همایش نکوداشت دکتر اصغر دادبه همزمان با شصت و هشتمین سالروز تولد این ادیب فرهیخته با حضور ادیبان و فرهیختگان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد.

در این مراسم که از سوی دانشگاه یزد  و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد،  بنیاد میبدی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان یزد و گروه تعاونی پیشگامان برگزار شد فتح الله مجتبایی، سیروس شمیسا، مهدی نوریان، هرمز رحیمیان، صفر عبدالله (از قزاقستان) به عنوان مهمانان ویژه این همایش حضور داشتند.

محمد صالح اولیاء، رییس دانشگاه یزد، در این مراسم، گفت: حضور آقای دکتر دادبه در دانشگاه یزد و استان یزد مایه مباهات ماست چراکه چهره ادیب و عرفان بزرگ کشور هستند و در راه اندازی دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد همکاری داشتند باید قدر دان این افراد بیش از پیش باشیم ایشان کودکی و نوجوانی خود را در یزد سپری کرده اند و اوج شکوفاییشان در خارج از زادگاهشان یزد بوده است. وی خاطرنشان کرد: نقش دانشگاه در ایجاد ظرفیت ها و فضایی برای تبادل اندیشه  بسیار مهم و تاثیر گذار است و سعی کردیم با دعوت از استادان مطرح استانی و کشوری و جذب این استادان شرایطی را فراهم کنیم تا این تبادل اندیشه و ارتباط برای توسعه علمی استان تحقق یابد.

مهدی ملک ثابت رییس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد در این مراسم به پایه گذاری گروه ادبیات دانشگاه یزد به همت دکتر صادقیان و دکتر جلالی اشاره کرد و گفت : پس از پایه گذاری گروه ادبیات، به همت افرادی چون دکتر شمیسا بخش دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد بنیان نهاده شد و دکتر دادبه به تدریس پرداختند و راهنمایی چندین پایان نامه دکترا در دانشگاه یزد را به عهده گرفتند .

وی افزود: این مجلس نمادی است برای آنکه جامعه ادبی و دانشگاهی ما نشان دهد قدر دان بزرگان علم و ادب است و به مشتاقان علم هم نشان می دهد که نهال معرفت و حکمت در سختی به بار می نشیند.

فتح الله مجتبایی عضو هیأت علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در این مراسم استان یزد را ریشه دارترین مرکز فرهنگی کشور دانست و گفت: استان یزد با سابقه تاریخی خود  باید بیش از پیش به گرامی داشت و توجه به جنبه های فرهنگی بپردازد.

وی گفت: دوستی من با دکتر اصغر دادبه به دوران پیش از انقلاب اسلامی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران بر می گردد همچنین ایشان به عنوان یکی از کارآمد ترین مدیران دایره المعارف اسلامی در بخش ادبیات فارسی با ما همکاری داشتند و با مطالعات عمیق خود در حوزه ادبیات و عرفان و منطق و حکمت ایرانی بهترین مدیر برای این بخش بودند.

وی افزود: ادبیات فارسی تمام جنبه های عرفان، حکمت ایرانی و فلسفه را در بر می گیرد که ایشان در این حوزه جامعیت و شایستگی کافی دارند.

مجتبایی در پایان برای دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر در مهد فرهنگ و دارالعباده کسب مدارج عالی را بیش از پیش آرزو کرد.

سیروس شمیسا، استاد دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یکی دیگر از مهمانان ویژه این مراسم طی سخنرانی از تخصص در کلام و فلسفه و ادبیات دکتر دادبه گفت و اظهار داشت: دکتر دادبه بسیار اهل دقت و امانت است و تا زمانی که به اصل منبع رجوع نکند حرفی را با اطمینان بیان نمی کند، دادبه به شدت ایرانی منش است نه به این معنا که از غرب نمی داند چراکه در کتاب کلیات فلسفه، فلسفه غرب را به خوبی بیان می کند ولی از پاسداشت فرهنگ ایرانی لذت می برد. وی گفت: قدرت مدیریت کاربردی ایشان زبانزد است و اولیای امور در استان یزد باید از ایشان در امور مدیریتی مشورت بگیرند.

اصغر دادبه در پایان این نشست ضمن قدر دانی از برگزار کنندگان این مراسم گفت: هر فضیلتی که در من وجود دارد مربوط به استانم و مردم زادگاهم و محله و کوچه ای است که در آن به دنیا آمده ام.

در حاشیه این برنامه مستند دکتر دادبه به کارگردانی مسعود زارع مهرجردی،  محصول گروه تعاونی پیشگامان به نمایش درآمد و مراسم شاهنامه خوانی با اجرای هنرمندانه مرشد حجتی برگزار شد.

در پایان با حضور اولیاء رییس دانشگاه یزد،  علی غیاثی ندوشن مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، محمدی مشاور فرهنگی و رسانه ای استاندار یزد، ملک ثابت رییس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد از دکتر اصغر دادبه قدردانی و نشان درجه یک دانشگاه یزد به پاس همکاری های دکتر دادبه با این دانشگاه به وی اهدا شد.

همچنین اعلام شد: تمبر یادگاری با تصویر دکتر اصغر دادبه به همت اداره کل پست استان یزد رو نمایی خواهد شد در ادامه دکتر اصغر دادبه از سوی مسؤولان شهرستان کاشان به عنوان شهروند افتخاری کاشان معرفی شد.

اصغر دادبه، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، از استادان بنام معاصر در زمینه  فلسفه، عرفان و کلام اسلامی است که در زمینه ادبیات فارسی، بویژه حافظ شناسی و سعدی پژوهی نیز چهره ای شناخته شده است .استاد دادبه از سال 1379 که دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه یزد راه اندازی شد، به عنوان استاد مهمان با گروه زبان و ادبیات فارسی، همکاری های آموزشی و پژوهشی داشته است.

خبرنگار: زینب زارع

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا