه‌هاي ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري تهران را به صف مي‌كند كه به الهام چرخنده مجوز تأسيس تشكل مردم نهاد و مؤسسه فرهنگي بدهند و از وي حمايت كنند، آيا اين امر، چيزي جز دعوت به رانت‌جويي است؟
الهام چرخنده مانند دهها ميليون ايراني ديگر، در صورت دارا بودن شرايط مي‌تواند مؤسسه تأسيس كند يا هر كار قانوني ديگري را به عنوان شهروند اين كشور انجام دهد، ولي نمي‌تواند انتظار داشته باشد به خاطر اين كه چادر به سر كرده تا دستور خدا درباره حجاب را رعايت كرده باشد، بدون نوبت و بدون طي مراحل قانوني، از امتيازات ويژه برخوردار شود.
اگر هم قرار باشد به خاطر حجابش به او امتياز دهند، ميليون‌ها زن ايراني كه بسيار پيش‌تر از او حجاب و چادر را انتخاب كرده‌اند و به اين مناسبت هم بر كسي منت ندارند، بر او كه تازه به اين صف پيوسته برتري دارند. خاصه آن كه كم نيستند زنان مؤمنه‌اي كه بي هيچ چشمداشتي و بي آن كه به مجلس شوراي اسلامي بروند و درخواست امتياز ويژه كنند، در راه ترويج ارزش‌هاي اسلامي و اخلاقي و تربيت انسان‌هاي مؤمن و متدين مي‌كوشند.»5
تلاش و كوشش بيشتر نمايندگان به منظور حمايت و مساعدت در جهت رسيدگي به امور زندگي زنان بي‌سرپرست، كودكان طلاق، فرزندان بدسرپرست، اقدام براي كاهش طلاق، سرو سامان دادن به وضعيت زنان و مردان و دختران و پسران كارتن خواب،‌ تهيه امكانات حداقلي براي ازدواج ميليون‌ها دختر و پسر، نجات بچه‌هايي كه اسير دست پدران و مادران معتاد هستند، جلوگيري از ازدواج‌هاي به اصطلاح سفيد كه ظلمت و سياهي و فلاكت و بدبختي براي خانواده‌ها در پي خواهد داشت، بررسي و مساعدت براي بهبود زندگي تاسف‌بار و نگران كننده زنان و دختراني كه بازيچه عده‌اي هوسران، زراندوز، مسرف و نوكيسه مي‌باشند و در كوچه‌ها و خيابان‌هاي شهرها صحنه‌هايي را به نمايش مي‌گذارند كه سبب شرمندگي هر انسان مومن و آزاده‌اي مي‌گردد، توجه و عنايت به خانواده‌هاي زنداني بويژه به زنان فلك زده‌اي كه حتي كودكانشان را در زندان به دنيا مي‌آورند و گاه سال‌ها با حداقل امكانات دست و پنجه نرم مي‌كنند، تقدير و تشكر از خيرين و مديراني كه بدون توقع زمينه‌هاي حمايت و نگهداري از معتادان و افراد بي‌سرپرست را فراهم نموده‌اند و. ... بهتر است از اولويت‌هاي برنامه‌ريزي كميسيون فرهنگي مجلس ‌باشد. پرسشي ديگر مطرح است كه چرا با وجود هزينه‌هاي كلان و اقدامات نهادها و سازمان‌هاي متعدد و با صدور دستورالعمل‌ها و تنظيم آئين نامه‌ها و بخشنامه‌هاي گوناگون، مسئولان ذي ربط در اجراي طرح عفاف و حجاب توفيق لازم را كسب ننموده‌اند و مردم چگونه به صحت و درستي آماري پي ببرند كه گفته مي‌شود يك نفر توانسته است در مدت زمان كوتاهي 3900 نفر را چادري نمايد؟
درود و رحمت و بركت خداوند بر بزرگاني چون شهيدمطهري، شهيدبهشتي و دكترعلي شريعتي و امثال آنان كه با تنوير افكار جوانان، زنان و مردان بسيار و توده‌هاي ميليوني باعث رشد انديشه و تقويت باورهاي ديني شدند و نه تنها حجاب بلكه روش زندگي خود را با مطالعه آثار ارزشمند اين متفكران و محققان تغيير دادند و در مسير حيات معنوي خوش درخشيدند و بسياري از آنان به خيل شهيدان راه خدا پيوستند و عده‌اي از آنان كه در جامعه امروز حضور دارند از چهره‌هاي موثر و ماندگارند آن هم بدون توقع و چشمداشت و انتظاري.

مديرمسئول

پي نوشت ها:
1- سايت خانه ملت، 21/10/93
2- روزنامه آرمان، 23/10/93
3- سايت تابناك، 24/10/1393
4- همان، 24/10/93
5- سايت عصر ايران، 27/10/93

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا