یزدفردا"سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس"پلیس استان یزد" نقش مردم در امنيت اجتماعي، هم از لحاظ مبارزه با ناامني و هم به عنوان يکي از عوامل موثر در تامين امنيت اجتماعي، داراي اهميت خاصي است.
 اگر جامعه از مردمي که داراي بينش کافي، آگاهي نسبت به مسائل مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي و ... تشکيل شده باشد و نيز از مردمي هوس باز و هميشه گريزان از چارچوب مقررات و موازين شرعي و قانون تشکيل نشده باشند در آن صورت اين مردم به عنوان زمينه ساز اصلي امنيت اجتماعي محسوب مي‌شوند.
نقش مردم در امنيت اجتماعي، هم از لحاظ مبارزه با ناامني و هم به عنوان يکي از عوامل موثر در تامين امنيت اجتماعي، داراي اهميت خاصي است و به همين لحاظ داراي وجوه مختلفي به شرح زير است:
1- نقش مردم به عنوان عامل يا زمينه ساز برقراري و تحقيق امنيت اجتماعي:
وقتي جامعه‌اي از پيشرفت فرهنگي لازم برخوردار بوده و مردم آن جامعه از لحاظ آگاهي به مقررات و آشنايي با حقوق خود و ديگران در شرايط قابل قبولي باشند و نيز برخوردار از آداب اجتماعي و آگاه از شرايط زندگي مدني باشند، در اين صورت به عنوان هموار کننده تحقق امنيت اجتماعي ايفاي نقش خواهند کرد.
2- نقش مردم به عنوان مقابله با ناامني اجتماعي:
اگر جامعه از مردمي که داراي بينش کافي، آگاهي نسبت به مسائل مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي و ... تشکيل شده باشد و نيز از مردمي هوس باز و هميشه گريزان از چارچوب مقررات و موازين شرعي و قانون تشکيل نشده باشند در آن صورت اين مردم به عنوان زمينه ساز اصلي امنيت اجتماعي محسوب مي‌شوند. در حقيقت، در اين شکل ايفاي نقش، مردم داراي نقش مثبت در امنيت يا برقراري امنيت مي‌باشند.
3- مشارکت مردم با دستگاه حکومتي در تأمين امنيت اجتماعي و مقابله با ناامني:
برخلاف دو وجه قبل که جنبه هاي فردي و اخلاقي مد نظر بود، در اين وجه مشترک مردم، جنبه‌هاي سياسي ـ اجتماعي نقش مردم مطرح مي‌باشد، يعني اين‌ که مردم در شرايطي باشند که نه تنها عامل نا‌امني نبوده و داراي ظرفيت مناسب براي امنيت پذيري و قبول امنيت باشند، بلکه عوامل فعال و نقش آفرين در تامين امنيت و مبارزه با ناامني هاي اجتماعي محسوب شوند.
4- وحدت و همدلي حاکم بر مردم:
اگر افراد يک جامعه و يا يک مملکت در مسائل مهم و اساسي مملکت با هم همدل و هم جهت باشند و در اختلافات جزئي و سليقه اي نسبت به سليقه و نظر خود پافشاري نکنند، خود اين وحدت و همدلي باعث استقرار و دوام امنيت اجتماعي مي‌گردد. اميرمومنان علي (ع) مي فرمايند: همواره همراه بزرگترين جمعيت ها باشيد که دست خدا با اين جمعيت است. از پراکندگي بپرهيزيد که انسان تنها و پراکنده بهره شيطان است.
حضرت علي (ع) در مورد نقش و مشارکت مردم در مقابله با عوامل نا‌امني اجتماعي مي‌فرمايند: ‌اي مردم ! مرا براي اصلاح نفوس خودتان ياري کنيد. سوگند به خدا، داد مظلوم را از ظالمش مي‌ستانم و افسار ستمکارش را مي‌گيرم و او را تا سرچشمه سار حق، مي‌کشانم، اگر چه او نخواهد.
اعتماد مردم به نيروي انتظامي و مشارکت با پليس:
نيروي انتظامي تلاش مي کند تا خود را جزو سيستم هاي مبتني بر اعتماد بالا در جامعه از طرف مردم بداند چرا که سازمانها يا محيط هاي کاري که در آنها به افراد تا حد زيادي استقلال و کنترل بر وظايف مربوط به کارشان داده مي شود که اين امر براي نيروي انتظامي اتفاق افتاده است.
شاخص هاي اعتماد به نيروي انتظامي:
برخي از شاخص هايي که مي توان بر اساس آن ميزان اعتماد مردم را به نيروي انتظامي سنجيد عبارتنداز :
1- افزايش يا کاهش ميزان احساس نا‌امني
2- ميزان رضايت يا نارضايتي از امنيت موجود
3- افزايش يا کاهش آمار جرائم و مجرمان
4- نوع نگاه مردم به دولت و مأموران
5- صحت عمل مأموران در انجام وظائف محوله
رعايت قوانين و مقررات توسط مردم و توجه به فرامين نيروي انتظامي، ميزان درخواست کمک و راهنمايي و ارشاد يا ارائه پيشنهاد و يا انتقاد از عملکرد نيروها از مواردي هستند که به عنوان شاخص اعتماد مطرح مي‌شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا