به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد ؛ سید رسول حسینی پیشاهنگ 18 ساله که چهار سال قبل به عضویت هلال احمر در آمد حالا بعد از سه سال تجربه حضور در پست های راهنمای مسافرین نوروزی سر تیم پست ایمنی و سلامت مسافرین شهرستان بافق شده است او تمام کارهای پست را همه روزه زیر نظر دارد . او می گوید جوانان داوطلب این پست را با همکاری رئیس جمعیت هلال احمر بافق سازماندهی کردند و در چند جلسه توجیهی ، آموزشهایی که دیده بودیم را به اعضا منتقل کردیم . بخاطر اینکه بچه ها امادگی کامل را داشته باشند از اساتید روانشناسی هم دعوت نمودیم تا در خصوص شیوه های ارتباط موثر و مفید توضیحاتی را به اعضا بدهند .

خوشبختانه تاکنون حجم مسافرت خوبی را به شهرستان شاهد بودیم طوری که مجبور شدیم یک نفر دیگر هم به راهنمایان اضافه کنیم .

او میگوید امسال با حمایت های مسئولین هلال احمر فضاهای بسیار مناسب تری را برای مسافران ایجاد کردیم .

حامد حقیقت نیز عضو 17 ساله و فعال ایستگاه ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی است . او میگوید از خدمت به مردم خسته نمیشوم و بعضی از شب ها که تا پاسی از شب حتی در مواقعی که شیفت نباشد با هماهنگی با مسئولین هلال احمر در ایستگاه می مانم و به راهنمایی مسافرین و مراجعین می پردازم . او می گوید از 12 سالگی در پست های راهنمای مسافرین نوروزی حاضر می شده و بعنوان داوطلب به دوستانش کمک میکرده است .

امیر حسین رنجبر که از نوجوانان قدیمی هلال است و دوره های تکمیلی و حتی بعضی از دوره های تخصصی را آموزش دیده است می گوید امسال با آموزش هایی که دیدیم هم از لحاظ روابط عمومی و هم آموزش های امدادی در سطح بالایی هستند. او می گوید امسال فضای دوستدار کودک جذابی را ایجاد کردیم و چون در منطقه بادهای شدید در بعضی اوقات میوزد با پیگیری لازم مسئولین هلال احمر شهرستان اقدام به حمل کانکس کردند تا بچه ها راحت تر بتوانند فعالیت کنند . سفره هفت سین با همکاری هنرمندان محلی و با استفاده از محصولات درخت نخل و کارهای دستی درست کردیم که بسیار مورد توجه مسافران بوده است . همچنین خیمه نمازی را برپا کردیم و با همکاری شهرداری و اب مورد نیاز برای مسافرین در این محل فراهم نمودیم.

در مصاحبه با بچه ها کاملا پیداست که زحمت زیادی برای راه اندازی این ایستگاه کشیده اند . از اداره برق تا شهرداری و شرکت سنگ اهن مرکزی و فرمانداری و دانشگاه پیام نور و میراث فرهنگی و .... همه و همه را بسیج کرده اند تا ایستگاهی در خور شان بتوانند راه اندازی کنند .بالاخره جوانان هلالی همیشه با کمترین امکانات کارهای بزرگی انجام می دهند اما بچه های بافق امسال توجه ویژه ای به یکی از نادرترین جانداران شهرستان کرده اند. این شهرستان کویری دارای منطقه حفاظت شده ای می باشد که زیستگاه حیوانی گونه های کمیابی همچون یوزپلنگ آسیایی ، پلنگ ، کاراکال و پرندگان شکاری است .

آنها در یک اقدام ابتکاری در کنار وظایف ایستگاه ایمنی و سلامت در جهت حفاظت از یوز آسیایی نمادی از یوز ساخته اند که بسیار مورد توجه مسافران و مراجعین قرار گرفته است . جعفر حسنپور سرپرست جمعیت هلال احمر بافق می گوید: ما براساس وظیفه و با توجه به استراتژی 2020 فدراسیون و با شعار youth for wildlife جوان برای حفاظت از حیات وحش که بخشی از کمک به نگهداری پایدار طبیعت است این طرح را اجرا کردیم و با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده کوه بافق  بیشترین یوزپلنگ آسیایی را در خود جای داده است  وظیفه خودمان را در حفاظت از این گونه در معرض انقراض دوچندان می دانیم و همواره و از هر فرصتی استفاده کردیم  تا جساسیت مردم  و امنیت این گونه را افزایش دهیم و سعی کردیم که آگاهی روستائیان را درخصوص یوزپلنگ آسیایی افزایش دهیم .

با توجه به سیل عظیم مسافرتها در این ایام به شهرستان بافق ما فرصتی ارزشمند یافتیم تا رد مخاطب یک طرح ابتکاری نهایت استفاده را در افزایش آگاهی عمومی در خصوص یوزپلنگ آسیایی ببریم و شعارهایی را برای این طرح انتخاب کردیم سه جمله کاربری است که مسافران را به فکر وامیدارد. (یوز هنوز می دود /  جوان برای حفاظت از وحش / بافق زیستگاه اصلی یوز آسیایی)

در واقع با این سه جمله به همه یاداوری می کنیم که اگر کم توجهی کنند یوز تیز پا به داستان ها خواهد پیوست و از طرف دیگر وظیفه خطیر جمعیت هلال احمر را در حفاظت از حیات وحش را به همگان اموزش می دهیم و البته به انها می گوییم که مکانی که شما برای مسافرت انتخاب کرده اید زیستگاه اصلی یوز آسیایی است.

پس نهایت دقت در جاده های شهرستان و روستاها و کوه های مناطق حفاظت شده و ... را باید داشته باشید.

جالب اینکه عده زیادی از هموطنان در این ایستگاه توقف می کنند و با این نماد یوز عکس یادگاری می گیرند و سوالهایی را درخصوص یوز اسیایی از بچه های در پست می پرسند.

دیروز هم شهریار فخاری بازیگر سینما به شهر بافق مسافرت داشت و همراه بچه های هلال احمر در  ایستگاه ایمنی و سلامت مسافرین در کنار این یوز عکس یادگاری انداخت تا به نوعی در این حرکت بچه های هلال احمری شریک باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا