به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد فصل دوم مرمت و احیاء چاپارخانه عقدا آغاز شد.

مهندس ذاکری نیا سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر گفت: فصل دوم این پروژه با عتباری بالغ بر 900 میلیون ریال و با هدف ادامه و تکمیل اقدامات مرمتی بنا در فصل اول عملیات ساماندهی، مرمت و بدنه سازی چاپارخانه فوق که شامل اقدامات اساسی همچون استحکام بخشی و تقویت دیوارها و پایه های برج ، تراشیدن اندود فرسوده گچ و کاهگل بر روی بدنه ها، زیربندی و استحکام بخشی، شفته ریزی، دیوار چینی خشتی و آجرکاری، اجرای کنگره های خشتی لبه حصار ها و برجهای قلعه می باشد،  آغاز گردید.

وی در ادامه افزود: این اثر فرهنگی و تاریخی با مساحت قریب به 75/367 متر مربع در کنار محور ارتباطی یزد – اصفهان قرار گرفته متعلق به اواخر دوره صفوی می باشد که براساس پلان چهار ضلعی احداث گردیده و مصالح اصلی آن خشت و گل و چینه است.

گفتنی است این بنا که در گذشته محل نگهداری اسبهای تازه نفس جهت تحویل به پیکهای حکومتی و محل استراحت مختصر پیک ها بوده است،در تاریخ 14/12/85 به شماره 17897 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا