معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همایش ملی تغذیه و سرطان با اشاره به عوارض سوء مصرف گوشت قرمز گفت: مصرف گوشت قرمز تا میزان 80 درصد شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تغذیه و سرطان و تجربیات ایران در مطالعه کوهورت استان گلستان  اظهارکرد: این مطالعه به عنوان بزرگترین مطالعه کوهورت در کشور، در 326 روستا و یک شهر از استان گلستان انجام شد که در این مطالعه معاینات کلی از جمله اندازه گیری قد، وزن، پرسش نامه وضعیت تغذیه ای و غیره از 50 هزار نفر از افراد تحت پوشش صورت گرفت و اطلاعات به دست آمده به صورت الکترونیک ثبت شد.

وی افزود:  نتایج این مطالعه نشان داد سرطان مری و معده در شمال ایران شیوع بالایی دارد. همچنین نشان داد 85 درصد مردم منطقه گلستان و بالطبع مرم کشور به علت بیماریهای مزمن غیرواگیر فوت می کنند.

ملک زاده خاطرنشان کرد: سرطان مری به عنوان شایع ترین سرطان 15 درصد سرطانها را تشکیل می داد و سپس سرطان معده 7 درصد مرگ ها را تشکیل می داد. از طرف دیگر در این مطالعه نشان داد مردم همزمان با غذا سیگار و تریاک استفاده می کردند که تریاک شانس ابتلا به سرطان مری را تا سه برابر افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در این مطالعه نشان داد: مصرف چایی داغ، نیترات موجود در آبهای آب انبارهای نگهداری شده، غذاهای دودی و مواد شیمیایی دفع آفات شانس ابتلا به سرطان ها را افزایش می دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به عوارض سوء مصرف گوشت قرمز گفت: مصرف گوشت قرمز تا میزان 80 درصد شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

به گفته وی مطالعه کوهورت گلستان به مدت 14 سال به طول انجامید و تا 14 سال دیگر ادامه خواهد داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا