یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان یزد- يزد - فرمانده انتظامي استان، هماهنگ سازي اعضاي جامعه با قواعد اجتماعي را از مهمترين اهداف پيشگيري اجتماعي بيان کرد و گفت: در اين پيشگيري درصدد هستيم تا آگاه سازي در خصوص نتايج رفتارها را به افراد توصيه کنيم. 

 
سردار "ايرج کاکاوند" در گفت و گو با واحد دریافت خبر یزدفردا"، ضمن اشاره به برنامه هاي پيشگيري اجتماعي از جرم خاطرنشان کرد: بدون شك مهمترين و نزديكترين عاملى كه در بروز بزهكارى نقش اساسى و مستقيمى را ايفا مى كند، اراده مجرم است.
وي گفت: واقعيت آن است كه دو دسته از عوامل، موجب بروز افكار و اراده مجرمانه مىشوند؛ دسته اول عواملى هستند مثل مشكلات حاد و دسته دوم نيز شامل علل و عوامل بيرونى از قبيل محيط هاى ناسالم و جرمزا، وضعيت فرهنگى، اجتماعى و تربيتى است كه زمينه ارتكاب جرم در فرد را فراهم مي کند. 
کاکاوند با بيان اينکه پيشگيرى اجتماعى بر اين نكته تأكيد دارد كه يك سلسله علل و عوامل در فرايند پيدايش جرم ايفاى نقش مىكنند ادامه داد: از عواملى كه در اين راستا اراده مجرم را تحت تأثير قرار مىدهد محيط خانواده است.
وي هماهنگسازي اعضاي جامعه با قواعد اجتماعي را از مهمترين اهداف پيشگيري اجتماعي بيان کرد و گفت: در اين پيشگيري از طريق آموزش، تربيت، ترغيب و ... درصدد هستيم تا آگاه سازي در خصوص نتايج رفتارها و اعمال خوب و بد را به افراد توصيه کنيم.
سردار کاکاوند خاطرنشان کرد: پيشگيري اجتماعي از اقداماتي تشكيل مي شود كه بر انواع محيطهاي پيرامون فرد تأثير مي گذارد و كليه اين محيط ها در فرآيند جامعهپذيري و اجتماعپذيري يك فرد نقش داشته و داراي كاركرد اجتماعي هستند. 
وي هر يك از محيط هاي خانه، مدرسه، دانشگاه، دوستان و ... را تسهيل کننده فرآيند جامعهپذيري برشمرد و گفت: به طور مثال؛ كاركرد نخست دانشگاه، آموزش فنون و علوم است و حال آنكه كاركرد ديگر آن نيز آموزش نحوه معاشرت در جامعه است.
کاکاوند تصريح کرد: هرگاه، هر يك از اين محيط ها، رسالت تربيتي و پرورشي و سازگارسازي را به انجام نرسانند، اولين خلل در زمينه جامعه پذيري فرد ايجاد شده و در واقع زمينه ارتكاب جرم فراهم ميشود.
فرمانده انتظامي استان يزد در پايان ابراز اميدواري کرد: در سايه حضور مردم در صحنههاي مختلف پيشگيري از جرايم و آسيب هاي اجتماعي، بتوان جامعهاي عاري از جرم و ناهنجاري را شاهد باشيم.#

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا