حفظ گنجینه ارزشمند شهر یزد، همسویی تلاش‌ها برای حفاظت‌ها و بهره‌برداری از بافت، دستیابی به یک مدیریت واحد در حفاظت از بافت با حفظ وظایف و اختیارات در دستگاه ‌های مختلف و به اشتراک گذاشتن تفکرات و برنامه‌ها از جمله اهداف کارگروه ثبت جهانی است.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، روند پیشرفت پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد تشریح شد.

در جلسه ای که میان اعضای پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد با کارشناسان دفتر ثبت جهانی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزارشد، میزان پیشرفت کار و ساختار بخش توصیف پرونده مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت.

معاون دفتر ثبت جهانی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت و تکمیل فصل توصیف پرونده، ثبت آنرا منوط به توصیف دقیق و کارآمد از ویژگی های شاخص و منحصر بافت تاریخی یزد دانست. 

فیروزه سالاری اصالت، یکپارچگی و پویایی بافت تاریخی یزد را از ویژگی بارز این پرونده در جریان ثبت جهانی آن برشمرد و خاطرنشان کرد: فصول بعدی پرونده که در حال جمع بندی است، باید در راستای نیل به چنین هدفی گام برداشته شود.

دفتر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد ساختار فصل توصیف این پرونده را با محوریت معرفی کل شهر یزد، جغرافیای طبیعی شهر یزد، شاهکار تمدن کاریزی، راه، دسترسی و عبور از یزد، ساختار دفاعی شهر یزد، نظام عملکردی در بافت تاریخی یزد (کارکرد حیات اجتماعی و اقتصادی شهر و ...) و نظام کالبدی و سازماندهی فضایی (محلات، ابنیه، معماری و ...) ذکر کرد.

گفتنی است هر سال یک اثر تاریخی از کشور برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو معرفی می‏‏‌شود که با رایزنی‎‎های به عمل آمده، شهر یزد برای سال 2016 میلادی انتخاب شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا