اولین جلسه آموزشی دوره تکمیلی طرح دانش‌آموزی «تا انتها حضور» شنبه 30 خردادماه با حضور استاد خلیل متوسل در مرکز فرهنگی سید نصرالدین(ع) برگزار شد.

به نقل از خبرنگار فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) یزد در این نشست که با حضور جمعی از مهدی‌یاوران برپا شد، استاد خلیل متوسل پیرامون انقلاب اسلامی و مسائل مربوط به آن به بحث پرداخت.

متوسل در ابتدا به تعریف واژه‌های انقلاب، کودتا، شورش، اصلاح و انقلاب مخملی پرداخت. وی تصریح کرد: انقلاب به معنای دگرگونی و در اصطلاح به معنای تغییر بنیادین جامعه توسط مردم به سرعت می‌باشد. و کودتا در اصطلاح به معنای تغییر حکومت توسط تعدادی از نظامیان با سرنگون کردن هیأت حاکمه است.

سخنران جلسه ادامه داد: تغییر افکار مردم توسط رسانه‌های جمعی در تعریف انقلاب مخملی می‌گنجد و هدف از آن این است که مردم را علیه حکومت به شورش درآورند و حکومت را تضعیف کرده یا براندازند.

وی همچنین به بررسی ریشه‌های انقلاب اسلامی که همان اهداف انقلاب اسلامی است از دل قرآن پرداخت و در ذیل هریک به آیاتی به عنوان نمونه اشاره کرد. وی ریشه‌های انقلاب را این‌گونه برشمرد: عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی، نفی سلطه کفار، جهاد و مبارزه و اسلامی بودن حاکم جامعه اسلامی.

خلیل متوسل دلایل اسلامی بودن انقلاب ایران را موارد ذیل بیان نمود: 1. پایگاه انقلاب که مساجد بوده است. 2. انقلاب به رهبری شخصی والامقام از لحاظ عقلی و دینی 3. این‌که انقلابیون، مردم بودند. 4. شعارهای انقلاب نشان از اسلامی بودن آن انقلاب داشت و 74 درصد شعارها اسلامی بودند. 5. هدف از آن انقلاب تأسیس حکومتی اسلامی بود. 6. الگوی انقلابیون در انقلاب ایران تنها عاشورا بود و ما شاهد آن بودیم که در ماه محرم و صفر انقلابات گسترده‌تر می‌شد و اوج می‌گرفت.

وی دلایل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نصرت و عنایت باری‌تعالی، آموزه‌های دینی انقلاب، حضور پررنگ مردم و  رهبری حکیمانه بیان کرد. و افزود: انقلاب ایران الگویی برای انقلاب دیگر کشورهای مسلمان  همچون لبنان، فلسطین و مصر برای رهایی از چنگال مستکبران بود.  

گفتنی است که در این جلسه استاد متوسل به پرسش‌های مهدی‌یاوران در این زمینه نیز پاسخ داد.

روابط عمومی فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا