بررسي و تبيين ابلاغيه شماره  9791/020 مورخ 6/ 4/ 94 وزير جهاد كشاورزي در خصوص نظام صنفي کشاورزي در جلسه شوراي هماهنکي تعاون روستايي استان يزد

  به گزارش روابط عمومی سازمان تعاون روستایی استان یزد، در جلسه شورای هماهنگی سازمان تعاون روستایی استان یزد با حضور کلیه روسای ادارات ستادی و شهرستانی، ابلاغیه شماره 9791/020 مورخ 6/4/94 وزیر جهاد كشاورزی در خصوص نظام صنفی کشاورزی جهت اجرای دقیق تاکیدات مطرح شده مورد بررسی و تبیین قرار گرفت.

  مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد در جمع روسای ادارت ستادی و شهرستانی سازمان ضمن اشاره به ابلاغیه وزیر جهاد كشاورزی مبنی بر همكاری زیر بخشها، سازمانها و موسسات تابعه وزارت جهاد كشاورزی با نظام صنفی كشاورزی اظهار داشت: در راستای حمایت و توانمندسازی نظام صنفی كشاورزی در اجرای وظایف و ماموریت های محوله باید تلاش شود تا ضمن بهره گیری از امكانات لازم برای تقویت فنی و علمی این نظام ها، زمینه حضور فعال و موثر آنها در مجامع، شوراها، جلسات و كارگروه های تخصصی مرتبط به بخش كشاورزی را فراهم نماییم. مهندس جهازی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت نظام صنفی کشاورزی در فرآیند برنامه ریزی و سیاستگذاری بخش كشاورزی اظهار داشت: تولید کنندگان بخش کشاورزی با یك تشكیلات صنفی قوی و توانمند می توانند با تکیه بر توانایی تولیدی و فنی، مهارت ها و ‌ایده های کارساز و اثربخش خود ضمن تعامل مناسب با دولت، نسبت به تامین و پیگیری منافع و حقوق افراد شاغل در بخش کشاورزی اقدام نمایند. وی در ادامه افزود: از جمله مهمترین كاركردهای اجتماعی و اقتصادی نظام صنفی کارهای کشاورزی ارتقاء جایگاه كشاورز در نظام برنامه ریزی، تصمیم گیری، مدیریتی و اداره امور كشاورزي، ارتقای سرمایه اجتماعی در بخش كشاورزی و جامعه روستایی، اصلاح الگوی کشت و نظم بخشی به تولید، هویت بخشی به مشاغل بخش كشاورزی، حمایت از تولیدكننده برای تداوم تولید، آموزش، ارتقاء سطح اشتغال در بخش کشاورزی کشور با اقتصادی تر كردن بخش كشاورزی و جلب سرمایه گذاری های مختلف، مشارکت در زنجیره بازار محصولات کشاورزی و تعیین قیمت های واقعی محصولات، دفاع از حقوق كشاورزان و كمك به دست اندركاران بخش كشاورزی به عنوان تامین كنندگان آمار و اطلاعات واقعی بخش كشاورزی، ایجاد و تقویت انگیزه های گسترش پوشش بیمه ها نظیر بیمه تامین اجتماعی و همچنین بیمه اجتماعی كشاورزان و روستاییان می باشد.

 مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد در ادامه ضمن اشاره به نظم بخشی به تولیدكنندگان و هویت بخشی به مشاغل بخش كشاورزی در قالب نظام صنفی کشاورزی اظهار داشت: با تصویب قانون تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1380 لازمه تدوین و استقرار نظام صنفی كشاورزی در ایران فراهم گردید که به دنبال آن از سال 1382 تلاش برای تدوین آیین نامه نظام صنفی کارهای کشاورزی در دستور کار دفتر امور تشکل‏های کشاورزی تحت نظارت سازمان تعاون روستایی قرار گرفت. نهایتا در سال 1386 آیین نامه اجرایی نظام صنفی تصویب و در سال 1387جهت اجرا به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ گردید. وی در ادامه افزود: در استان یزد از سال 1389 مراحل تشکیل نظام صنفی در شهرستان ها کلیک خورد و در نهایت در سال 1390 نظام صنفی استان با عضویت 10 نظام صنفی شهرستانی تشکیل و شروع به فعالیت نمود. مهندس جهازی در ادامه افزود: متاسفانه با پیگیری های متعدد در حال حاضر تنها 9 درصد از بهره برداران بخش کشاورزی استان عضو نظام صنفی کشاورزی هستند یعنی از 78092 نفر بهره برداران بخش کشاورزی در سطح استان تنها 8375 نفر عضو نظام صنفی هستند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد در ادامه ضمن اشاره به بند 2 اساسنامه نظام صنفی کارهای کشاورزی اظهار داشت: نظام صنفی كشاورزی تشكیلاتی صنفی است که دارای شخصیت حقوقی مستقل، غیرسیاسی،غیرانتفاعی و غیر دولتی است كه پس از صدورمجوز  فعالیت و ثبت در وزارت جهاد كشاورزی، رسمیت می یابد. لذا نظامهای صنفی تشكیلاتی غیرانتفاعی می باشند كه مجاز به انجام فعالیتهای اقتصادی و سود آور نیستند و براساس ماده17 نظام نامه مالی تقسیم سود و سهام را ندارند. مهندس جهازی در ادامه افزود: بر اساس ماده14 آیین نامه اجرایی نظام صنفی كارهای كشاورزی مصوب هیأت وزیران، هیچ یك از وظایف هیأت مدیره نظام صنفی انتفاعی و درآمدزایی نمی باشد و تماماً آموزشی، فرهنگی و خدمت رسانی به قشر محروم كشاورز می باشد. لذا فعالیت های نظام صنفی کشاورزی هیچگونه تداخلی با فعالیت های تعاونی های بخش کشاورزی ندارد و همچنین باید یادآور شد هیچ همپوشانی میان تشكل هایی مثل نظام مهندسی كشاورزی و مجمع ملی خبرگان با نظام صنفی کارهای کشاورزی وجود ندارد و در جایی كه نظام صنفی، كشاورزان را ساماندهی و نظم بخش كرده برای ارتقاء‌ دانش اعضاء می تواند از خدمات نظام مهندسی كشاورزی جهت به روز كردن دانش اعضای خود استفاده نماید.

مهندس جهازی در پایان ضمن تاکید بر تقویت ساختار درونی نظام صنفی اظهار داشت: نظام صنفی باید تلاش نماید ضمن حفظ و تقویت ارتباطات روزمره خود با بهره برداران، تعامل مناسب و موثری با دستگاه های دولتی و حامی اش داشته باشد. وی در ادامه افزود: صدور یك پروانه فعالیت حاوی اطلاعات كاملی از وضعیت مزرعه، خود كشاورز و ظرفیت تولید او به عنوان یك مدرك معتبر شغلی برای دریافت خدمات از سایر دستگاه ها برای بهره برداران عضو نظام صنفی و اتصال تشكل های متعدد کشاورزی كه در قالب صنفی فعالیت می كنند به زنجیره نظام صنفی از جمله برنامه‏های اصلاحی در حوزه نظام صنفی کارهای کشاورزی است که امیدواریم به زودی با همکاری همه دستندرکاران بخش کشاورزی محقق شود.

شایان ذکر است نظام صنفی کارهای کشاورزی استان یزد در 10 شهرستان استان مجموعا دارای 8375 نفر عضو میباشد که این تعداد بهره بردار عضو نظام صنفی به تفکیک در شهرستان خاتم 1504، شهرستان یزد 1373، شهرستان بافق 1307، شهرستان ابرکوه 888، شهرستان بهاباد 784، شهرستان مهریز 832، شهرستان اردکان 777، شهرستان میبد 519، شهرستان تفت 291 و شهرستان اشکذر 100 نفر در حال فعالیت می باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا