یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس استان یزد: رییس پلیس راهور استان یزد ضمن تبریك بهار تحصیلی به دانش آموزان و خانواده های آنان گفت :پلیس، آموزش و پروش، شهرداری و تمامی دستگاه های مرتبط و خانواده ها باید به نحوی عمل نمایند كه این آغاز زیبا با سهل انگاری و غفلت و وقوع حوادث ترافیكی به خاطره ای تلخ تبدیل نشود.


به گزارش پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ "منصور جمشیدی" به نقش مهم والدین در پیشگیری از حوادث ترافیكی برای دانش آموزان در مسیر منزل تا مدرسه و بالعكس اشاره و تاكید كرد: خانواده ها برای انتخاب سرویس مدارس از مسیر نهادهای قانونی و استفاده از شركت های مجاز با هماهنگی آموزش و پرورش و سازمان تاكسیرانی اقدام نمایند.

وی در ادامه به دانش آموزان عزیز توصیه كرد: برای عبور از عرض خیابان در صورت وجود پل عابر پیاده حتماً از آن استفاده كنند و در غیر این صورت از محل های خط کشی عبور نمایند، در خیابان با یكدیگر بازی و شوخی نكنند، در هنگام عبور از خیابان بصورت كامل رفتار رانندگان را زیر نظر گرفته و بصورت ناگهانی وارد خیابان نشوند، هنگام سوار و پیاده شدن از سرویس مدارس عجله نكنند، از بیرون آوردن دست و سر خود از پنجره خودرو اجتناب كنند، از درب سمت راست خودرو جهت سوار شدن و پیاده شده استفاده كنند، در داخل راهرو سرویس های مدارس بی دلیل تردد نكنند و با دستگیره های باز کننده درب خودرو  بازی نکنند.

رئیس پلیس  راهور استان یزد با اعلام اینكه  باستقرار نیروها پلیس درمقابل مدارس در ساعت ورود و خروج از مدرسه  این اطمینان وجود دارد كه پلیس به وظیفه خود آشناست و با كمك همشریان عزیز در حد توان از بروز گره های ترافیكی و وقوع تصادفات جلوگیری خواهد كرد .

سرهنگ جمشیدی همچنین توصیه هایی ایمنی و ترافیكی ذیل را در خصوص والدین دانش آموزان عزیز داشته و از آنان خواست مهارت های زندگی را  به کودکانی که می خواهند وارد محیط جدید خارج از خانه شوند آموزش دهند.
وی برای عبور از عرض خیابان رعایت این نکات را توسط دانش آموزان و والدین آنان ضروری دانست:
1- وظیفه والدین این است که تا زمانی که کودک به سنی نرسیده که قادر به درک قوانین و تصمیم گیری باشد اجازه خارج شدن از خانه را به او ندهند.

2- ابتدا باید بدانید که در مواقعی که کودک همراهتان است بیش از مواقع دیگر نکات آموزشی و قوانین را رعایت کنید تا کودک به درستی الگوبرداری کند.

3- باید به کودک بیاموزید که بهتر است از ایمن ترین راه برای عبور از عرض خیابان استفاده کند محل هایی مانند زیر گذر، پل عابر پیاده ، خطوط عابر پیاده یا هر نقطه ای که توسط پلیس یا گشت عبور مدارس یا مربیان و بازرسان ترافیک کنترل می شود.

4- بهتر است برای عبور از عرض خیابان همیشه محلهایی را انتخاب کنید که همه جا را بدون هیچ گونه مانع و محدودیتی خوب ببینید به طوری که ، میدان دید وسیعی در اطراف داشته باشید.

5 -حتی الامکان از بین ماشین های پارک شده و نقاط کور پیچ ها و سربالایی ها و سرازیری های تند و از میان بوته های کنار پیاده رو عبور نکنید.

6-همیشه از مکانی عبور کنید که رانندگان بتوانند به راحتی شما را ببینند.

7- همیشه برای عبور از خیابانها، بر روی لبه پیاده رو توقف کنید و در جاده ها در کناری بایستید که زیاد به ماشینها نزدیک نباشید ولی بتوانید نزدیک شدن ماشینها را ببینید.

8- لازم است که به خوبی به اطرافتان نگاه کنید و صداها را خوب گوش دهید.

9- همیشه زمانی از عرض خیابان عبور کنید که فاصله مطمئنه را با وسیله نقلیه و وقت کافی را برای عبور داشته باشید.

10- همیشه از پیاده رو برای حركت در طول خیابانها استفاده کنید.

11- در حركت طولی در خیابانها اگر پیاده رو نبود و یا مسدود بود ، همواره كودك را در سمت پیاده رو قرار دهید و والدین مابین كودك و محل تردد وسایل نقلیه قرار بگیرند و در این مواقع همیشه خلاف جهت حركت وسایل نقلیه حركت كنید تا رفتار رانندگان را زیر نظر گرفته و عكس العمل مناسب از خود نشان دهید .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا