فرماندار يزد به همراه معاون برنامه ريزي،‌اداري و مالي فرمانداري از اتحاديه صنف نانوايان شهرستان يزد بازديد كرد.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، محمود شاكري شمسي در بازديد از اتحاديه صنف نانوايان شهرستان يزد كه با حضور معاون برنامه ريزي،‌اداري و مالي فرمانداري نيز انجام شد با تقدير از تلاشها، زحمات و پيگيري هاي يكساله اعضاي هيأت مديره صنف نانوايان گفت: بنابر مصوبات دولت محترم در سال 93، شاهد افزايش نرخ نان بوديم كه قطعاً اگر همكاري و هماهنگي لازم وجود نداشت با مشكلاتي در سطح شهرستان روبرو بوديم.

فرماندار يزد افزود: يكي از مهم ترين دلايل افزايش قيمت نان علاوه بر افزايش قيمت تمامي مؤلفه هاي تأثيرگذار در پخت نان، اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها است كه در اين قانون دولت بايد تا پايان برنامه پنج ساله پنجم توسعه، گندم، آرد و نان را به نرخ واقعي برساند.

وي با اشاره به همكاري و تعامل مناسب فرمانداري و اتحاديه صنف نانوايان در سال 93 ابراز داشت: اين تعامل و همكاري موجب شد، تا با واگذاري اختيار از سوي معاونت برنامه ريزي و اشتغال استانداري، تصميمات و مصوبات كارگروه بهبود كيفيت آرد و نان شهرستان يزد در سطح استان نيز اجرايي شود.

شاكري شمسي با بيان اينكه حذف افزودني به ويژه انواع تخمه بر روي نان يكي از مصوبات مهم كارگروه آرد و نان شهرستان يزد در سال گذشته بوده است خاطرنشان كرد: تاكنون برخوردهايي بدين منظور انجام شده است، ولي گاهاً شاهد استفاده از تخمه در نانوايي ها هستيم كه بايد با نظارت جدي و مستمر در اين خصوص اقدامات بهتري صورت پذيرد.

عالي ترين مقام اجرايي شهرستان يزد با تأكيد به اينكه در بحث سلامت مردم با هيچ كسي تعارف نداريم گفت: اينكه برخي از واحدهاي نانوايي به بهانه عدم كيفيت آرد،‌ براي پخت نان نمك اضافه مي كنند به هيچ وجه قابل قبول نيست، لذا بايد به دنبال راهكارهايي براي بهبود كيفيت آرد باشيم نه اينكه با افزودني هاي غير مجاز اقدامات خود را توجيه نماييم.

فرماندار يزد اظهار داشت: در زمینه تولید نان نیز دستگاههایی همچون مرکز بهداشت ، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه و ... باید بر عرضه نان به صورت کاملاً بهداشتی نظارت داشته باشند.

شاكري شمسي با بيان اينكه دولت تدبير و اميد به دنبال ارائه آمار و اطلاعات صحيح و درست به مردم است خاطرنشان ساخت: براساس نظر سنجي هاي انجام شده مردم در سال 93 گاهاً از كيفيت پخت نان ناراضي بوده اند كه اميدواريم در سال جاري با هدف گذاري هايي كه صورت خواهد گرفت ضمن افزايش رضايتمندي نانوايان عزيز با پخت بهتر نان رضايت شهروندان نيز در اين زمينه كسب شود.

فرماندار يزد خواستار برگزاري همايش بزرگداشت نان به عنوان نعمت خداوند و بركت سفره‌هاي ايراني شد و افزود: نان به عنوان یکی از با ارزش ترین نعمت های الهی به حساب می آید و در باورهای ما از تقدس خاصی برخوردار است لذا بايد در اين همايش ضمن تاكيد بر لزوم مصرف صحيح اين نعمت الهي بايد دست‌اندركاران صنعت نان به ويژه نانوايان برتر تقدير شود.

شاكري شمسي با اشاره به اين مطلب كه نان در سبد غذايي مردم ايران به عنوان يك نياز اساسي مطرح است و با وجود تغييرات به وجود آمده در زندگي آن ها، نان به عنوان اصلي ترين ماده غذايي در سفره ايراني هاست افزود: با توجه به افزايش جمعيت و تقاضا براي ديگر انواع نان ها و افزايش دور ريز در توليد نان به روش سنتي، ضرورت دارد تا نانوايان به سمت توليد و عرضه نان با استفاده از فناوري هاي جديد و شيوه هاي مدرن سوق پيدا كنند.

فرماندار يزد نيز گفت: اميدواريم با فراهم شدن سازوكارهاي لازم نان به صورت انبوه و با توجه به سلايق مختلف پخت و در جامعه عرضه شود.

وي با اشاره به تدوین برنامه‌هایی به منظور مکانیزه شدن انتقال آرد از كارخانه به واحدهاي خبازي در سالجاري اظهار داشت: با حذف كيسه هاي آرد هزينه ها، مسائل و مشكلات بهداشتي نيز كاهش مي يابد.

شاكري شمسي با تأكيد به اينكه شأن و منزلت نانوايان به عنوان قشر زحمت كش در جامعه از جايگاه ويژه اي برخوردار است تصريح كرد: اتحاديه بايد با تعامل و همكاري با ادارات مرتبط زمينه بهره مندي اين قشر و خانواده هاي آنان را از امكانات رفاهي، فرهنگي و .... را بيش از پيش فراهم سازد.

در اين جلسه معاون برنامه ريزي، اداري و مالي و هر يك از اعضاي صنف نانوايان به ارائه نقطه نظرات خود در راستاي بهبود كيفيت نان ارائه كردند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا