استاندار يزد اظهار داشت: ضروری است با پيشرفت علم و فنّاوری بتوانيم ميزان بارندگي و باروري ابرها را در استان افزايش دهيم كه امكان اين اقدام با فنّاوری «هارپ» وجود دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری يزد، روز دوشنبه 5 بهمن‌ماه نشست هم‌اندیشی در حوزه آب با حضور استاندار يزد، معاون هماهنگي امور عمراني استاندار، مديركل حوزه استاندار، مديرعامل شركت آب منطقه‌ای يزد و پروفسور «آلان گچت» پژوهشگر آب شناس بین‌المللی در سالن زنده‌یاد حميديا برگزار شد.
استاندار يزد در اين جلسه بابیان اينكه نياكان ما از گذشته با حفر قنات به يك سيستم آب پايدار دست‌یافته بودند اظهار داشت: حفر قنات با فناوری‌ها و مهندسی‌هایی همراه بوده است كه امروز نيز مورداستفاده پژوهشگران قرار می‌گیرد.
«سید محمد ميرمحمدي» ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخير با حفر چاه‌های عميق از 50 تا 300 متر از سطح مازاد ايستايي آب‌های زيرزميني، آب بیش‌ازاندازه برداشت‌شده و ما را با مشكل كاهش منابع آب‌های زيرزميني روبرو كرده است.
وي افزود: اين چاه‌های عميق به صدها هزار چاه می‌رسد كه عمدتاً براي كشاورزي حفرشده و مورداستفاده قرارگرفته‌اند.
ميرمحمدي تصريح كرد: آب‌های سطحي، عمقي و بسيار ژرف منابع آبي ما را تشكيل می‌دهند كه آب‌های سطحي از طريق ايجاد سد و جمع‌آوری آب‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
استاندار يزد اظهار داشت: منابع آب‌های ژرف و بسيار ژرف نيز به 2 منبع آب‌های فسيلي و جرياني برمی‌گردد و آب‌های جرياني بسيار پايدارتر از آب‌های فسيلي است.
وي بابیان اينكه در كنار پايداري آب موضوع كيفيت و سلامت آن نيز بسيار بااهميت است گفت: اين كيفيت به لایه‌های زمين و ساختار زمین‌شناسی برمی‌گردد و متأسفانه آب بسياري از چاه‌های عميق به علت EC بالايي كه دارند قابل شرب و استفاده نيست.
عالی‌ترین مقام اجرايي استان در مورد تأمين منابع آب براي استان يزد افزود: ما براي تأمين آب آشاميدني براي مردم استان با تأكيد بر حفظ منابع آبي موجود، با وزارت نفت به توافق رسیده‌ایم تا با حفر چاه‌های گمانه براي استخراج نفت و استفاده از فنّاوری لرزه‌نگاری دستيابي به آب‌های احتمالي چاه‌های ژرف امکان‌پذیر باشد.
ميرمحمدي ادامه داد: براي رسيدن به منابع آب پايدار نيز پس از اقدامات كارشناسي به اين نتيجه رسیده‌ایم كه از حوزه‌های ديگر آب را به استان يزد منتقل كنيم و براي آب موردنیاز صنعت نيز از درياي خلیج‌فارس امكان انتقال آب را فراهم نمایيم.
وي در پايان سخنان خود اظهار داشت: استانداري يزد از هر اقدامي كه منجر به تأمين منابع پايدار آب براي استان شود حمايت و در اين زمينه آمادگي خود را براي همكاري و تعامل لازم اعلام می‌کند.
پژوهشگر آب شناس بین‌المللی نيز در اين جلسه موضوع آب را براي كشورهاي درحال‌توسعه بسيار حياتي دانست و به تشريح فنّاوری‌های جديد در حوزه آب و تأمين منابع جديد آبي پرداخت.
«آلان گچت» با اشاره به اظهارات استاندار يزد در رابطه با قنات گفت: فناوري قنات متعلق به ايرانيان است و بسياري از كشورهاي خاورميانه و جهان در حال پژوهش بر روي اين ابتكار مردم ايران هستند.
وي اظهار داشت: آب‌های زيرزميني 30 برابر آب‌های موجود بر روي سطح زمين است و با اكتشاف و شناسايي آن‌ها می‌توانیم به منابع جديد در حوزه آب‌دست يابيم و سلامت مردم كه درگرو آب است را تضمين نمایيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا