رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

آن چه باعث بهبود زندگي و رفاه نسبي مردم مي‌گردد برگزاري جلسات سخنراني، همايش، موعظه، نصيحت، وعظ و خطابه نيست چون اين امور به تنهايي شكم گرسنه‌اي را سير نخواهد كرد، وسايل تحصيلي فرزندان را فراهم نمي‌نمايد، امكانات و وسايل ازدواج آماده نمي‌كند و سر پناهي براي افراد بي‌خانمان نمي‌سازد. اما رعايت حقوق عامه از سوي مسئولان و دولتمردان، برنامه‌ريزي دقيق اقتصادي و اجراي صحيح قانون اساسي از جمله توجه به بند 9 اصل سوم كه دولتمردان را موظف نموده است در «رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امكانات عادلانه براي همه در تمام زمينه‌هاي مادي و معنوي» كوشا باشند و بتوانند اختلاف طبقاتي و تبعيض را محو و يا كم نمايند و سازمان‌ها و دستگاه‌هاي نظارتي وظايف قانوني خود را انجام دهند تا با اقدامات عملي قواي مقننه، مجريه و قضاييه جلو رانت‌خواري‌ها و رشوه‌خواري‌ها، اختلاس‌ها، ظلم‌هاي اقتصادي قارون صفتان زر اندوز و تجمل‌پرستان و كاخ‌نشينان گرچه تعدادي از آنان هم در لباس دينداري باشند گرفته شود. در اين صورت اميدواري عموم مردم و اعتماد آنان به مديران كشور بيشتر جلب و مايه قوام و سامان‌يابي‌زندگي شهروندان مي‌گردد چون نبايد بگذارند به شكل انحصاري عده‌اي صاحب الاف و الوف شوند و بسياري نيز با مشكلات زندگي و كمبودها دست و پنجه نرم كنند. پيامبر گرامي اسلام (ص) مي‌فرمايد: «به هر كسي پس از من كار اين امت را به دست مي‌گيرد مي‌گويم: خدا را فراموش نكند، مبادا با مسلمانان مهربان نباشد، بايد در برابر سالخوردگان مودب باشد با ناتوانان مهرباني كند، عالمان را محترم شمارد، به مسلمانان زيان نرساند و خوارشان نسازد، به فقر گرفتارشان نكند تا از دين بيرونشان برد، در خانه خود را به روي آنان نبندد كه در اين صورت قدرتمندان ضعيفان را خواهند خورد...» 1
اين فرمايش خطاب به همه مديران و حاكمان و مسئولان در رده‌هاي مختلف در هر موسسه و جامعه و سازمان و اداره مي‌باشد. اواخر اسفند 93 و اوايل فروردين ماه سال‌جاري فرصتي پيش آمد تا نويسنده اين سطور در دو جلسه‌اي كه تعدادي از فرهنگيان و معلمان شاغل و بازنشسته خواسته‌هاي خود را مطرح مي‌نمودند حاضر باشد. اكثريت قريب به اتفاق حاضران از عدم توجه دولت بويژه مسئولان وزارت آموزش و پرورش در جهت رسيدگي به درخواست‌هاي معلمان مي‌گفتند و در مقايسه با كارمندان بعضي از نهادها و ادارات مداركي را ارائه مي‌نمودند كه حكايت از تبعيض و اختلاف فاحش در پرداختي آنها داشت. اين نكته بسيار حائز اهميت است معلمي كه نه تنها حرف و سخنش بلكه تكان دادن دست و سر و حركات صورت و چشم و حتي نحوه بيان كلماتش در زندگي و گاه در سرنوشت شاگردان اثر بخش مي‌باشد هر گاه بدون علاقه در مدرسه و كلاس حاضر شود چه اثراتي در زندگي نوباوگان و محصلان خواهد داشت؟
در آن دو جلسه كه بيش از 5 ساعت ادامه داشت بالاترين مقام اجرايي استان و معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري اظهارات يكايك حاضران و معترضان را شنيدند و قول دادند خواسته‌ها را به مقامات ذيربط اعلام نمايند. نگارنده نيز در آن جمع پيشنهادهايي مطرح نمود كه به شرح زير در اين ستون بدان اشاره مي‌گردد.
-علاوه بر گزارش‌هايي كه توسط مديران استان بنا به وظيفه اداري به تهران و براي اطلاع مقامات ارسال مي‌گردد خلاصه مسائل و موضوعات مطرح شده را جهت استحضار مقام وزارت آموزش و پرورش و رييس جمهور تنظيم و درخواست رسيدگي و بذل توجه گردد.
اكنون كه سازمان برنامه و بودجه در حال احياء است از برنامه‌ريزان بخواهند طرحي ارائه نمايند تا تفاوت حقوقي معلمان اعم از شاغل و بازنشسته در مقايسه با بسياري از ادارات ديگر در حد فعلي نباشد و تبعيض موجود كمتر گردد. به عنوان نمونه در آن جمع فردي با مدرك فوق ليسانس و 19 سال خدمت در آموزش و پرورش مي‌گفت دريافتي وي از همسرش كه فوق ديپلم و با حدود ثلث سابقه وي در نهاد و سازمان ديگري به خدمت اشتغال دارد كمتر است.!!
-در چند سال اخير هميشه بحث از مطالبات فرهنگيان بوده كه در پايان هر سال پرداخت نمي‌گردد و به سال بعد موكول مي‌شود. مناسب است دولت زمينه‌اي فراهم نمايد در اسفندماه ‌كمبود بودجه و نقدينگي موجود را به نسبت بين همه ادارات و سازمان‌هاي دولتي تقسيم و به مردم اعلام نمايد وزيران و مديران ارشد دستگاه‌ها و استانداران هم معادل چند روز حقوق و پاداش يا بخشي از حق سفر و ماموريت و اضافه كار خود را دريافت ننمايند تا چند ماه بعد همزمان با معلمان به حسابشان واريز ‌گردد. در اين صورت به طور قطع تاحدي مساوات بر قرار و اين امر به صلاح و صواب نزديكتر خواهد بود. نكته‌اي هم به اطلاع فرهنگيان حاضر در آن جلسه رسيد كه راقم اين سطور در موقعيت كنوني به طور قطع موافق اعتراض و انتقاد نه تنها معلم و كارگر بلكه آحاد شهروندان و ايرانيان مي‌باشد اما مخالف تعطيل كردن كلاس و رها كردن دانش آموز در مدرسه و كوچه و خيابان است ديده مي‌شود مردم يك منطقه يا شهر و كشور به احترام يا به نشانه اعتراض يك دقيقه سكوت مي‌كنند بنابراين معلم مي‌تواند به نحو مقتضي خواسته‌هاي قانوني و منطقي خود را به اطلاع مسئولان امر برساند و در روز معين و مشخصي يك يا چند دقيقه در دفتر و يا مدرسه اعتراض خود را مطرح نمايد و از مديران مدارس بخواهد مسئولان امر را مطلع نمايند يا در ساعات بيكاري و بعد از تعطيلي مدرسه در اداره آموزش و پرورش و يا استانداري حضور پيدا كند و مشكلات خود را بازگو و با مقامات مسئول مذاكره نمايد.
«روابط سياسي و اقتصادي اجتماع به سخت‌ترين شكل با يكديگر در آميخته است، و اداره هيچ جامعه‌اي امكان پذير نيست مگر آنكه مسئولان آن به هر دو تدبير سياسي و اقتصادي توجه كامل داشته باشند، كه فرهنگ و علم و هنر و اخلاق و حقوق و صنعت و پيشرفت و آزادي و دفاع همه وابسته به اقتصاد و احوال مالي است پس تا زماني كه هيات حاكمه در تدبير اقتصادي به موفقيت دست نيافته باشند در تدبير سياسي خود نيز موفقيتي پيدا نخواهند كرد. و تدبير اقتصادي هنگامي به پيروزي مي‌رسد كه قسط در ميان مردم اقامه شده باشد. و از تاثير اين تدبير در دفاع و آنچه بدان مربوط مي‌شود نيز نبايد غافل ماند.»2
پيشنهاد مي‌گردد دولت علاوه بر رسيدگي به درخواست‌ها و تقاضاهاي به حق معلمان و كوشش در رفع تبعيض‌هاي موجود توجه بيشتري مبذول نمايد تا آموزشگاه‌هايي كه ديوار و سقفش خطر ريزش دارد مقاوم‌سازي و مدارسي كه امكانات لازم و وسايل سرمايش و گرمايش استاندارد ندارد تجهيز گردد. مديران ارشد استان‌ها اجازه ندهند شركت‌هاي آب و برق و گاز به علت عدم پرداخت وجه مصرفي، آب و برق و گاز مدرسه‌اي را قطع كنند چون اين روش نه تنها دانش‌آموزان و كاركنان مدرسه را با سختي و تنگنا روبرو مي‌كند بلكه خبر آن همانند ديگر رويدادها در اسرع وقت در رسانه‌هاي مكتوب و مجازي سراسر دنيا پخش مي‌گردد عده‌اي هم با آب و تاب اين مسائل را نقل و يا منتقل و با ارائه كمك‌ها و مساعدت‌هاي ايران به ديگر كشورها اعم از مسلمان و غيرمسلمان مقايسه مي‌كنند و انعكاس خوبي در جامعه و در افواه و اذهان عمومي مردم نخواهد داشت.
اگر رييس‌جمهور در اين مورد پيش قدم شود و اعلام نمايد وجوهي كه دولت يا مردم هر شهر و مركز استان قرار است هنگام سفر استاني هيات وزيران براي نصب بنر و چاپ عكس و اطلاعيه‌ها و آگهي‌هاي خيرمقدم هزينه نمايند در همان منطقه و استان بدين امور اختصاص يابد در اين صورت چون مردم دنبال ماشين‌هاي مسئولان نمي‌دوند هم كرامت انسان‌ها حفظ مي‌گردد و هم مدارس نيز در طول سال با قطعي آب و گاز و برق روبرو نخواهد شد.
اسفندماه گذشته آيينه يزد با درج مقاله‌اي يادآوري نمود بيشتر«اعتراض معلمان به فرق است نه به فقر» 3
بدان اميد كه در آينده نزديك شاهد افزايش حقوق معلمان در تمام مقاطع نسبت به همطرازان در ديگر دستگاه‌ها باشيم چرا كه معلمي شغلي نه با رويكرد انفعالي بلكه با جهت‌گيري فعالانه دايمي و هميشگي محقق مي‌شود يعني معلم اگر از پيشينه قوي علمي برخوردار نباشد و بنيه علمي خود را پيوسته با مطالعه و پژوهش و تحقيق به روز نكند در آموزش و انتقال دانش به دانش آموزان موفق نخواهد بود و خيلي زود موقعيت و جايگاه خود را بين دانش آموزان و همكاران از دست خواهد داد و تنزل و افول او قطعي خواهد بود.
سابق بر اين هم معلمان در بدو استخدام با يك گروه بالاتر كار را آغاز مي‌كردند و البته در دانشگاه‌ها و مراكز تربيت معلم واحدهاي بيشتري را گذرانده بودند در آغاز فعاليت سال جديد دولتمردان و رياست جمهور بدانند قاطبه معلمان و فرهنگيان عمود خيمه دولت و مايه قوام و دوام و پيشرفت و توسعه كشورند اگر زماني گفته مي‌شد كشاورزي محور توسعه يا صنعت و اقتصاد و ساير ابعاد زندگي مادي عامل پيشرفت است امروز همه به اين نتيجه رسيده‌اند كه محور توسعه و پيشرفت نيروي انساني دانش آموخته و تربيت يافته است و لاغير و اين عامل محقق نمي‌شود مگر توسط معلم.

مدير مسئول

پي نوشت‌ها:
1- كتاب «الحياه»، استاد محمد رضا حكيمي، ترجمه محمد آرام، جلد ششم
2- همان، صفحه 677
3- آيينه يزد، شماره 404، 20/12/93

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا