استاندار يزد گفت: بسترهاي لازم در زمينه هاي مختلف بهداشت، درمان، آموزش، سكونت، امنيت و آرامش در زندگي را براي پناهندگان و آوارگان فراهم نموده ايم.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، چهارشنبه شب 6 خرداد ماه نشست استاندار يزد با هيأت ديپلماتيك و نمايندگان سازمانهاي بين المللي در ايران با حضور معاون مديركل امور اتباع وزارت كشور، استاندار يزد، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار يزد، مديران كل حوزه استاندار و روابط عمومي استانداري، مديركل اموراتباع و مهاجرين خارجي، رئيس دفتر كميسارياي عالي پناهندگان در ايران، سفيران كشورهاي مختلف و نمايندگان سازمانهاي بين المللي در ايران در هتل ارگ يزد برگزار شد.
استاندار يزد در اين نشست صميمي اظهار داشت: دولت جمهوري اسلامي ايران تا جائيكه برايش مقدور بوده تلاش كرده به آوارگان و پناهندگان خارجي از جمله پناهندگان كشورهاي افغانستان و عراق خدمت رساني نمايد.
"سيدمحمد ميرمحمدي" ادامه داد: ايران اسلامي بيش از سه دهه ميزبان اين عزيزان بوده و سعي كرده است آرامش زندگي پناهندگان را فراهم كند.
وي افزود: ايران اسلامي در طول اين سه دهه 650 هزار نفر افغاني را باسواد كرده، 350 هزار نفر دانش آموز افغاني در اين مدت تحصيل كرده اند، در حال حاضر 3355 نفر دانش آموز در ايران در حال تحصيل هستند و دولت ايران براي 600 دانشجوي افغاني بورسيه تحصيلي فراهم كرده است.
"ميرمحمدي" عنوان كرد: در استان يزد نيز همانگونه كه امروز از مهمانشهرهاي شهرستانهاي اردكان و ميبد بازديد نموده ايد سعي كرده ايم خدمات با كيفيتي به پناهندگان و آوارگان ارائه دهيم و بسترهاي يك زندگي خوب را براي آنها فراهم نمائيم.
عالي ترين مقام اجرايي استان گفت: طبيعي است همه كشورهايي كه در امر كمك به آوارگان توجه نشان مي دهند درخصوص ايجاد بستر مناسب براي بازگشت داوطلبانه پناهندگان و آوارگان به كشورهايشان مساعدت لازم را داشته باشند.


جنگ و فقر دو عامل اصلي پناهندگي


"ميرمحمدي" اظهار داشت: اگر مشكلات پناهندگان را ريشه يابي كنيم به نتايج بهتري دست خواهيم يافت و به دو عامل اصلي جنگ و فقر به عنوان ريشه ها و عوامل اصلي پناهندگي و آوارگي دست مي يابيم.
وي ادامه داد: پناهندگان براي يافتن كار، اشتغال،رفع فقر و داشتن زندگي بهتر خطرات زيادي را به جان مي خرند تا به كشورهايي كه احساس مي كنند شرايط بهتري براي زندگي دارند مهاجرت نمايند.
استاندار يزد افزود: بنابراين شايسته است سازمانهاي بين المللي توجه ويژه به توزيع سرمايه گذاري در كشورهاي مختلف داشته باشند تا همه بتوانند با توزيع عادلانه از نعمتهاي الهي بهره مند شوند.
"ميرمحمدي" عنوان كرد: علت و ريشه ديگر مهاجرت و پناهندگي جنگ است كه ريشه آن ناشي از تكبر، خودخواهي و قدرت طلبي رؤساي كشورهايي است كه با اخلاق و وظايف خود آشنا نيستند و وظيفه سازمانهاي بين المللي است كه آنها را با اخلاق و وظايف انساني آشنا نمايند تا از موضع قدرت طلبي پوچ كه منجر به جنگ و كشتار مردم بي گناه مي شود دست بردارند.
استاندار يزد گفت: من اميدوارم كه افراد قدرت طلب آگاه تر شوند و از ناداني و خودخواهي دست بردارند تا زمينه آوارگي و پناهندگي مردم كه عمدتاً به اين علت است از بين برود و چرا نبايد به جاي جنگ و جدل و خونريزي راه همكاري، همدلي و هم افزايي را در جهت رفع مشكلات بشري در پيش گيريم.
وي ادامه داد: امروز هم براي رفع مشكل آوارگان و پناهندگان افغاني و ايراني راه حل اين است كه همه دست در دست يكديگر نهيم و زمينه كار، تلاش و امنيت را در افغانستان و عراق فراهم كنيم تا اين عزيزان داوطلبانه به كشورهايشان برگردند.


استان يزد گنجينه بزرگ هنر، فرهنگ و معماري


عالي ترين مقام اجرايي استان اظهار داشت: استان يزد گنجينه بزرگي از تاريخ، هنر، فرهنگ، ميراث فرهنگي، معماري، فناوري و سبك زندگي است و وجود قناتها، بادگيرها، آب انبارها و آسيابها در اين استان نشان مي دهد كه چگونه مردم سختكوش اين ديار از امكانات موجود استفاده بهينه نموده و زندگي بهتر را براي خود فراهم كرده اند.
"ميرمحمدي" اظهار اميدواري كرد : هيأت ديپلماتيك و نمايندگان سازمانهاي بين المللي در ايران كه به استان يزد سفر كرده اند از آثار بافت تاريخي و ميراث فرهنگي يزد بازديد نمايند و با لذت بردن از اين ميراث كهن، هم وطنان خود را نيز تشويق و ترغيب نمايند كه به اين استان بيايند و از نزديك با ظرفيتهاي استان يزد در حوزه هاي مختلف آشنا شوند.
در ابتداي اين نشست زارع زاده مديركل دفتر امور اتباع و مهاجرين استان گزارشي از سفر هيأت ديپلماتيك و نمايندگان سازمانهاي بين المللي در ايران به شهرستانهاي اردكان و ميبد ارائه داد و هدف اصلي از اين سفر را يافتن راه حلهاي مناسب براي رفع مشكل پناهندگان در استان عنوان نمود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا