یزدفردا"سرویس اجتماعی "حوادث"خبرهای پلیسی استان یزد-یزد-رئیس پلیس راهور استان از نصب تعداد 102 دوربین کنترل سرعت در سطح شهر یزد و 219 دوربین در سطح استان خبر داد و گفت: به‌صورت 24 ساعته رفتارهای ترافیکی مردم رصد می شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، رئیس پلیس راهور استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام خبر رفع توقیف وسایل نقلیه توقیفی مردم توسط پلیس به مناسبت اعیاد شعبانیه گفت: به مناسبت این اعیاد خجسته، پلیس راهور تصمیم به تحویل خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی به صاحبان آن‌ها گرفته است.
جمشیدی افزود: مالکان وسایط نقلیه می‌توانند با در دست داشتن مدارک وسیله نقلیه خود تنها با پرداخت هزینه پارکینگ آن‌هم با تخفیف 20 درصد، خودرو یا موتورسیکلت خود را دریافت کنند.
رئیس پلیس راهور استان یزد در ادامه به کاهش 63 درصدی تصادفات منجر به فوت نسبت به مدت مشابه خبر داد و اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در یک سال اخیر و نصب دوربین‌های کنترل سرعت در سطح شهر توانستیم به این موفقیت دست یابیم که البته این آمار هنوز هم ازنظر ما قابل‌قبول نیست.
وی افزود: استان یزد در کشور در همه زمینه‌ها نمونه است و فرهنگ ترافیکی نامنظم و رانندگی با سرعت‌بالا که از رفتارهای اجتماعی نامطلوب در یزد به‌حساب می‌آید زیبنده این استان دارالعباده و دارالادب نیست.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل عملکرد نامطلوب درگذشته، امروزه بیش از 91 درصد تصادفات ما مربوط به‌تصادف موتورسیکلت‌سوارها و عابران پیاده بوده و آمار قربانیان تصادفات در یزد با آمار قربانیان کلان‌شهری مثل تهران با آن جمعیت بالا برابری می‌کند.
رئیس پلیس راهور استان با اعلام این مطلب که تا پایان 6 ماه نخست امسال خطوط "بی آر تی" در شهر یزد راه‌اندازی خواهد شد ادامه داد: امیدواریم با راه‌اندازی خط "بی آر تی" در یزد شاهد کاهش استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی باشیم و به‌ویژه خانوارهای موتورسیکلت‌سوار به‌جای سوار کردن چندنفره موتورسیکلت از ناوگان عمومی برای جابه‌جایی استفاده کنند.
جمشیدی با اشاره به قدرت رسانه‌ها در تغییر نگرش مردم گفت: از رسانه‌های استان نیز می‌خواهم بافرهنگ سازی در این زمینه پلیس را یاری رسانند.
جمشیدی استفاده 95 درصدی مردم از کمربند ایمنی در سطح شهر و کاهش صحبت با تلفن همراه در هنگام رانندگی را از مزایای نصب دوربین‌ها و حضور عوامل راهور در سطح شهر دانست و اظهار داشت: تعداد 102 دوربین کنترل سرعت در سطح شهر یزد و 219 دوربین در سطح استان نصب‌شده که به‌صورت 24 ساعته رفتارهای ترافیکی مردم را رصد می‌کنند.
وی گفت: پلیس به‌هیچ‌عنوان راضی نیست یک ریال از جیب مردم به‌صورت جریمه هزینه شود چراکه جریمه هزینه‌ای است که باید متخلفان پرداخت کنند و به شهروندان یزدی توصیه کرد مراقب رفتارهای ترافیکی خود باشند تا توسط عوامل فیزیکی و تجهیزات پلیس جریمه نشوند.
رئیس پلیس راهور استان در ادامه با تبریک میلاد منجی عالم بشریت، به محدودیت‌های ترافیکی این ایام اشاره کرد و افزود: در راستای بهره‌مندی شهروندان از شب و روز میلاد امام عصر (عج) محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های مهدی، امام شمالی تا تقاطع شهدا، سید گل سرخ، بلوار زیبا تا تقاطع موسی بن جعفر، قیام تا میدان بعثت، بلوار امامزاده، سلمان و چهارراه دولت‌آباد تا چهارراه بعثت اعمال می‌شود.
جمشیدی در ادامه از مردم خواست تا حتی‌الامکان در این ایام از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند تا شاهد ترافیک‌های سنگین چندساعته در سطح شهر نباشیم
رئیس پلیس راهور استان در خصوص نصب دوربین در ابتدای جاده تفت و نارضایتی مردم از عدم نصب تابلوی سرعت مجاز و اطلاع‌رسانی در این زمینه گفت: در این زمینه حق با مردم بوده و پس از بررسی‌های صورت گرفته مقررشده تا دو تابلوی دیگر در این مسیر نصب کنند.
وی همچنین درباره عدم اطلاع‌رسانی به شهروندان تفتی و تکلیف افراد جریمه‌شده نیز گفت: در این زمینه توسط صداوسیما و پلیس راهورشهرستان اطلاع‌رسانی شده و افرادی که جریمه‌شده‌اند باید خلافی خود را پرداخت کنند.
جمشیدی درباره علت نصب دوربین کنترل سرعت در این مسیر هم گفت: نصب دوربین‌ها و تعیین میزان سرعت در جاده‌ها بر اساس آئین‌نامه مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد و پلیس راهور در آن نقشی ندارد و با توجه به همین آئین‌نامه نیز در این مسیر دوربین نصب‌شده است.
وی همچنین از امکان پرداخت تقسیطی خلافی وسایل نقلیه خبر داد و گفت: بر اساس قانون اتومبیل‌هایی با بیش از 10 میلیون ریال خلافی توقیف می‌شوند که شهروندان می‌توانند قبل از توقیف با مراجعه به سامانه 120 پلیس به‌صورت اینترنتی و اقساطی خلافی خود را پرداخت کنند.
رئیس پلیس راهور استان یزد در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه پلیس راهور چه اقداماتی برای کاهش تصادفات عابران پیاده انجام داده است گفت: تلاش کردیم با پیگیری‌های مؤثر و تعامل با شهرداری اقداماتی را در زمینه، نصب نرده در خیابان‌ها و راه‌اندازی پل‌های هوایی مکانیزه صورت بدهیم که به‌زودی اثرات آن مشخص خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا