یزدفردا"پسته این محصول پر فراز و نشیب که در مناسبت های مختلف دینی و ملی کنارمان بوده از محبوبیت خاصی برخوردار است که اگر به تولید آن توجه شود حسب یقین اقتصاد در این دیار جهشی چشمگیر پیدا می کند، چرا که جدای از بازار درون استانی، بازار خارج از استان نیز به این محصول روی خوش نشان داده و آن را طلب می کند.


بر اساس آمارهای موجود امسال بیش از 45000 تن پسته خشک در استان تولید می شود که با تدابیر اندیشیده شده و افزایش علم کشاورزان، هرساله به میزان آن افزوده می شود اما این مسیر توسعه از گرد و غبار غفلت رنج می برد و راهش را به کندی طی می کند.
به گزارش به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا"مدیر صنایع کشاورزی این سازمان از وجود 185  واحد فرآوری پسته در این استان خبر داد  و گفت از این 185 واحد فراوری فعال پسته 65 مورد دارای پروانه بهره برداری و مابقی دارای جواز تأسیس میباشند
علیرضا طاقه باف گفت: مجتمع های فرآوری پسته استان توانسته اند با ارائه خدمات خود اعتماد باغداران را جلب کنند  به گونه ای که محصول پسته این استان در داخل استان فرآوری می‌شود و برای فرآوری نیازی نیست که محصولات به خارج استان منتقل شوند.
وی با اشاره به ظرفیت 45 هزار تنی پسته استان افزود: بر اساس آزمایش‌های انجام شده محصولات فرآوری شده هیچ‌گونه مشکلی از نظر آفلاتوکسین ندارند و وجود این ماده در این محصول ‌زیر حد مجاز کشورهای اروپایی است که این محصول می تواند به عنوان یک محصول ملی و صادراتی ارز آوری خوبی برای کشور و استان داشته باشد و مسئولان باید نگاه ویژه‌ای برای این محصول قائل شوند.
این مقام مسئول شهرستان های مهریز، خاتم ، تفت، اردکان و یزد را در رتبه های اول تا پنجم در زمینه فراوری پسته عنوان کرد و گفت تولید پسته در این استان ضمن ایجاد اشتغال در مراحل مختلف تولید و صادرات، یك منبع ارزشمند برای استان های همجوار در جهت كسب درآمد ارزی محسوب می‌شود که باید برای شناساندن پسته تولیدی استان در بازارهای داخلی و خارجی برنامه ریزی جدی صورت گیرد

 
پیش بینی تولید 45000 تن پسته خشک در استان یزد

فصل برداشت پسته در سومین استان تولیدکننده پسته کشور در حالی از چند روز گذشته آغاز شده است که کشاورزان پسته کار امسال با سال آور پسته روبرو هستند.


اگر چه کشاورزان زحمتکش یزدی سال گذشته علی‌رغم هزینه‌های کود و سم و... از محصول عایدی چندانی نداشتند اما امسال امیدوارند بتوانند با جمع آوری محصول از پس هزینه های خود برآیند.
 مدیر باغبانی این سازمان گفت طبق پیش بینی ها؛ امسال از 31400  هکتار باغات پسته در استان نزدیک به 45  هزار تن پسته برداشت خواهد شد و این بدین معناست که امسال تا حدودی جبران سالهایی که از هر هکتار 500 کیلو پسته برداشت می شد خواهد شد
محمدرضا ابراهیمی  اعلام کرد: فصل برداشت پسته در استان یزد هر ساله از اواخر شهریور ماه آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه می‌یابد و در حال حاضر بیش از 44 هزار هکتار از اراضی استان به باغ پسته اختصاص دارد که از این میزان حدود 12600 هکتار غیر بارور و 31400 هکتار بارور است.
این مسئول با بیان اینکه استان یزد و بخصوص شهرستان خاتم ظرفیت و پتانسیل لازم برای توسعه بیشتر باغات پسته را دارد، گفت: شهرستان های استان در آینده با توجه به روند توسعه ای که در بخش توسعه باغات پسته دارد به عنوان یکی از قطب های اصلی پسته کشور مطرح خواهند شد.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان یزد با بیان اینکه شهرستان های خاتم با 13400 تن ، مهریز 1100 تن و اردکان با 7000 تن رتبه های اول تا سوم تولید پسته را در استان دارند گفت محصول پسته استان از ارقام کله قوچی، احمدآقایی، اکبری و اوحدی است
وی افزود: در فصل برداشت این محصول به صورت دائم برای هر هکتار سه تا چهار نفر و به صورت موقت برای حدود 20 نفر اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ارائه خدمات فنی در زمینه تغذیه درختان پسته ، مبارزه با آفات و بیماری ها و پرداخت تسهیلات  از فعالیت های مدیریت های جهادکشاورزی شهرستان ها به پسته کاران می باشد و همچنین کشاورزان می توانند محصولات پسته خود را به 185 مراکز خرید و ترمینال پسته تحویل دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا