باب اول طریق الرضا از برنامه های جنبی یازدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه، مستند و داستانی رضوی یزد به همت انجمن سینمای جوان یزد برگزار شد. در فرصت کوتاه بین اکران فیلم ها با محمدحسین روشنبخش رئیس انجمن سینمای جوان یزد گفتگوی کوتاهی داشتیم و از او درباره هدف این کار پرسیدیم.

آقای روشنبخش این برنامه با چه هدفی برگزار می شود؟

سال گذشته به طبع جشنواره، جریانی در تولید فیلم یزد اتفاق افتاد از نظر کمی تعداد قابل توجهی فیلم تولید شد. چیزی نزدیک به 60 فیلم به جشنواره ارائه شد که البته تعداد اندکی پذیرفته شد، مابقی فیلم ها فرصتی برای نمایش و دیده شدن پیدا نکردند. در سال های گذشته هم این اراده وجود داشت که فیلم های فیلم سازان یزد نمایش داده شود تا بتوانند همراه با تماشاگر بازتاب فیلم خود را احساس کنند. امسال با حسن نظری که در مجموعه برگزار کننده رضوی، اتاق فکر و ستاد اجرایی وجود داشت این اتفاق محقق شد. فیلم های یزدی با نیت دیده شدن و پخش برای علاقه مندانی که در یزد هستند و فیلم های برگزیده جشنواره ای گذشته به عنوان مصداق هایی از فیلم هایی که توانستند در جشنواره رضوی توفیق کسب کنند انتخاب شدند، فکر کردیم ترکیب مناسبی می تواند باشد. از نظر تعداد 60 فیلم یزدی و فیلم های برگزیده دو دوره قبل جشنواره رضوی در یزد در برنامه اکران هستند.

چه برنامه های جنبی در کنار اکران فیلم ها دارید؟

حداکثر فشردگی و برنامه برای پخش که توانستیم انجام بدهیم، اکران فیلم ها طی 4 روز بود. تلاش مان این بود که بتوانیم برنامه های جنبی مناسب تری هم در کنار آن اجرا کنیم اما با توجه به حجم فیلم ها، برای هر روز یک جلسه تخصصی مرتبط با موضوع و جهت گیری کلی امسال جشنواره که قرار است نگاهش بیشتر روی بحث فیلمنامه نویسی و تولید محتوا باشد، در نظر گرفتیم. به تبع آن ما هم از اساتیدی دعوت کردیم که مباحثی به خصوص با نگاه سینمای دینی و متناسب با جشنواره رضوی ارائه شود.

قطعا به علت تعداد بالای فیلم ها و فشردگی برنامه، برنامه های دیگری مانند پرسش و پاسخ و نقد فیلم با حضور کارگردانان آن نداشتید

بله، البته ما از کارگردانان و دوستان دعوت کردیم که به همراه عوامل فیلمشان حضور داشته باشند و از این حضور هم استقبال می کنیم. واقعیت این است که این فیلم ها هر چند ساخته هنرمندان یزدی هستند اما از کیفیت بالایی برخوردار نیست اما همین دیده شدن این فیلم در کنار تماشاگر و دیدن عکس العمل آن ها می تواند تجربه فوق العاده و یک کار آموزشی باشد. اگر فرصتی حاصل می شد تا بتوانیم جلسات نقد و بررسی برگزار کنیم و به تک تک فیلم ها بپردازیم طبعا می توانست نتایج بهتری داشته باشد...

شاید بتوان در طول سال و در فرصت بین دو جشنواره این جلسات را برگزار کرد

بله این کار می تواند به صورت هفتگی برگزار شود. ما در انجمن سینمای جوان پاتوق های هفتگی نمایش فیلم داریم که البته در ارتباط با مباحث آموزشی دوره های ما است که با حضور هنرجوها و تعدادی از علاقه مندان برگزار می شود. نقد این فیلم ها هم مستلزم این است که بتوانیم یک منتقد شناخته شده در عرصه فیلم کوتاه را دعوت کنیم تا برنامه فایده و خروجی مناسبی داشته باشد.

 
 
۲۲ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۰

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا