محسن اختياري

حق و عدالت ؛ بدون ترديد از اصليترين اهداف برقراري حكومت اسلاميست . در اين ميان " حق الناس " موضوع مهمي است كه شايد هيچ گزينه اي در جهان هستي با آن برابري نمي كند ، چنانكه روايت است كه ، با ريختن اولين قطره خون شهيد تمامي گناهان بخشوده است مگر حق الناس ؟!

اگر چه پرداختن به اين مباحث نيازمند نگارش انبوه كتابهاست وليكن مقصود از اين بيان مختصر تذكر نكته اي بسيار پر اهميت است كه برمبناي خاطره و تجربيات واقعي به آن رسيده ايم .

بر خلاف حكومتهاي سكولار و غير ديني كه تمامي اهداف و تلاش افراد و حتي دستگاههاي قضاوت براي كسب منافع است ، در حكومتهاي الهي و بخصوص در دين مبين اسلام و بالاخص مكتب تشيع كه پرچمدار ولايت عظماي علي ( ع ) است هدف غايي و نهايي از تمامي فرايندها و مخصوصا سيستم گسترده قضايي در دو كلمه " حق و عدالت " خلاصه مي شود كه اين مهم در بسياري آيات قرآني و روايت معصومين به وفور بيان گرديده كه بسياري از اين آيات و روايات در ابزار و نمادهاي سيستم قضايي همچون تابلوها سربرگهاي نامه ها و غيره جهت تذكر دائم آورده شده است . وليكن تجربه پيگيري پرونده ساده اي كه مدت زماني نزديك به دو سال را شامل شد ، واقعياتي را نشان مي داد كه بسيار جاي سوال بود و قطعا هيچ شخصي در حكومت اسلامي با بروز چنين جزييات ظريفي كه بعضا ممكن است چندان مشخص و محسوس هم نباشد موافق نيست و وظيفه بسياري افراد بر اينستكه حداقل براي اصلاح امورات چنين مواردي را گوشزد نمايند .

اينكه متاسفانه بسياري فرآيندها و مخصوصا برخي افراد دست اندركار در رويه قضايي همچون برخي وكلا بجاي اينكه بطور مداوم اهداف نهايي بنيادين مستقيم قضاوت و حكومت اسلامي يعني " حق و عدالت " را مد نظر داشته باشند ، صرفا به دنبال منفعت خود هستند كه يكي از اين موارد مشخص ، تلاش صرف براي گرفتن احكام و آراي قضايي به نفع خودشان است .

همانگونه كه در ابتدا اشاره شد هدف نهايي در حكومت اسلامي و سيستم قضاوت اسلامي " حق و عدالت " است و اين كاملا با حكومتهاي سكولار و غير ديني كه صرفا به دنبال منافع خود هستند  در تضاد و تغاير است ، در حاليكه در موارد بسياري در جامعه خود ما مشاهده مي شود كه افراد و حتي وكلا صرفا به دنبال منافع خود هستند كه اين مهم در تلاش و تكاپو براي كسب آرا به نفع خود حتي برخلاف عدالت كاملا نمود پيدا مي كند .

اگر چه قطع به يقين در حكومت اسلامي هيچ مسئولي چنين نقايصي را تاييد نمي كند ولي متاسفانه تجربه نشان مي دهد كه چنين اشكالاتي هست هر چند ممكن است كاملا ناآگاهانه و غير عمد و از روي عدم توجه باشد .

ولي بايد توجه داشته باشيم كه اگر چنين جزييات ظريفي رايج شود قسمتهاي عمده اي از سيستم قضاوت را از اهداف عالي و نهايي خود دور خواهد ساخت و كل جامعه اسلامي را تحت الشعاع قرار خواهد داد  كه قطعا نه مورد رضايت خداوند است و نه امام عصر .

اگر چه پرداختن به چنين موضوعاتي نياز به بحثها و بررسيهاي مفصل دارد ولي بدون ترديد يكي از راههاي اصلاح امور و رفع چنين نقايصي تذكر و آموزش مداوم و مستمر به افراد و بويژه دست اندركاران و عوامل موثر در فرايندهاي دادرسي و قضايي خواهد بود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا