روشن است که اگر دلواپسی دلسوزان فرهنگ «حسینۀ ایران» به درستی و با دقت بررسی شود؛ دلواپسی نسبت به گرانی، رکود، بیکاری، فساد، بی بند و باری و... هم فراوان به چشم می خورد؛ اما به شرط آنکه بخواهیم ببینیم.

یزدفردا "احمد طحانی؛خبرنگار یزدفردا"یکی از نویسندگان توانای یزدی، در یادداشتی به مشکلات و مصیبت های عجیب و غریب و رنگارنگی که در کشور وجود دارد، به درستی و با دلسوزی اشاره کرده و نوشته است که باید دلواپس این مشکلات بود؛ نه دلواپس برگزاری کنسرت و دوچرخه سواری بانوان. روشن است که اگر دلواپسی دلسوزان فرهنگ «حسینۀ ایران» به درستی و با دقت بررسی شود؛ دلواپسی نسبت به گرانی، رکود، بیکاری، فساد، بی بند و باری و... هم فراوان به چشم می خورد؛ اما به شرط آنکه بخواهیم ببینیم.
این چند خط؛ نکاتی است که شاید بُعد دیگر ماجرای دلواپسی دلسوزان ایرانِ «اسلامی» و «حسینیه ایران» را روشن کند:
1. عزیزانی که از بی بند و باری و نابودی فضای مذهبی در یزد، حسینیۀ ایران گله دارند؛ بارها و بارها از تریبون های مختلف فریاد زده اند که مسئولان به جای پرداختن به کارهای بی فایده و بلکه مضر؛ به حل کردن مشکلات مردم بپردازند. در رأس همۀ دلواپسان، سکان دار جریان انقلاب اسلامی است. ایشان همواره در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... به مسئولان تذکر داده اند. از جمله اینکه در دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس فرمودند: «تولید داخلی، علاج رکود و اشتغال خیلی مهم است؛ شرمندگی این حقیر از اینکه جوانی بیکار با دست خالی به خانه می‌رود، کمتر از خود او نیست!» (16/3/1395) خطبه های نماز جمعه و سخنرانی های بزرگان و دلسوزان یزد را هم اگر با دقت بررسی کنید؛ شاهد خواهیم بود که مملو از نگرانی هایی است که طرفداران دولت هم دلواپس آنند! از جمله نماینده ولی فقیه در یزد می فرمایند: «مسئله اقتصاد مقاومتی یکی از مسائلی که مقام معظم رهبری (دام ظله الوارف) نسبت به ان حساس هستند و واقعا هم حساس است مسئله مبارزه با قاچاق است. و این مبارزه با قاچاق که تا حالا جدی نبود حالا هم که وارد شده اند مسؤلینشان می گویند ما می خواهیم از این بساطی که برپاست گریه بکنیم. و کار به جاهای باریک می کشد این را نباید رها کنیم باید جدی وارد بشوند ببینند چه خبر است؟ میلیاردها دلار پول و ارز ما بیرون می رود و کالاهای قاچاق می آید و تولیدی های ما می خوابد. کارگاههای کفش و پوشاک و کارخانه ها ی نساجی ماتعطیل می شود به خاطر جنس قاچاق و توزیع ان در داخل، این مبادی را جلوش را بگیرند وکاری که شروع شده خدا کند پشیمان نشوند. مبارزه کنید و مبادی و گمرکات را ببندید و حساس شوید. هرکجا قاچاق هست به دنبالش بروید و از همین هواپیماهای شناسایی و پهبادها استفاده کنید بروند در دریاها و شناسایی کنند جدی مبارزه کنند و روی این قصه جدی کار بکنند.» (24/2/1395)
2. دوستانی که از لغو کنسرت در یزد «دلواپس» شده اند؛ کاش به جای اینکه در نوشته ها و دغدغه های دلسوزان فرهنگ یزد به دنبال علت بگردند، به غوغایی که مدعیان «آزادی» و «دموکراسی» برای سوء استفادۀ سیاسی از این کنسرت کردند توجه کنند. به عنوان نمونه می شود به برنامه ریزی هایی که طرفداران یک جریان سیاسی خاص در یزد برای سوء استفاده سیاسی از این کنسرت داشت اشاره کرد. یزد رصد در این مورد می نویسد: «این کنسرت پر حاشیه قرار بود ابتدا دوم خرداد برگزار شود. اما سابقه سیاسی و فعالیت های حزبی و جناحی فرد برگزار کننده شائبه سیاسی بودن برگزاری کنسرت در سالروز روی کار آمدن دولت اصلاحات را تقویت می کرد. بنابراین با مخالفت مردم و سیاسیون اولین مجوز ارشاد لغو شد.» (کانال تلگرامی یزد رصد)
3. متأسفانه مشکلات در جامعه بی داد می کند. بیکاری داد همه را در آورده است؛ به طوریکه وزیر کشور دولت اعتدال هم لب به اعتراف گشوده و می گوید: «مردم امروز در خانه بیکارانی دارند؛ خود من سه بیکار فوق لیسانس در خانه دارم، بنابراین باید موضوع اقتصاد مقاومتی را دغدغه جان خود کنیم تا شرمنده مردم نشویم.» (مرکز رسانه ای بیان، کد: 3649) روشن است که وقتی شرایط اینگونه است و گرانی، رکود و تورم بیداد می کند، باید به اقداماتی دست زد که به حل مشکلات مردم کمک کند. طرفداران چشم و گوش بسته دولت هم به جای دیدن مشکلات؛ نباید به لغو کنسرت در شهر دارالعبادۀ یزد که بنا به اعتراف ارشاد به دلیل «1. تشییع شهید مدافع حرم و 2. اجلاس سران اسلام» (مرکز رسانه ای بیان، کد: 3467) انجام شده است معترض باشند. یزد حسینیۀ ایران است. یزد شهر روضه هاست. اینجا حتی اگر بخواهیم هم در و دیوار شهر اجازه نمی دهند که کار به رقص و آواز و پایکوبی «غیر مجاز» برسد. البته هیچکس با کنسرت مجوزدار مشکلی ندارد. کافیست حضرات طرفدار جریان اعتدال و اصلاحات، نگاهی به کنسرت هایی که در یزد برگزار شده است بیاندازند. از جمله به برنامه حسین علیزاده و گروه هم آوایان، اجرای یک گروه پاپ و همینطور کنسرت رسیتال پیانو هایک ملیکیان اشاره می شود. آیا این برای روشن شدن اذهان کافی نیست؟ در گذشته یزد شاهد حضور خوانندگان و موسیقی دانان متعددی بوده است، اما یک تفاوت روشن در جریان کنسرت اخیر با آن برنامه ها وجود داشته است؛ و آن اینکه قبلا سوء استفادۀ سیاسی و شانتاژ رسانه ای در کار نبوده است!
4. در آخر هم با توجه به این بند از سخنان رهبر فرزانۀ انقلاب که می فرمایند: «اصرار میکنم که برخوردها نه از سوی مردم نسبت به مسئولین و نه از سوی مسئولین نسبت به منتقدین، تخریبی نباید باشد؛ نه تحقیر باشد، نه اهانت باشد. ممکن است در یک قضیّه‌ای، یک عدّه‌ای دغدغه داشته باشند؛ دغدغه داشتن جرم نیست؛ دلواپس بودن جرم نیست. میتوانند کسانی حقیقتاً نسبت به یک مسئله‌ی مهم و حسّاس کشور، احساس دلواپسی و دغدغه‌مندی کنند؛ هیچ مانعی ندارد؛ امّا این به‌معنای متّهم کردن نباشد، به‌معنای نادیده گرفتن زحمات و خدمات نباشد. از آن طرف هم دولت و طرف‌داران دولت به کسانی که ابراز دغدغه و دلواپسی میکنند، بایستی اهانتی نکنند.» (1/1/1394) به نویسندۀ عزیز و همۀ هم فکرانش متواضعانه عرض می شود قبل از قضاوت یک طرفه، همۀ دلواپسی دلواپسان و دلسوزان «واقعی» را ببینید. وگرنه دیدن بعضی از نگرانی ها و ندیدن دغدغه های دیگر، انسان را به کاری وا می دارد که کمتر مفید است. امروز اهالی خبر و رسانه به راحتی حق و باطل را تمیز می دهند، و به درستی تشخیص می دهند که یکطرفه قضاوت کردن و یکطرفه دیدن یعنی چه و با چه هدفی و از سوی چه کسانی انجام می گیرد.
والعاقبه للمتقین.
نویسنده: احمد طحانی
منابع:
1. خامنه ای دات آی آر.
2. مرکز رسانه ای بیان.
3. کانال تلگرامی یزد رصد.
انتهای پیام/.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا